Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lite frågor om bilder till tidningar.

Produkter
(logga in för att koppla)
Tes skrev:
Gör de!? Alltså lägger skärpa automatiskt?? Jag jobbar på tryckeri och har varit i kontakt med flera andra och det har jag aldrig stött på.

De flesta dagstidningar kör skärpa i rippen precis som en del digitala printrar på laben.

Däremot har jag flera gånger fått bilder från fotografer med hänvisning om att bilderna måste skärpas för att det har de inte själva gjort och jag har aldrig förstått varför. Det blir liksom bara "extra digitalt arbete" som debiteras som timpeng på kunden.

Fotografen vet ju inte vilken storlek bilden ska tryckas i. Därför bör redigeraren eller reprofirman skärpa när lay-outen är gjord om allt ska vara optimalt.

De tidningar jag jobbar för skickar färdiga pdf:er till tryckeriet för att få lägsta möjliga tryckkostnad. Men då har vi ICC-profiler från tryckeriet för CMYK-konverteringen. Vi skärper därför också själva.

Gatufoten skrev:
Una Cerveza por favor

Que felskrivning? Nä -

Ahhh du menar publicera? Jag menade det i betydelsen - Bild gått till dagstidning - veckotidning - broschyr och några till div webbillustration.

Inte accept i konstsalonger och liknande

.

Okej, du menar alltså att du har tagit ca 1500 bilder i ditt liv och att några hundra av dessa har blivit publicerade?

I så fall kan jag bara konstatera att du är en duktigare fotograf än vad jag är...skulle jag ha fått 1/3 av mina bilder publicerade skulle jag ha varit miljonär nu ;)

//David

D76 skrev:
Okej, du menar alltså att du har tagit ca 1500 bilder i ditt liv och att några hundra av dessa har blivit publicerade?

I så fall kan jag bara konstatera att du är en duktigare fotograf än vad jag är...skulle jag ha fått 1/3 av mina bilder publicerade skulle jag ha varit miljonär nu ;)

Skillnad på kvalitet och kvantitet. Att bli publicerad är heller inte ett kvalitetsbevis.

Den mer kände David, alltså fotografen som kallas David kort och gott ligger på negativ 6363 enligt hans anteckningar (och senaste numret av FOTO). han har fått många bilder publicerade sedan han började på 197-talet. och de är grymt bra.

froderberg skrev:
Skillnad på kvalitet och kvantitet. Att bli publicerad är heller inte ett kvalitetsbevis.

Den mer kände David, alltså fotografen som kallas David kort och gott ligger på negativ 6363 enligt hans anteckningar (och senaste numret av FOTO). han har fått många bilder publicerade sedan han började på 197-talet. och de är grymt bra.

Jo, jag vet. Jag jämförde mest med "genomsnittsfotografen" här på fs, och alla här som får 1/3 av sina tagna bilder publicerade kan räcka upp en hand ;)

Kör inte Dawid med storformat också? Blir oftast lite skillnad i antal neg om man jämför med småbild som Sven ägnar sig åt (iaf vad som går att utläsa av hans profil).

Jag tror att du försår vart jag vill komma Magnus, eller anser du inte det vara anmärkningsvärt att få 1/3 av alla bilder man öht tar publicerade?

//David, dock inte Dawid ;)

D76 skrev:
Jag tror att du försår vart jag vill komma Magnus, eller anser du inte det vara anmärkningsvärt att få 1/3 av alla bilder man öht tar publicerade?

Jodå det är en anmärkningsvärd siffra om det också innebär att bilderna är hyggligt bra. Men skulle man vara man redaktör för föreningstidningen eller församlingsbladet är det ju inte inte så konstigt.

Den legendariska dokumentärfotografen Eugene W Smith sa att man var otroligt duktig om man lyckades få en bra bild per rulle.

Christer Strömholm (tror jag) sa att man är stor om man tar tio riktigt högklassiga bilder i sitt liv.

D76 skrev:
anser du inte det vara anmärkningsvärt att få 1/3 av alla bilder man öht tar publicerade?

Nu får jag nog beställa en ny öl och fundera igen :)

Du kan ifrågasätta bäst du vill, du har fått svar och då får du väl ge dig med det.
Jag har inte sagt 1/3. Står jag inför domstol ska jag snabbt ta reda på om det var 1874 -167 eller 1543 -315 eller 1431 -201 eller vad det nu är. Jag hoftade från minnet, men det är rätt bra. Några stora inkomster har jag inte påstått mig ha, men är glad för att ha resor etc..

Andra får väl videofilma om de vill. Jag gör som jag vill och trivs med. Jag kan vara rätt noga med vad jag gör och vet att jag om något anses som kreativ, men har aldrig påstått att jag gör något konstnärligt brett material. Egentligen började jag leka med en Agfa Billy redan i femårsåldern, men hade ju inte råd med film. Först i våras bestämde jag mig att utveckla fotandet. Nu kan jag köpa en Eos1 D om jag vill, men det sitter i än i dag att inte bara sprutmåla.

