Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Linux... bildbehandling..?

Produkter
(logga in för att koppla)
julgus skrev:
Vuescan för Linux eller försöker du köra det under någon Windows emulator?

Jag har bara laddat hem Vuescan för Linux. Måste mixtra lite för att få det att fungera dock. Enligt skaparen av Vuescan använder min FS4000US USB-porten på ett lite oortodoxt sätt som inte stöds särskilt bra av Linux, så det kanske blir att skaffa ett billigt SCSI-kort. Canons FilmGet har svårt att få med högdagrarna ibland, se exemplet där järvens panna på negativet har riktigt bra teckning.

PS När man kör Photoshop med Crossover Office eller Wine är det inte under en emulator utan direkt under Linux. Datorrävarna kan förklara bättre hur det går till. DS

/Pontus

Bilagor

• järvfront1.jpg
    järvfront1.jpg
    47.9 KB · Visningar: 282
Va,, vad har McDonalds med Linux att göra..... :D

Ja, det finns det, men I mina ögon är dom värre än microsoft, snacka om proprietära saker. Att dom släppte Ipod för windows(fast med begränsningar) fick mig nästan att trilla av stolen.

That said, i would almost kill to get my hands on one of those cinema displays with a G5+Cinema Display. And OS-X is damn neat if you get the hang of it and emply the unix base.

det jag hört om lindows verkar inte positivt, har dock inte så stor koll eftersom jag inte testat det

photoshop fungerar också utmärkt under wine, så att betala de pengar som crossover office kostar behöver inte vara nödvändigt

Jag har installerat Novell Desktop 9 (bygger på SUSE Linux) genom en VMWare session och det funkar skitbra. Väldigt snyggt! Hade man bara fått alla bildbehandlings-mojänger att funka i Linux så hade jag nog kört ND9 ett tag framöver.
Lite strul har jag men det kanske beror på att jag kör genom en vmware session.

När jag för muspekaren till vänster kant eller övre kant så hackar det till och muspekaren blir oregerlig.

Sen vet jag inte hur det är med Photoshop, Nikon Capture. Det lär väl knappast funka med LINUX? Hur ska LINUX nånsin kunna bli stort om inte bildbehandling/fotoredigering funkar i operativet?

*Inlägget är skrivet i ND9* Fotosidan ser bra ut BTW.

Jag bytte från Linux till win enbart för att kunna köra PSCS, vilket hittills inte gått med CxOffice och Linux (PS7 går), samt Capture One vilket heller inte går. Sist jag kollade arbetade inte Gimp med 16 bitars färg (rätta mig om det är fel). Annars var Linux sååå läckert och det fanns så mycket coola program som saknas i win. Programmet för TV-kort var bättre än motsv för win liksom programmet jag rippade DVD-filmer med... Ungarna gillade Linux skärmsläckare bättre liksom spelen som följde med. Blir riktigt sugen igen!

Lionheart skrev:
Sen vet jag inte hur det är med Photoshop, Nikon Capture. Det lär väl knappast funka med LINUX? Hur ska LINUX nånsin kunna bli stort om inte bildbehandling/fotoredigering funkar i operativet?
För mångt och mycket är The GIMP ett bra alternativ till Photoshop. Dessutom fritt. RAW-plugin finns.

De flesta digitalkameror fungerar ju som "USB mass storage"-enheter nuförtiden, så överföring till/från kameran är inga problem (se min artikel om det). Annars finns gPhoto, som stöder en uppsjö olika kameror, och med vilket man kan kontrollera kameran.

Jag är klart lockad av det lilla jag tittat på Linux men har en liten fråga : hur stabilt är det att köra Win-produkter under Linux egentligen? PS7 säger ni ju att det t ex går att köra. Men andra dedicerade Win-program då? Vad är det som avgör?

Vilken Linuxdist är det som gäller enligt er mening?

Jag har kört olika Linux-versioner av och till sedan 1995. Och sedan 1998 kör jag i princip enbart Linux - hemma. På jobbet är jag tyvärr hänvisad till diverse Microsoftprodukter.
Senaste gången jag fick in ett virus i maskinen var 1998 :) För några månader sedan upptäckte jag dessutom att jag kört datorn i flera år utan att ha virusskydd och brandägg aktiverade ...
Men bildbehandling var det visst tråden skulle handla om.
Jag kommer från den grafiska branschen där PS är Gud. Jag har kört PS sedan strax innan PS 2.0 kom ut. Idag är det dock uteslutande Gimp som gäller. Jag kan göra allt i Gimp som jag kunde i PS. Lika enkelt(?), lika bra kontroll. Ända gången jag saknar PS är när jag håller på med bilder för tryck, d v s CMYK-TIFF-filer. Det fungerar visserligen även i Gimp, men konverteringen från RGB till CMYK är beroende av underliggande libraries som varit under snabb utveckling - och därmed mindre pålitliga.

Aproå installation ... såg nyligen ett test där SuSE/Novell slog ut XP när det gäller just den delen. I övrigt ansågs produkterna i huvudsak likvärdiga ur användarsynpunkt, med en liten övervikt åt Linux.

niklasl skrev:
Sist jag kollade arbetade inte Gimp med 16 bitars färg (rätta mig om det är fel).
Det är korrekt, men CinePaint ( http://cinepaint.sf.net/ ) klarar av 16-bitars färgkanaler. Bygger på en äldre kodbas från GIMP men är nu ett separat projekt.

Jag kör själv uteslutande Linux hemma sedan början av 2001 och tycker att det fungerar ypperligt.

Ja, just det, glömde frågan om färgprofiler och kalibrering/profilering av i första hand skärm, i andra hand skrivare. Här brister det fortfarande lite i Linux-världen (men går det i OSX borde det gå i Linux). Optical lär finnas i Linux-version men när jag mailade företaget satt det långt inne och Spyder gick inte att använda med Linux-versionen av Optical (om jag minns rätt).

Bibble finns väl i Linux-version?

ANNONS
Götaplatsens Foto