Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lite blixtfrågor

Produkter
(logga in för att koppla)

RobGum

Aktiv medlem
- Vilka kelvingrader har en vanlig blixt egentligen?

- Finns det korrigeringsfilter eller likanande för blixtar för att balancera upp detta precis som man gör med lampfilter för film/video?

Exempel. Säg att jag vill ta en bild på en modell med en solnedgång i bakgrunden. Ljuset från blixten ska ha samma temperatur som solljuset. Hur går man egentligen till väga då?

Tack för svaret Olle. Var det verkligen ingen som kunde svaret på min andra fråga? Annars bygger jag ihop ett filter själv på något sätt. Visserligen ligger ett nytt objektiv före en ny blixt i prioriteringslistan men dock...

Du måste mäta ljuset färgtemperatur med en mätare avsedd för detta och sedan på blixten applicera färgkorrigeringsfilter som motsvarar skillnaden i kelvin. För dyrt? Leta upp nån gul plast och tejpa den framför blixten.

Det är klart du kan ha gelatinfilter framför blixten eller på bouncern.

Lättast är väl då att ha en digitalkamera och testa lite olika färger för att få fram rätt effekt. Dessa finns färdiga i gult, orange, rött och några(!) färger till.

Kontakta Svensk Film och Ljusteknik så kan de hjälpa dig med blixtljus och färgkorrigeringar mha olika billiga plastfilter.

Har även hört att man kan få sin blixt testad (temperaturmätt) hos dem.

http://www.sfl.se/

Jag har själv testat med att höja respektive sänka blixttemperaturen med olika filter för undervattensfotografering. T ex, 81C varmton tar bort blåstick vid fotografering i pool (rekommenderas vid babysim).

Mvh, Mikael Eriksson

Jag har ett bra tips angående blixtfilter.

Kontakta någon firma som säljer ljussättningsprylar till filminspelningar odyl. Dom brukar ha filterprover (vars storlek passar en vanlig blixt perfekt) med en herrans massa olika färger. Jag skrev ett email och berättade vad jag skulle ha det till och några dagar senare dök det upp ett paket med 3 filterbuntar med sammanlagt ca 100 filter i alla tänkbara kulörer - helt gratis.

ANNONS
Götaplatsens Foto