Jag har en avsikt om jag ska ta fram kameran, nöje eller nytta men en avsikt har jag alltid. Sen kan jag se möjligheter med en bild. En del bara fotar och väntar på att någon ska se dem. Alla får väl göra som de vill.

Jag skrev uppgiften bara för att frågeställaren skulle kunna värdera mitt svar då jag tydligt sade att jag var helamatör samt det underlag - erfarenhet jag hade sen tyckte jag mina och Frödebergs svar sen kompletterade varandra från olika vinklar fast vi svarade helt oberoende av varandra. Jo, jag har varit sekreterare i några föreningar men det var länge sen nu, men redaktör har jag aldrig varit där.

Jag kan ta fram rätt ordentlig dokumentation om jag vill och backar inte i sakfrågan så lägg ned det där.

Tillbaka till ämnet bildbehandling nu vetja,

Rodney skrev:
jo...CMYK självklart :) trött nu.

smyk är en egen färg jag har ibland när jag kör med fotokiosk 9...

He he jo jag förstog det Du var inte ensam, Jag skrev nog RBG när jag menade RGB också. Det var sent då. ;-) Den som aldrig skriver fel kan ju stena oss på samma gång.

Gatufoten skrev:

Du kan ifrågasätta bäst du vill, du har fått svar och då får du väl ge dig med det.
Jag har inte sagt 1/3. Står jag inför domstol ska jag snabbt ta reda på om det var 1874 -167 eller 1543 -315 eller 1431 -201 eller vad det nu är. Jag hoftade från minnet, men det är rätt bra. Några stora inkomster har jag inte påstått mig ha, men är glad för att ha resor etc..

Andra får väl videofilma om de vill. Jag gör som jag vill och trivs med. Jag kan vara rätt noga med vad jag gör och vet att jag om något anses som kreativ, men har aldrig påstått att jag gör något konstnärligt brett material. Egentligen började jag leka med en Agfa Billy redan i femårsåldern, men hade ju inte råd med film. Först i våras bestämde jag mig att utveckla fotandet. Nu kan jag köpa en Eos1 D om jag vill, men det sitter i än i dag att inte bara sprutmåla.

Jag har en avsikt om jag ska ta fram kameran, nöje eller nytta men en avsikt har jag alltid. Sen kan jag se möjligheter med en bild. En del bara fotar och väntar på att någon ska se dem. Alla får väl göra som de vill.

Jag skrev uppgiften bara för att frågeställaren skulle kunna värdera mitt svar då jag tydligt sade att jag var helamatör samt det underlag - erfarenhet jag hade sen tyckte jag mina och Frödebergs svar sen kompletterade varandra från olika vinklar fast vi svarade helt oberoende av varandra. Jo, jag har varit sekreterare i några föreningar men det var länge sen nu, men redaktör har jag aldrig varit där.

Jag kan ta fram rätt ordentlig dokumentation om jag vill och backar inte i sakfrågan så lägg ned det där.

Ha ha ha. Vilket försvarstal. Verkar som David nuddat vid en öm punkt... Backa nu inte i sakfrågan utan ta fram ordentlig dokumnentation! (asgarvar)

Gatufoten skrev:

Okej, för att inte den här tråden ska spåra ur så är detta mitt sista inlägg här.

Jag har heller inte påstått att det var exakt 1/3, det var ett grovt antagande utifrån uppgifterna "1500" och "några hundratal". Jag skiter fullständigt i den exakta siffran, det var inte det det gällde, vilket du nog också förstod, eller?

Naturligtvis får du göra hur du vill, det enda jag sa att det är anmärkningsvärt (i mina ögon) och väldigt starkt jobbat att få så stor andel av sina bilder publicerade. Sen om du kör med en Agfa Billy eller EOS 1D är helt irrelevant.

Nån dokumentation över dina prestationer är jag inte intresserad av över huvud taget.

Som sagt, tillbaka till ämnet, och vill du svara kan du väl maila istället?

//David

D76 skrev:
Okej, Naturligtvis får du göra hur du vill, det enda jag sa att det är anmärkningsvärt (i mina ögon) och väldigt starkt jobbat att få så stor andel av sina bilder publicerade. //David
Ok e-postar dig också

Tack, det var snällt sagt. Har inte sett det så. Jag blev bara irriterad att behöva svara på samma sak flera gånger och finna att mina vanor diskuteras i en tråd om bildleverans. Kanske vi ska starta en ny tråd om ämnet David, utan att diskutera utpekade personer då. Frödeberg har redan gett lite intressanta inlägg.om kvantitet etc

Snälla övriga - låt trådstartaren styra inehållet nu.

ANNONS
Götaplatsens Foto