Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varning FÖr Expertbutik!

Produkter
(logga in för att koppla)
Lång tråd men intressant.
Man nickar instämmande till mycket av vad som skrivits. Nog finns det bra och dåliga butiker runt om i vårt land. Jag tänker inte utveckla det men vill passa på att ge ett exempel på en bra fotohandel. Nämligen Expert Fridhemsplan i Stockholm. De är trevliga och kunniga, inte alltid billigast, men hög klämma-, snacka-, vill ha-faktor som de inte tjänar en krona på. Glid in där och kolla själva.
 

andreasc89

Avslutat medlemskap
Kan rekommendera Lasses foto i Lysekil. Visserligen köpte jag inte min kamera där (utan på Cyberphoto) men det var helt okej när man ville känna på en kamera, testa autofokusen o.s.v. Expert på Torp i Uddevalla kan däremot ingenting, i alla fall inte de expiditer som jag mött. När man ber att få testa en 300D med en Sigma glugg får man bara ett otrevligt svar att de inte har några Sigma gluggar hemma (fastän det låg flera vid kamerorna) och dessutom kunde jag inte prova med en kamera där eftersom de varken hade batteri eller minneskort. Jag undrar om Expert över huvud taget försöker anställa kunnig personal?

/A\
 

Stadan

Aktiv medlem
Två bra Expertbutiker i Sthlm

Skulle tro att det är mycket stor skillnad på Expertbutikerna. I Stockholm är Expert vid Fridhemsplan och Expert ( Gunnar Olssons foto ) på Hornsgatan kanonbra med bra service och kunnig personal.

/nöjd kund
 

Pongu

Aktiv medlem
Expert är som ICA och alla andra kedjor. Det finns bra och dåliga ICA-affärer. Det finns kunniga och hjälpsamma människor i en del. Det finns chark i en del. Samma sak med Expert.

/Pontus
 

AlexKall

Medlem
HÄRJEDALEN skrev:
EXPERTBUTIKEN I MARIESTAD!!!

Skulle framkalla 2 Kodakrullar idag på Expert i Mariestad på entimmesfoto. Nyfiken!! Något som jag normalt inte gör då jag uteslutande skickar till eminenta Crimson i STHLM.

Jag har inga erfarenheter av att lämna in på annat sätt. Så jag provade och kommer tillbaka o får ut 1(EN) bild på ena rullen (ett dop) och 18 bilder på den andra. Alla 18 hade varierande blåstick samt grönstick samt att det kopierats på FUJI´s papper?! I en Kodakbutik alltså.

Min utrustning eller annat förfaringssätt från min sida är det inte alls frågan om här.

Det jag vill komma till är att de dessutom har mage att att betalt för "jobbet" 279:- för INGENTING. Och så protesterar expediten när jag inte finner accept i arbetet.
Man kunde i vart fall fått några filmrullar som plåster på såren...

Då ser jag det som så att jag betalar lärpengar o aldrig återkommer till nån butik "på stan" mer.

Jag snackade lite digitalt med en annan kille innan framkallningen då jag inte själv har annat än analogt. Det var bara tugg om Megapixlar hela tiden.. Helt ointressant för mig då jag vill ha mer teknik bakom än pixlar.

Vid frågan om den spar i RAW eller TIFF eller bara i JPG så visste han inte det. Inte heller kunde han svara på hur manuell kameran i fråga var.
Sista frågan var om de hade EXPERTs erbjudande om Canon 300D med 2 Sigmaobjektiv inne. Svaret blev att han inte visste eftersom han inte fotograferade så mycket...

Det var mer än jag pallar med o tycker att inkompetensen suger fett på alla flashiga s.k fotoaffärer SIBA, ONOFF, EXPERT, mfl.

Det säljs så mycket skit i affärerna så man mår illa när det påtalas hur "bra" grejerna är o hur "billigt" det är.

Själv så gör jag grundliga undersökningar i forum o tester samt ringer o frågar o läser litteratur.

Jag undrar om du har liknande erfarenheter o hur du i så fall har tacklat problemen. Kanske kan du ge exempel på hur du går tillväga inför ett inköp av fotoutrustning?

Sälja, sälja, sälja men var tog kundkontakten vägen? :-/
Jo de personer som jobbar i den affären är inte av den bäst kalibern direckt. Ingen direkt bra service, enda gången jag fick rigktigt bra service var när jag skulle ta ID korts foto, det var en äldre person. Ser honom inte så ofta där men han är riktigt trevlig och har alltid (som jag stött på honom) humöret uppe. Men jag skulle aldrig sätta min fot där när det gäller foto. För det ska man gå till en fuji affär bredvid teatern, kommer tyvärr inte håg vad affären heter. Men jag vet vilka som jobbar där, gick i samma klass som ägarens son, och de är ruskigt duktiga på foto. Familje ägt företag. Ägaren (som jag vad jag vet är ägare) har tiotals års av yrkesfotograferings kunskaper, han är från england och är utbildad fotograf. Han är också ruskigt bra när det gäller kameror. I alla fall anloga systemkameror. Hans fru och barn är också riktigt duktiga när det gäller foto.
 
