Annons

Lila bildskärm..

Produkter
(logga in för att koppla)

MillanD

Aktiv medlem
Jag har ett problem med min skärm. Jag köpte en ny dator för en vecka sedan & insåg när jag gick in i Facebook att den är lila. Facebook ska annars vara blå. Så då började kolla in mina bilder & insåg att dom också skiftar i lila. Har haft inne datorn, men dom hittar inge fel. Så jag undrar är mina bilder lila?? Eller är det min dator det är fel på?? Jag håller på slita mitt hår pga av detta. Sätter in en bild så Ni får se om den är lila, för i min gamla dator gick den i blått..

Tack på Förhand!! // Camilla

Bilagor

• Abisko.jpg
    Abisko.jpg
    5.9 KB · Visningar: 705
Det lär väl vara färginställningarna på din skärm som inte är som dom ska. Det är ju faktiskt rätt få skärmar som visar färgerna helt rätt från början och några drar tyvärr iväg ordentligt. Är det nog mycket så ska du naturligtvis reklamera skärmen/datorn men annars så kan du prova de olika standardinställningarna för skärmen och se om du blir nöjd med någon av dom.
Annars så måste du kalibrera skärmen antingen med "prova sig fram"-metoden eller en kalibreringsutrustning.

Lycka till!

/Micke

Det lär väl vara färginställningarna på din skärm som inte är som dom ska. Det är ju faktiskt rätt få skärmar som visar färgerna helt rätt från början och några drar tyvärr iväg ordentligt. Är det nog mycket så ska du naturligtvis reklamera skärmen/datorn men annars så kan du prova de olika standardinställningarna för skärmen och se om du blir nöjd med någon av dom.
Annars så måste du kalibrera skärmen antingen med "prova sig fram"-metoden eller en kalibreringsutrustning.

Lycka till!

/Micke

Har försökt kalibrera den & fick den som den skulle vara. Men när jag haft datorn avslagen en stund så blir den lila igen. Har ju tack & lov garanti så då får dom fixa den eller ge mig en ny dator. =) Är ju som trist när man köper en ny dator & så är färgerna helt galet. Hade nog överlevt med denna, men blir lite svårt att hålla på med bilderna om den missvisar färgerna. Men Tack för dina tips iaf!!

Mvh / Camilla

Har försökt kalibrera den & fick den som den skulle vara. Men när jag haft datorn avslagen en stund så blir den lila igen. Har ju tack & lov garanti så då får dom fixa den eller ge mig en ny dator. =) Är ju som trist när man köper en ny dator & så är färgerna helt galet. Hade nog överlevt med denna, men blir lite svårt att hålla på med bilderna om den missvisar färgerna. Men Tack för dina tips iaf!!

Mvh / Camilla

Är det möjligtvis så att du kör Vista på din PC? Jag känner igen ditt problem. När jag använde skärmsläckare och "väckte" skärmen så slog den automatiskt tillbaka till defaultskärmprofilen och inte till den profil som jag skapat med mitt kalibreringsinstrument.
Jag tror uppriktigt sagt inte att det är något fel med din dator, utan snarare att det är Windows "bråkiga" profilhantering som är skurken.

Är det möjligtvis så att du kör Vista på din PC? Jag känner igen ditt problem. När jag använde skärmsläckare och "väckte" skärmen så slog den automatiskt tillbaka till defaultskärmprofilen och inte till den profil som jag skapat med mitt kalibreringsinstrument.
Jag tror uppriktigt sagt inte att det är något fel med din dator, utan snarare att det är Windows "bråkiga" profilhantering som är skurken.

Har windows7, men det kan ju vara samma problem i den oxå då. Har jämnfört min dator med andras & dom har haft xp eller vista & dom har inte alls samma problem som jag. Jag ska testa och ta bort skärmsläckaren så får jag se hur det funkar då & göra ett nytt försök med kalibreingen. =)

Om färg/profilhanteringen i W7 fungerar bättre än i Vista vet jag faktiskt inte. Somliga har vittnat om att de fått det att fungera utmärkt även i Vista, men trots att jag slutade använda skärmsläckare, avaktiverade kontroll av användarkonton (UAC) och t o m installerade extra program för att få bättre kontroll över profilerna så fortsatte Vista att bråka. Till slut gav jag upp och köpte en extern skärm med hårdvarukalibrering.

Försök kolla NÄR skärmen hoppar tillbaka till det "lila stadiet". Är det i samband med skärmsläckare eller systemmeddelanden från Windows så har du förmodligen förklaringen där.

Även en kalibreringsenhet i en skärm eller en extern sådan så som Spydern kan ge missvisande resultat, varför inte göra en manuell justering av skärmen och med hjälp av dina ögon och ett gäng neutrala bilder justera skärmen tills dess bilderna ser naturliga och bra ut.

/ Magnus

Om färg/profilhanteringen i W7 fungerar bättre än i Vista vet jag faktiskt inte. Somliga har vittnat om att de fått det att fungera utmärkt även i Vista, men trots att jag slutade använda skärmsläckare, avaktiverade kontroll av användarkonton (UAC) och t o m installerade extra program för att få bättre kontroll över profilerna så fortsatte Vista att bråka. Till slut gav jag upp och köpte en extern skärm med hårdvarukalibrering.

Försök kolla NÄR skärmen hoppar tillbaka till det "lila stadiet". Är det i samband med skärmsläckare eller systemmeddelanden från Windows så har du förmodligen förklaringen där.

Det är när jag slagit av datorn & startat den igen. Nu har jag försökt kalibrera, men den blir bara mörkare eller ljusare lila. Jag lämnar in den imorgon så får dom göra någonting åt det här eller så får dom göra ett återköp. Man törs inte själv hålla på ändra för mycket ifall man pajjar den helt när man inte är så haj på sånt här. Men Tack iaf för dina tips!!

Mvh/Camilla

Även en kalibreringsenhet i en skärm eller en extern sådan så som Spydern kan ge missvisande resultat, varför inte göra en manuell justering av skärmen och med hjälp av dina ögon och ett gäng neutrala bilder justera skärmen tills dess bilderna ser naturliga och bra ut.

/ Magnus

Det är det jag gör. Har inte tillgång till Spyder eller liknande. Så jag får lita på min ögon. Gjorde även en test om jag har bra färgseende, men där låg inte heller felet. ;) Nä dom i butiken får fixa detta eller göra ett återköp. Har ju bara haft datorn 1v, så detta får dom fixa. Tack & lov för garanti!! =)

Så där nu är inte min dator lila nå mer!! =) Väldigt enkelt att åtgärda. Kände mig lite bimbo faktiskt när det va så enkelt.. ;)

Vad var det du gjorde?

Höger klicka på skrivbordet & högst upp fanns inställningar för skärmen. Catalyst control center. Där gick det att ändra det mesta. =) Inte lätt när man bara haft en gammal dator & lära sig en massa nytt igen. =/ Men man lär sig så länge man lever.

ANNONS
Götaplatsens Foto