Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroomfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik183

Aktiv medlem
Jag blir inte riktigt klok på detta, och jag vet inte riktigt vad jag inte blir klok på... :) Men, jag försöker använda Lightroom och fastnar över detta som jag nu skall försöka förklara, kanske klarnar frågan medan jag skriver:

Jag försöker använda en testversion av LRTimelapse som i testversion bara tar 400 bilder som max i en timelapsesekvens. Problemet är att i den från kameran importerade datummappen i Lightroom, där bla min timelapssekvens ingår, ligger en massa andra bilder från samma fototillfälle/datum, sammanlagt över gränsen på 400 bilder, även om alltså själva timelapsesekvensen är kortare. Resultatet är att LRTimelapse vägrar öppna mappen pga att bildantalet i denna överstiger 400 st.

Nu vill jag alltså bryta ut själva timelapsesekvensen från de övriga bilderna i mappen. Men jag lyckas inte. Lightroom lyckas på något vis hålla ihop det hela i sin struktur ändå. Jag tror jag vill ha en ny egen fysisk mapp importerad i Lightroom med bara timelapsesekvensen, helt åtskild från den tidigare importen i Lightroom (där ju de övriga bilderna ingår).

Har testat göra en ny mapp utanför LIghtroom med bara timelapserna, importera bilderna i denna på nytt i Lightroom till ett annat ställe jag väljer genom "Copy-copy photos to a new location and add to cataloge" vid importen och en ny fräsch mapp jag anger på hårddisken för Lightroom, men Lightroom lyckas ändå inte separera det hela i sin interna filhantering som det verkar.

Tips och förslag?

Filer som redan är importerade till LR bör man undvika att mecka med utanför LR.

Däremot kan du skapa en ny mapp inifrån LR (högerklick eller klicka på nåt plustecken antar jag). Sen markerar du timelapsbilderna och drar dem till den nya mappen (inne i LR).

Filer som redan är importerade till LR bör man undvika att mecka med utanför LR.

Däremot kan du skapa en ny mapp inifrån LR (högerklick eller klicka på nåt plustecken antar jag). Sen markerar du timelapsbilderna och drar dem till den nya mappen (inne i LR).

Tackar för snabbt svar!

Har testat göra nya mappar inne i Lightroom, men LR synkar då inte som det skall med LRTimelapse. Visserligen öppnar LRT mappen och läser in bilderna, men jag får inte återkopplingen till LR att fungerar sedan bilderna justerats i LRT när LR skall läsa in LRT:s modifierade XMP-data.

Nej, där hade jag ju helt fel. Blir lite förvirrad av LR och har provat runt en massa jag inte riktigt kommer ihåg eller har överblick över. Det spelar ingen roll att lägga filerna i egen mapp i LR, då LRT inte läser LR:s egna mappar, utan bara mappar skapade fysiskt på hårddisken. Alltså, när jag söker i filsystemet med LRT efter mappar med timelapsesekvenser att läsa in, har jag samma sökfunktion och ser samma mappar som om jag använder utforskaren. LR:s egna interna mappar syns inte. Men kanske var det detta du menade, att jag kan göra en ny fysisk mapp innifrån LR med bara timelapserna? Har Lightroom 3 om det spelar roll.

Mapparna i LR är samma som dina fysiska mappar på datorn men däremot syns bara de bilder i respektive mapp som importerats till LR.

Gör följande INIFRÅN LR
Skapa en ny mapp, t ex en undermapp till din befintliga. Du ska inte skapa en samling för det är ingen fysisk mapp. Markera sedan önskade LRT bilder i den ursprungliga mappen och dra och släpp dem i nya mappen så flyttas bilderna dit även fysiskt.

Tackar! Det fixade biffen. Jag hade gjort en samling i stället för mapp. Kan LR för dåligt ännu och går vilse i dess funktionalitet, men man lär sig. Nu funkar programmen ihop och synkar inställningar och allt. Håller på att exportera timelapsen nu, får se hur det hela blir.

Tack igen för hjälpen.

istället för att göra en ny tråd..

kan man inte ställa in så man kan ta och högerklicka på en bild sen öppna med lightroom 4.

De gick ju med lightroom 3

ANNONS
Götaplatsens Foto