Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Linsskydd 200/1,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Ralph L

Aktiv medlem
Lins/objektivskyddet till 200/1,8 heter E-162 men Canon kan inte få fram sådana längre. Kan det tänkas att E-163 till 500/4 IS fungerar?

Motljusskydden till 200/1,8 resp 500/4 heter ET-123 och ET-123B och kostar lika hutlöst så objektiven kanske har ungefär samma frontmått.

Någon som har provat? Andra förslag? Varför jag frågar är för att jag har snokat rätt på en 200/1,8 till rätt kurs men motljusskyddet (som går att få tag på) och linsskyddet saknas.

Mössan till EF 200/1.8 heter E-162U, mössan till 500/4 heter E-163. EF 500/4L har en frontdiameter på 146mm, medans EF 200/1.8L "bara" har 130mm.

Det som ligger närmast till hands är EF 300/2.8L IS, som har en frontdiameter på 128mm, och mössan till den heter E-145.

Ps. Motljusskyddet till EF 500/4L heter inte 123B, utan 138, det är till gamla 500/4.5L som den heter 123B (II).

Gamla EF 500/4.5L har en frontdiameter på 130mm (vilket då är samma son EF 200/1.8L), gör att mössan, E-130U borde passa.

Hängde du med?? ;)

Jeppe - inte alls katalogbitare

Men Jesper, gör du inget annat än dregglar i Canon-kataloger... Verkar vara farligt det där.. :)

Själv har jag en väska till en 300/2,8, men ingen glugg... :(

Köp en hink på IKEA och gör hål i botten.

Skämt o sido så är det nog extremt svårt att få tag på en sådan. Nya till tex 300/2.8 brukar ligga på några tusenlappar. Enda alternativet är nog att göra en själv.

Hehe, tack för snabba svar. Det verkar som att Canon själva har rört till det lite, tur att Jeppe finns. :)

Jag funderar starkt på att sy själv (dvs hälsa på mamma nån helg), det blir ju klart billigast.

E-145:an kollade jag också på, ska se vad den kostar. Tror Canon rekommenderar 900 spänn för den och i så fall blir det nog att (låta mamsen) sy själv.

froderberg skrev:Min pappa har sytt massor av objektiv och kamerapåsar i sämskskinn. Funkar super.
Kamerapåsar grejar nog till och med jag att sy, men objektiv har jag hittills betraktat som omöjligt. Då kanske inte heller en 1D är bortom räckhåll för den händige?

Även solen har sina fläckar, Magnus! :)

Pratade med morsan idag och hon hade som vanligt 17 idéer på hur hon skulle göra "mössan" till optiken så det verkar lösa sig. Jeppe, glömde fråga ang 1D:n, sorry.

Har lillgluggen i handen inom en vecka, jippiiiii!!

En 200/1,8 skulle verkligen passa fint till en 1D mark II. Eller ska man satsa på Sigma 120-300/2,8...

ANNONS
Götaplatsens Foto