Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Linhof Technika - storformat!

Produkter
(logga in för att koppla)

frsk

Aktiv medlem
Hej!

Jag har fått möjlighet att köpa en 4x5" Linhof Technika från 1950-talet i bra skick (se bild). Objektivet som sitter på är ett Voigtländer hellar 1:4,5/15 cm med en äldre slutare (T, B, 1 sek - 1/200) och med följer även 6 st 4x5" kassetter och 2 för 9x12. Tyvärr måste slutaren ställas på T för att skärpan ska gå att ställa in. Tiderna verkar däremot vara ok.

Då jag hittills aldrig provat storformat vet jag inte särskilt mycket om vare sig kameran eller objektivet.

Är det någon som vet vilken modell av Linhof det rör sig om? Finns det information om dem på Internet? Har någon egna erfarenheter av Linhof?

Objektivet vet jag inte något alls om. Är det ok?

Går det att fästa ett polmag 545 på Linhofen?

Är ett pris på 3500 kronor rimligt eller bör jag hellre köpa en annan kamera för beloppet?

Hälsningar
Fredrik

Bilagor

• linhof2.jpg
    linhof2.jpg
    39.5 KB · Visningar: 1,651
Här finns en del info: http://cameraquest.com/techs.htm

Med hjälp av kamerans serienummer kan du kolla vad det är du har.
3500 är ett bra pris, du kan sälja den direkt på Ebay för mer än så.
Att slutaren måste ställas i T-läge för att kolla skärpan är väl som det ska vara?

Linhof technican är en riktigt bra Storformatskamera. Jag har testat ett par olika modeller av den och skulle ha en sådan själv.

3500:- låter som ett bra pris. Objektivet låter gammalt så du kommer nog att få byta optik om du vill ha den kvalité som kameran kan åstakomma. Ett begagnat 150mm optik i bra skick/kvalité hittar du mellan 1500 - 2500:-

Nackdelen med master technican är att den skanar eller har begränsade inställningsmöjligheter (shift och tilt). Men är istället lätt att ta med sig ut vilket inte bänkkameran är.

Normalt brukar dom ligga runt 5000 - 15000:- beroende på skick.

Ett STORT tack för alla era svar. Då är det väl bara att köpa den antar jag. Men jag tar gärna emot andras synpunkter.

Jag misstänker att det är en III:a. Objektivet är väl säkert ok för min del som i stort sett bara använder s/v-film.

Är det något annat jag behöver köpa till? Isoleringstejp och svart tyg, lupp, men något annat?

Jonas. Du gissar rätt. Visst är det 55 filmen jag vill åt.

/ Fredrik

Om jag inte tar fel finns det ett alternativt sätt att öppna slutaren utan att använda T-läget. Spänn slutaren. Tryck den lilla runda knappen upptill bakåt och utlös slutaren. Då stannar slutaren i öppet läge. När slutaren skall stängas rör man lite på spännarmen så att spärren släpper och slutaren stänger. Sen är det bara att spänna slutaren igen.
Lycka till med kameran. Det är en skön känsla att dra det svarta skynket över huvudet.

Linhof har ett spegelhus (en stor sökare som man hakar på istället för mattskivan och får bilden rättvänd) som inte alls är dum.
Bra att ha när man är ute och fotograferar i solljus mm. En begagnad sådan borde inte vara så dyr.

Jag har en till min kamera och den är ovärderlig.

Ett litet tips.

Kontrollera bälgen noga. Om den inte är bytt är den nu ungefär 50 år gammal och det finns stor risk för att det finns hål i den. Hålen brukar börja som mycket små hål i "hörnen" och kan vara mycket svåra att upptäcka. De behöver inte vara större än ett stick från en knappnål.

Gör så här för att kolla.

Plocka av mattskivan så att du kan se rakt in i bälgen bakifrån.

Dra ut bälgen maximalt.

Vrid bälgen nära en lampa och kolla på insidan om det kommer in något ljus. Om du nu ser det minsta hål skall du räkna med att du måste byta bälg. När hålen väl har börjat dyka upp blire de snabbt fler och fler och växer i storlek om du använder kameran. Det finns bälgar att få tag på (nytillverkas i bl.a. USA) men de kostar några tusenlappar.

När du ändå har bälgen fullt utdragen skall du också kolla så att det inte finns glapp i mekaniken för bälgutdraget.