Re: Re: Varning FÖr Expertbutik!

AlexKall skrev:
För det ska man gå till en fuji affär bredvid teatern, kommer tyvärr inte håg vad affären heter. Men jag vet vilka som jobbar där, gick i samma klass som ägarens son, och de är ruskigt duktiga på foto. Familje ägt företag. Ägaren (som jag vad jag vet är ägare) har tiotals års av yrkesfotograferings kunskaper, han är från england och är utbildad fotograf. Han är också ruskigt bra när det gäller kameror. I alla fall anloga systemkameror. Hans fru och barn är också riktigt duktiga när det gäller foto.
Bildmagasinet heter butiken, http://www.bildmagasinet.se. Var där i somras och gjorde och framkallade lite semesterbilder. Fick ett väldigt gott intryck! Bra service och ett trevligt mottagande!
 

AlexKall

Medlem
Tack, glömmer alltid vad den heter!

Av vad jag uppfatta så pratar han (ägare) bara om Mpixels, men jag har aldrig frågat honom om digitalt så jag är inte helt säker. Blev bilderna bra? Hade tänkt att framkalla lite svartvitt där, är inte så pigg på att skicka dem på postårder när de är svartvita foton ;)
 
Jag skulle inte handla fotoutrustning just då, däremot fick jag lite roliga broschyrer. Så om han bara pratar Mpixel vet jag inte, men trevlig var han. Bilderna jag framkallade blev jättebra. Ville ha med vit kant, men han missuppfattade och jag fick svart kant... Då jag påpekade det så fick jag nya bilder, med vit kant. Fick dessutom behålla bilderna med svart kant. Kanske inte så konstigt i och för sig...
 

AlexKall

Medlem
Ja det är en trevlig prick! :)

Skickade precis en förfrågan angående svartvita foto, förväntansfull över svaret (pris info :))
 

lbjo

Avslutat medlemskap
Hej!

Håller med dig i stort! Hade det varit för ett antal år sedan hade jag utan tvekan anlitat den lokala fotoaffären för kopiering, inköp av ny fotoutrustning eller vad det nu månde vara. Då, fanns en kompetens, känsla och kunnande för de produkter man avyttrade samt en intuitiv uppfattning för den produkt som konsumenten önskade. Idag känns det som bortblåst och själv känner jag ingen som helst skam för att köpa mina "prylar" där jag finner det billigast, oavsett om jag inte erhåller en garanti som gäller i hemlandet eller en användarhandbok som inte är skriven på det egna språket. Tilläggas kan att jag på mindre än en vecka erhöll en Canon Ixus 500 från Technikdirekt.de, dessutom mer än 1000 kronor billigare än närmsta lokala butik. Ett företag som verkligen kan rekommenderas under förutsättning att nu produkten finnes i lager.

Mvh lbjo
 

AnnaKarin

Aktiv medlem
lbjo: du pratar om en annan butik nu förmodar jag? För hos Bildmagasinet finns både kompetensen, känslan och kunnandet.
 

lbjo

Avslutat medlemskap
Hej!

Bara en synpunkt eller erfarenhet till första inlägg av denna diskussion. Har ingen som helst uppfattning av Bildmagasinet.

Mvh lbjo

*******************
 

AlexKall

Medlem
AnnaKarin skrev:
lbjo: du pratar om en annan butik nu förmodar jag? För hos Bildmagasinet finns både kompetensen, känslan och kunnandet.
Jag såg att du var med i en fotoklubb här i stan, var finns den? Vad krävs för medlemsskap, vad kostar det, etc?

Tackar på förhand för svar!
 

Skurmedel

Aktiv medlem
Re: Re: Varning FÖr Expertbutik!

AlexKall skrev:
Jo de personer som jobbar i den affären är inte av den bäst kalibern direckt. Ingen direkt bra service, enda gången jag fick rigktigt bra service var när jag skulle ta ID korts foto, det var en äldre person. Ser honom inte så ofta där men han är riktigt trevlig och har alltid (som jag stött på honom) humöret uppe. Men jag skulle aldrig sätta min fot där när det gäller foto. För det ska man gå till en fuji affär bredvid teatern, kommer tyvärr inte håg vad affären heter. Men jag vet vilka som jobbar där, gick i samma klass som ägarens son, och de är ruskigt duktiga på foto. Familje ägt företag. Ägaren (som jag vad jag vet är ägare) har tiotals års av yrkesfotograferings kunskaper, han är från england och är utbildad fotograf. Han är också ruskigt bra när det gäller kameror. I alla fall anloga systemkameror. Hans fru och barn är också riktigt duktiga när det gäller foto.
På Fujistället har jag också vart många gånger, o.g.a att mina morföräldrar känner dem. De är riktigt bra ja.
 

kesperse

Aktiv medlem
Expert i övik är GULD! Det hette tillochmed expert foto förut. Dom har inte så mycket grejjer men alla som jobbar där fotograferar! =)
 
ANNONS