Annons

Ligrhroom Classic 10.1 och RAF filer?

Produkter
(logga in för att koppla)

janc

Aktiv medlem
Någon mer Fuji ägare som har problem med Lightroom Classic efter senaste uppdateringen till 10.1? När jag "framkallar" en RAW fil visas denna inte korrekt alternativt så hänger sig Lightroom totalt och går i bästa fall att tvångsavsluta.

MacBook Pro med Mac OS 10.14.6 Problemet verkar relaterat till Fuji filerna (både T-T2 och XF10), händer inte med DNG filer från iPhone.

Dags att stänga av automatisk uppdatering.... :-(


Skärmavbild 2020-12-08 kl. 16.10.14.png
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Jag jobbar normalt inte med Fuji-filer, men har idag också uppdaterat till LRC 10.1

Laddade ner några XF10-testfiler från DPReview och lekte en stund med dom utan några som helst problem.

Kör MacMini 2018 på Big Sur
 

janc

Aktiv medlem
Märkligt.... Får liknande problem med molnbaserade Lightroom - gränssnittet börjar ”skaka” och applikationen hänger sig. Har testat att redigera JPEG varianten av filen i LrC. Får se om det kommer något svar i Adobes supportforum
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har uppgraderat till senaste version. Kört LR sedan beta 1. Hela min databas samt alla Fuji-xtrans sedan 2012 fungerar lika bar eller dåligt som i de andra senaste versionerna. Lika bra och lika dåligt. DE där defekterna du får har jag inte sett röken av.
 

janc

Aktiv medlem
Lösningen dök upp på Adobes forum. Stänger man av GPU användningen i 10.1 försvinner problemet (som verkar helt kopplat till Mac). Alternativt backa till 10.0 om man inte behöver något av det som är nytt i 10.1
 
ANNONS