Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

lite lugnare solsemester med fnia vyer i Europa?

Produkter
(logga in för att koppla)

BobDylan

Aktiv medlem
Blev en lång topic :p

Men tänkte åka på en solsemester med inriktning på foto i höst. Är inte det minsta sugen på partyställen som Kos, Sunny Beach, Ibiza etc. utan är ute efter lite mer fina öar man kan åka till med båt.. och ja, bara slappa, ta en öl eller två och fota helt enkelt :)

Vad kan ni rekommendera? Känns som att Grekland/Cypern är bättre än Spanien när det gäller fina vyer?
 
Toskana är alldeles bedövande vackert -- och utmärkt trevligt på alla andra vis också. Satsa på att bo på bondgård i nån liten by, cykla eller bila omkring. Passa på att besöka Siena, Florens, Pisa osv.
 
hej
Enig, Italien e fotogent.
Kolla www.roine.nu/bok19

Men kreta o Rhodos finns ju saker, o Frankrike.
Ta dig med båten till Nice, ta den smalspåriga järnvägen till Grenoble därifrån.

Har fler reseböcker på www.roine.nu från div typiska turistorter, men utan bad.

Roine
 
Montenegro - Budvanska rivieran, troligtvis adriatiska havets och södra europas vackraste badplatser.

Albanien - Dhermi, semesterparadis i ett av europas vackraste och mest underskattade länder. Bilvägen därifrån till Vlora är på min top-5 lista tillsammans med några vägar i Alperna och på Nya Zeeland.

Kroatien - Här har du en hel ö-värld att upptäcka.
 
Europas vackraste kuststräckor i mitt tycke:

1. Abchazien/Svarta Havet
2. Albanska rivieran: Vlora-Saranda
3. Krim/Ukraina
4. Kotorbukten - Montenegro
5. Skotska västkusten: Skye-Applecross-Torridon
6. Batumi-Trabzon/Georgien/Turkiet/Svarta Havet
 
Krim kan verkligen rekommenderas. Kanske inte vackrast, men väldigt fotogent...fantastiska berg, stränder, hav...och sovjetiska gigantiska gråa betonghotell...
 
Nja, jag håller verkligen inte med om att Spanien skulle vara mindre bra än något annat land för fina vyer. Ta tex. en så pass exploaterad ö som Mallorca som om man tar sig en bit utanför de mest turistiga områdena bjuder på riktigt spännande foto. Likaså Costa del Sol och självklart Andalucien i stort.

Jag slår ett slag för Spanien, som det även går många resor till...

// Daniel
 
Korsika! Helt fantastisk ö, särskilt om man har man tillgång till bil. Där finns höga fjäll med pittoreska bergsbyar, charmiga städer (bo i Calvi om du kan), stränder (fast det är inte direkt en bad-ö kanske) och samma dag kan man se både blommande apelsinträd och färdiga mogna apelsiner.
 
HNormark skrev:
Korsika! Helt fantastisk ö, särskilt om man har man tillgång till bil.

Eller cykel! Jag har tillbringat några veckor i cykelsadeln på den ön, det är bland det trevligast jag gjort! På cykel stannar man en stund när man klättrat 800 höjdmeter, i bil hoppar många bara ut på toppen, tar tre rutor och kör vidare nedför igen!

HNormark skrev:
Där finns höga fjäll med pittoreska bergsbyar, charmiga städer (bo i Calvi om du kan), stränder (fast det är inte direkt en bad-ö kanske) och samma dag kan man se både blommande apelsinträd och färdiga mogna apelsiner.

Japp, precis så är det!

Per.
 
Kul att du också gillar Korsika. Ja, cykel måste ha varit ännu mer fantastiskt. Nu blir jag sugen på att åka dit igen, och cykla denna gång, särskilt som jag bara hade en skruttig analog P&S förra gången och har skaffat en DSLR nu...

Vi har rest runt lite i stora delar av världen och jag måste säga att Korsika är den största positiva överraskningen hittills.

~ Helena


perstromgren skrev:
Eller cykel! Jag har tillbringat några veckor i cykelsadeln på den ön, det är bland det trevligast jag gjort! På cykel stannar man en stund när man klättrat 800 höjdmeter, i bil hoppar många bara ut på toppen, tar tre rutor och kör vidare nedför igen!



Japp, precis så är det!

Per.
 
ANNONS