Bortsett från detta kan jag inte annat än varmt rekommendera Linhof Technika och storformat.

Lycka till!

Fredrik

Skott skrev:
Objektivet vet jag inte något alls om. Är det ok?

Mer än ok! Heliar är ett femlinsigt objektiv som påminner om Tessar, men även frontlinsen är en dublett. Heliar är känt som ett finsmakarobjektiv och det togs fram inte enbart för att ge bra skärpa, utan även för ett ge ett mer plastiskt resultat. Övergången mellan skärpa och oskärpa är mycket vackert, och ibland kan resultatet med Heliar se nästan tredimensionellt ut.

Bilagor

• heliar.jpg
    heliar.jpg
    3.8 KB · Visningar: 1,375
Återigen ett stort tack för alla svar. Det verkar som om jag måste köpa kameran! Men mer synpunkter och information tas med tacksamhet emot!

När det gäller filmer tänkte jag först prova Efke PL100M. Är det någon som testat den?

Och behöver jag några andra tillbehör?

Hälsningar
Fredrik

Motljusskydd givetvis. Mät upp ytterdiametern på objektivet och kolla med aifo.se om de kan beställa ett motljusskydd med påsticksfattning i den diametern.

Är det en vanlig diameter som 37mm så brukar de gå att hitta begagnade.

Ja, motljusskydd och trådutlösare ska jag försöka ordna! Något annat?

Porträttet var fint! Är det någon skillnad på objektivet du använt och det jag kanske ska köpa (förutom brännvidden)?

Sedan har jag också några frågor om andra objektiv. Om man vill skaffa ett nytt måste man då hitta särskilda objektivplattor som passar just Linhofen? Kan någon rekommendera ett bra objektiv (till ett rimligt pris) som passar för porträttfotografering o.dyl?

Sedan ser jag ibland att något som heter avståndsmätarkam följer med kameran. Vad är detta för något? Är det ett måste att ha?

Hur framkallar ni era filmer? I vanlig skål eller har ni speciella tankar för bladfilm?

/ Fredrik

Det är samma Heliartyp på den kamera du funderar på. Heliar fanns från 75mm upp till 360mm har jag för mig, normaloptik för olika filmformat.

Som porträttobjektiv så är Heliar förträfflig! Med stora bländaröppningar så är det skönt mjuktecknande.

Optikplattor för Linhof finns ofta på eBay. Ibland säljs objektiv monterade på plattor.

Avståndsmätarkam vet jag inte vad det är. Kanske är det för att koppla mätaren till fokuseringen? Det är givetvis inte nödvändigt. Man behöver ingen avståndsmätare alls. Ser dock att det finns en mätare på kameran, om den nu fungerar.

Det är lite bökigt att framkalla pankromatisk film i skål eftersom man måste ha det helt mörkt. Men det går.

Jag har köpt en CombiPlan bladfilmstank från Photax som gör framkallningen lite lättare.

Skott skrev:
Ja, motljusskydd och trådutlösare ska jag försöka ordna! Något annat?

...........................
Sedan ser jag ibland att något som heter avståndsmätarkam följer med kameran. Vad är detta för något? Är det ett måste att ha?

..................

/ Fredrik
Avståndsmätarkam är en metallskiva som är slipad så att man kan använda den för avståndsmätningen som är inbyggd i vissa modeller av Linhof, bl. a. den du har en bild på här. Kammen slipas av Linhof för varje enkilt exemplar av objektiven. Dessutom stansas numret på objektivet in i kammen, kolla att det är rätt objektiv du får med.
Linhof kontrollerar varje enskilt objektiv från tillverkaren så att det uppfyller Linhof-kriterierna, varierande kvalitet på gluggarna existerar inte i Linhof-världen.
En kam-platta kan ha slipningar för flera olika brännvidder/objektiv. Det gäller att komma ihåg att skifta kamprofilen när man byter glugg.
Kammen är lätt att komma åt, den är 6 - 7cm i diameter och sitter i klappkamerans lock, d.v.s den del som är stödet för objektiv och bälg när kameran är utfälld. Använder man enbart mattskivan för fokusering har kammen ingen betydelse.
Us

Hej!

Tack för informationen. Jag har mailat han som säljer kameran och en passande avståndsmätarkam finns.

/ Fredrik

Lyfter upp diskussionen igen. Med förhoppning om att någon har ytterligare information eller dylikt.

/ Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto