Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lista filer i txt eller doc

Produkter
(logga in för att koppla)

Greve Nickon

Aktiv medlem
Finns det något snabbt och enkelt sätt att skapa en lista med alla filer i en mapp i ett txt eller doc dokument? Det är så tradigt att sitta och skriva av alla filnamn. Filerna det rör sig om är mestadels JPG om det gör någon skillnad.

Greven

Du skriver ikke noe om hvilket operativsystem du bruker, men under Windows kan du i alle fall gjøre noe så enkelt som

c:\>dir > liste.txt

... via et ms-dos-vindu (Start->run->cmd)

ja det gördet faktiskt... :)

Det är ett litet svenskt freeware program som är otroligt bra. Jag brukade få alla mina låtar i datorn i en txt fil!

http://www.ssw.nu/
klicka på filhantering
leta sedan efter ett program som heter "PIR"

jag har provat och det fungerar klockrent!

win eller mac?

Om du har windows, gå till startmenyn välj kör/run (beroende på språk så klart), skriv cmd för att starta "dos-emulatorn". Använd kommandot cd för att hoppa till rätt mapp. Om du inte vet hur det fungerar skriv 'help cd' (utan fnuttar) och tryck enter. När du har listat ut det och hamnat i rätt mapp skriv:

dir /b *.txt > filnamn.txt

En listning av alla txt-filer kommer nu att finnas i filen filnamn.txt

Nedanstående är med viss reservation, jag har ingen mac, men eftersom de senaste versionerna är
baserade på någon smak av *NIX, så borde det fungera. Starta ett terminalfönster, använd cd för att hoppa till rätt mapp, kommandot för att lista innehållet heter ls, så nåt i stil med

ls *.txt > filnamn.txt

skall fungera. Jag tror att du kan skriva 'help ls' (igen, utan fnuttar) vid kommandoprompten för att hitta en växel (som /b, ovan) för att bara visa filnamnet.

/Peter

maxzomborszki skrev:
Två frågor: [...]
Sådana här saker är busenkla att göra från ett kommandoskal. Och när man väl lärt sig att livet finns där vill man sällan gå tillbaka :)

DOS/Windows:

Kyrre visar rätt men där får du även med andra saker än filnamn. Vill du ha underkatalogernas filer också?

Utan underkatalogers filer:

dir /b > filnamn.txt

Med underkatalogers filer:

dir /b /s > filnamn.txt

Unix-likt operativsystem (inkl Mac OS X):

Utan underkatalogers filer:

ls -1 > filnamn.txt

Fast då ser man också kataloger, inte bara filer. Alternativ två fixar det:

find . -type f -maxdepth 1 > filnamn.txt

Med underkatalogers filer:

find . -type f > filnamn.txt

Find är ett grymt kraftfullt program och det finns portat till DOS/Windows. Antingen kan man köra Cygwin eller som jag föredrar unxutils.

[Edit: Grymt, Peter var snabbare...]

Re: win eller mac?

pbodin skrev:
Jag tror att du kan skriva 'help ls' [...]
Nästan. Under Unixliknande operativsystem heter hjälpen "man" (kort för manualsidor).

Alla kommandon finns dock inte där man förväntar sig dem. Vissa kommandon är inte egna program och har därför ingen egen manualsida utan är interna kommandon i skalet och finns sålunda dokumenterade i skalets manualsida, exempelvis "man bash" eller "man tcsh"

Tack för alla svar! Som vanligt så får man snabba svar här på FS, tack för det!

Jag använder mig utav Win XP. Jag ska ta och prova det där programmet och se vad det kan ge.

Greven / Som lyfter på hatten och tackar.

Re: Re: win eller mac?

maxzomborszki skrev:
Nästan. Under Unixliknande operativsystem heter hjälpen "man" (kort för manualsidor).

Alla kommandon finns dock inte där man förväntar sig dem. Vissa kommandon är inte egna program och har därför ingen egen manualsida utan är interna kommandon i skalet och finns sålunda dokumenterade i skalets manualsida, exempelvis "man bash" eller "man tcsh"

Tack för korrigeringen. Det var ett par år sedan jag använde terminaler i *NIX-datorer. Jag har dock allvarliga funderingar på att byta, en gång för alla, till någon Linux-distribution för att slippa alla dyra program i M$.

/Peter

Kan man skriva ut alla katlognamn i en katalog i win?

I OS X är det otroligt simpelt, markera allt, kopiera, öppna ett textdok o klistra in.

Ganska enkelt. I dos-prompten skriver man

dir MAPPNAMN /aD /B > filnamn.filändelse

Detta ger en fil filnamn.filändelse som innehåller en lista på mapparna i MAPPNAMN.

/Peter

Re: Re: Re: win eller mac?

pbodin skrev:
Tack för korrigeringen. Det var ett par år sedan jag använde terminaler i *NIX-datorer. Jag har dock allvarliga funderingar på att byta, en gång för alla, till någon Linux-distribution för att slippa alla dyra program i M$.
Ingen orsak, inte lätt att komma ihåg sådana saker om man inte jobbar med dem var och varannan dag. :)

Själv bytte jag ut min trötta gamla Linuxmaskin mot en Mac Mini för ett tag sedan. Kanske sämre pris/prestanda än vad PC/Linux kan erbjuda, men så får jag ju även Mac OS X som ger andra möjligheter. Troligen inte rätt väg att gå för alla, men jag är glad att ha valmöjligheterna nu; en PC/Win och en Mac/Mac OS X (som ger mig allt jag behöver från Linux-världen) att alternera mellan.

För att minimera antalet program i burken kan man använda gratisprogrammet XnView för detta m.m., m.m..
Mest användbart är det dock för bildvisning/ enklare redigering.

ANNONS
Götaplatsens Foto