Annons

Linsskydd till digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

gualex

Ny medlem
Hej jag är en absolut rookie i fotovärlden, jag har köpt en eos 300d och han säger att den saknar lynsskyddet. Var kan jag köpa en och vad är det jag behöver att köpa?. Objektivet är en EF-S 18-55mm.

MVH
gualex.

Det finns att köpa hos en välsorterad fotohandlare.

Frågan är dock vad som menas med linsskydd? Jag tolkar det som antingen objektivlock eller motljusskydd.

Det finns att köpa hos en välsorterad fotohandlare.

Frågan är dock vad som menas med linsskydd? Jag tolkar det som antingen objektivlock eller motljusskydd.

Tacka för snabbt svar,

Jag skall fråga honom... Jag också trodde i början att det var objektivlocket men sedan läste om motljusskyddet och funderar om man behöver en sådan.

Detta är en fråga som delar detta forum i två läger, jag personligen tycker du skall ha både ett UV filter som skydd till objektivet samt ett motljusskydd, det skyddar även objektivet mot slag och stötar, bör därför alltid sitta på.

/Stefan-H

UV-filter tycker jag är bortkastade pengar, speciellt på ett begagnat kitobjektiv som inte är värt mycket mer än vad filtret kostar.

Till skillnad mot motljusskydd som alltid är värdefullt att använda och som många gånger ger bättre bildkvalitet, så kan ett UV-filter istället försämre bildkvaliten och ge diverse oönskade reflexer i bilderna.

jag undrar vad för storlek man ska ha på uv-filtret om man har en 18-55 glugg? tog förgivet först att det skulle vara 55 mm men sen förvillade en hemsida mig. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto