Annons

lite hjälp kanske ;-) (objektiv)

Produkter
(logga in för att koppla)

elektra1

Aktiv medlem
Godmorgon.
Är nybörjare och har nyss skaffat mig en canon 350d.
Har bara objektivet som följer med.
Men skulle behöva ett som jag kan ta kort på lite håll,tex änder i vattnet. Och sen lite närbilder på fjärilar och andra smådjur.
Kan man köpa ett objektiv till det?
Eller måste man köpa 2?
Det får inte vara för dyrt heller.
så billigt som möjligt men ändå bra.
Kan tänka mig att köpa det begagnat också.
mvh camilla

du behöver ett teleobjektiv med macro (eller "fuskmacro" om du inte behöver komma jättenära)

kanske ett sigma 70-300 eller kanske ännu hellre ett med bildstabilisering, IS?

teleobjektiv börjar på ett par tusenlappar och kan sen kosta precis hur mycket som helst, så skriv hur mycket det får kosta.

Fjärilar och änder är möjligt att kombinera i ett objektiv, men bildkvaliten blir därefter. Vidd Du upp i kvalitet, är det sannolikt fler objektiv som gäller, och därmed mer pengar.

Lev med det Du har ett tag till. Det Du har, kommer att ge Dig mycket glädje och fina bilder. Det är egentligen först när Du ideligen hamnar i situationer; "attans att jag inte har xxxx-gluggen nu", som det är dags att fundera över expansion av utrustningen.

Att, mer eller mindre, slumpmässigt handla utrustning, utan att veta väldigt exakt vad som saknas, syftar bara till att berika fotohandlarna och/eller det testosterona prylraseriet.

Om du nu verkligen tycker om att fotografera macro så tycker jag att det är vettigt att satsa på ett riktigt macroobjektiv.

Om man då väljer ett macro med lite längre brännvidd för att öka arbetsavståndet så får du samtidigt ett kort fast tele av mycket bra kvalité.
Tamron har ett 90mm
Sigma eller om det var Tamron det med har ett 150mm

Sedan finns Canons eget 100mm men det är nog lite dyrare.

Priserna vet jag inte för jag fotograferar inte macro. Men kolla lite på begagnatsidor, eller kanske du har en vän som är i USA.

Camilla, jag skulle rekommendera ett Canon EF-S 55-250 f/4-5,6 IS. http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=15606
Finns för 2690:- på CyberPhoto. Motljusskyddet ET-60 ingår inte i priset, men behövs definitivt.

250 mm ger samma bildvinkel som 400 mm på en småbildskamera. Det klarar du dig långt på, även vid fågelfotografering. Det finns ingen anledning att köpa ett supertele, som kostar nästan som en småbil, som sitt första teleobjektiv.

Största avbildningsskala vid 250 mm är ungefär 1:3,2. Fjärilar är stora insekter och ofta räcker 1:5 med den lilla sensorn på din kamera. Behöver du större avbildninsskala finns närbildslinser och mellanringar.

Objektivet har fått hyfsad kritik och har bildstabilisering. Ett stort plus tycker jag.

Olle

Tack så mycket för alla svar.
Jag är tacksam för all hjälp jag får.
och tack peter för länken.
ska läsa den noga lite senare idag.
Har tittat på en begagnad
Tamron AF 70-300/4,0-5,6 Di Macro för Canon
är det någon som har en sådan?
tänkte till att börja med.
mvh camilla

ANNONS
Götaplatsens Foto