Annons

Linslocks-problem!

Produkter
(logga in för att koppla)
1. Köp motljusskydd. Så skyddar de så att inget kommer åt och repar. Och du behöver du inte ha lockat på i väskan.

2. Köp filter. Skyddar frontlinsen och då behöver du inte heller vara så rädd.

3. Nördmetoden. Fäst ett snöre i locket som sitter fast i objektivet.

Ärligt talat så är nördmetoden jäkligt bra.
Jag löste det så på min mors kamera när jag lånat och blivit tvungen att köpa ett nytt. Nu verkar det plötsligt som att jag är ett eller två lock back, men min mors finns kvar. Och nördlösningen har jag inte använt på mina kameror. Ses ett samband? :)

Hur?

Nördmetoden har jag funderat strakt pa..
Men hur far man fast snöret i linslocket??

Och med filter och motljusskydd sitter de bättre an linslock?? Fôr blir ju lite tokigt om man skulle tappa hela paketet..

det finns färdiga nörd-kit att köpa köpte ett för många år sedan med en resårsnodd man fäster runt objektivet och en liten platta med häft-tejp som man fäster i locket. Ett snöre emellan så har du ett kit. har för mig jag var inne i en vanlig foto affär och tror märket var HAMA

Oj. Jag har ett främre och ett bakre lock kvar till mina fyra gluggar tror jag. Helt omöjligt att hålla ordning på dem. Man stoppar dem i nån ficka, o så byter man kläder. Men filter och motljusskydd har de i alla fall...

Och jag har faktiskt inte blivit av med ett enda lock. Stoppar locken i fickan när jag tar upp kameran för första gången på dan. Sen får locken ligga i fickan.

Jag rekommenderar väskor/ryggsäckar där man kan stoppa ner objektiven med motljusskydden på. Helst monterade på kameran också. Att plocka isär utrustningen hela tiden är ju vansinne.

Senast ändrad:
froderberg skrev:
2. Köp filter. Skyddar frontlinsen och då behöver du inte heller vara så rädd.

Om du använder ett filter på det sättet så måste du ju skruva av det varje gång du tar en bild så repigt som det kommer att bli.

budda skrev:
Om du använder ett filter på det sättet så måste du ju skruva av det varje gång du tar en bild så repigt som det kommer att bli.

Nej.

1. Filtret blir inte särskilt repigt om man inte är ovarsam. Det beror ju hur man lägger objektivet i väskan och att man nte häller grus i väskan.

2. Skulle man få lite repor i filtret påverkar det inte bilden.

Att jag rekommenderar filter beror främst på att det minskar den överdrivna rädslan folk har att repa frontlinsen.

Den bästa kombinationen är motljusskydd plus filter. Då behöver man knappast lock.

ANNONS