Annons

Lite D76 och exponeringstider..

Produkter
(logga in för att koppla)

pernilsson

Ny medlem
Hej du som läser....märkte när jag kom hem idag att min flaska med D76 1:1 blivit helt svart nästan, även om jag bara använt den till kanske 5-6 framkallningar...är det nån som vet hur det kommer sig?? Kanske har nån i huset bytt det med kaffe för att spela ett spratt men det skulle i så fall skett i april...

Sen, när man tagit sig i kragen och lagt lite is i magen för att testa att överframkalla en rulle, hur länge brukar man räkna med för att få nått typ av märkbart resultat? 1min, 2 minuter, 10 minuter?? det får man säckert testa sig fram till själv men tänkte bara om det var nån som hade något tips...

tackar tackar

Skulle personligen aldrig chansa med bruksfärdig framkallare som åldrats så mycket.

Är soppan förbrukad så hjälper det inte med att framkalla längre. Det blir bara murrigt och eländigt.

Det är därför jag kör med engångsframkallare (HC110) koncentratet håller läääääänge.

Kanske är jag ute och reser så här tidigt på morgonen men blandning 1+1 är en brukslösning som man blandar till precis innan användning och inte förvaringsbar koncentration.
MVH Eva

Koncentrerad och flytande D76 har inte så lång hållbarhet. Utspädd 1+1 ska den kasseras direkt efter första användning eftersom kapacitéten då är så att den ungefär räcker för de framkallade filmerna. Sedan har framkallningsämnena förbrukats och det spelar ingen roll hur mycket du än förlänger framkallningstiden. Har framkallaren blivit brun ska man vara på sin vakt. Då börjar den nämligen förbrukas av oxidation med luften i flaskan och då kan det vara så illa att den förbrukats utan att du använt den.

ANNONS
Götaplatsens Foto