Annons

linsfel Nikon AF-S 70-300

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobber

Aktiv medlem
Har ett lustigt problem med mitt Nikon AF-S 70 -300,när jag fotar kring 200mm,blir ca en femtedel av bilden suddig i vänsterkant och resten av bilden ok
Har en länk till en stående bild,där suddigheten då uppträder i nederkant,har markerar området

https://www.dropbox.com/s/m3uwld9aj8jlblc/linsfel-Tobbe_001.jpg

Klicka på bilden för att göra den större och titta under det röda strecket

Tack på förhand

Tobbe

Det ser väldigt skumt ut! Tittar man på personens skor och gräset runtomkring så ser man tydligt att dessa delar definitivt borde vara innanför skärpedjupet. Troligtvis en lins i objektivet som har hamnat snett.

I just den bilden du visar är nedre vänstre hörnet närmast så det skulle helt enkelt kunna va ur fokus. Men är det ett genomgående fel på alla bilder handlar det om s k decentrering vilket innebär att något eller några linselement sitter fel. Har du garanti kvar skall detta fixas på garanti. Om inte lönar det sig nog inte att fixa då objektivet delvis måste tas isär och linselenten justeras var för sig. Kan kosta ca 3000:-. Har du inte garanti kvar men objektivet råkat ut för en smäll kan den möjligen fixas under drulleförsäkring med bara självriskkostnaden.

Jag tror inte det kostar 3000 kr! Jag har haft inne två objektiv med fel på linserna (efter våld) och ena gången bytte de VR-enhet på ett 70-300 och andra gången hade en lins lossnat på ett AF-S 300/4. När linsen lossnade kostade det inte ens 1000 kr och när VR-enheten byttes kostade det väl 1700 eller något.

Jag kan bara svara för Canon RCC. Det är dock enklare att byta en specifik del (VR enhet) eller då man vet att det är fel på en lins än då det är decentrering och man inte vet vilken lins som sitter fel.

Om man tittar lite mer noggrant så ser man att hennes fötter - som definitivt bör vara innanför samma skärpedjup som ansiktet - är oskarpa på ett konstigt sätt. Något är skumt.

Vad som är ännu mer skumt är att nederkanten på husväggen i bakgrunden är skarp samtidigt som hennes ansikte, medan övre delen av husväggen är ur fokus som den borde vara. Titta på snöskyffeln, krattan och gräset som är längs med husväggen. Hade objektivet varit normalt hade hela husväggen varit ur fokus då fokus ligger på ansiktet. Det ser absolut ut som ett extremt krökt eller lutande skärpeplan vilket troligtvis beror på en lins som sitter fel!

Har skickat in objektivet till Nikon service,det var en lins som satt snett,ca 1300 kr kostar det att laga det
Tur i oturen att det inte var ett värre fel

Haft inne objektivet 2ggr nu,första gången justerade dom en lins inuti objektivet ,fick hem det ,fortfarande samma fel
Skickade in det igen,fick till svar att dom inte hittade något,men likaväl uppträder felet fortfarande,kan det vara något fel på min kamera

Tack på förhand

Tobbe

ANNONS
Götaplatsens Foto