Fredrik AVT
Aktiv medlem
Ifall någon sitter och funderar mellan dessa tre har jag haft en chans att testa och gjort en jämförelse av dessa tre avancerade spegellösa systemkameror – Fuji XT1, Olympus EM1 och Samsung NX1. Det är mina intryck endast.
Jag har haft möjlighet att testa dessa tre under en tid och för de som går i köptankarna kring dessa vill jag dela med av mina observationer. Detta gäller emellertid för mitt sätt att fota stillbild. Jag plåtar oftast i A läge och råformat. Jag behöver snabb åtkomst till bländare, ISO, exp komp, val av fokusmetod och val av fokuspunkt. Jag kopplar inte vald fokuspunkt till ljusmätning då jag vill exp för högdager som ofta är himmelen men fokusera på huvudmotivet som ofta är mörkare. Jag lyfter lågdager i efterbehandlingen. Jag filmar inte och gör inga kommentarer kring det. Jag jämför här kamerorna med deras resp normalzoomar För proffsbruk huvudsakligen.
Ergonomi
Alla tre har sin egen interna logik och alla tre erbjuder knappar för direktinställning av de flesta parametrarna. Vid en grov yttre besiktning ser Em1 och XT1 mest lika ut då båda har flera rattar på ovansidan. Däremot är faktiskt EM1 och NX1 mest lika i användargränssnitt och utseendelikheterna mellan Olympus och Fuji är kosmetiska. Fujis fokus ligger på att erbjuda inställningar med kameran avstängd medan de andra två prioriterar inställningar med kameran mot ögat. Det ena är inte bättre än det andra, men är uttryck för olika designfilosofier.
EVF
Fuji har den bästa EVFn bland de tre. Bilden är inte bara störst, utan sökaroptiken är fri från distorsion och erbjuder ett bra pupilavstånd. Tonkurvan i EVFn är mjukast med mest naturtrogna dämpade färgerna och erbjuder den mest OVF lika upplevelsen. Uppdateringsfrekvens prioriteras över kontroll av brus i mörkare förhållanden. Färgåtergivningen i perfekt kalibrerad jf med TFT och min hårdvarukalibrerade Mac. Effekten av exp komp syns direkt i sökaren och jag behöver inte ”chimpa” för att vara säker på exp mm då detta återspeglas direkt i EVFn på ett pålitligt sätt.
Olympus EM1 har lika fin sökaroptik som Fuji men en mindre bild, lite hårdare kontraster, starkare färger och mer släpighet vid mörkare ljus men ger då lite lägre brus – en avvägning. Det största problemet är att den inte är färgäkta utan drar åt grönt som inte helt går att justera rätt.
Samsung NX1 har den sämsta EVFn gällande sökaroptik. Pupillavståndet är kort, även om man placerar ögat perfekt finns en kantluddighet och med lite fel centrering av ögat blir ett eller två hörn rejält suddiga. Problemet är inte lika stort som i NX30, men inte acceptabelt i en premiumkamera. Det påverkar inte bilderna och det går att komponera men inger inte förtroende. Färgåtergivningen är ganska neutral men kontrast och färgmättnad är båda överdrivna. Uppdateringen är däremot suveränt snabb, även i sämre ljus, men då på bekostnad av brus.
Autofokus
Alla tre har fasdetekt pixlar på sensorn (PDAF). Hos Samsung och Olympus täcker dessa en större del av sensorn medan de är koncentrerade i den mellersta niondelen av bildens area på Fuji. Att välja fokuspunkt är lättast på Olympus då man kan konfigurera fyrvägskontrollen att direkt aktivera flytt av fokuspunkt medan man hos Samsung först måste trycka ned ”OK” knappen för att aktivera flytt av fokuspunkten med fyrvägsknapparna. Samsung har även smidig flytt av fokuspunkt via TFTn. Fuji har tyvärr väldigt indistinkta fyrvägsknappar som är närmast omöjliga att hitta med ögat mot sökaren. Hos Olympus kan man programmera AF-ON via AEL/AFL knappen och stänga av AF från exp knappen. Samsung har en AF-ON knapp men då man inte kan stänga av AF via exp knappen är detta meninglöst att använda på det sättet. Omvägen är att använda AF-ON som AF-STOP, inte helt optimalt. Hos Fuji kan man koppla bort AF via exp knappen om man sätter den i MF läge för då liksom hos tidigare Sony kan man avaktivera AF via exp knappen men tvinga på AF via AF-ON. Däremot är det lite svårt att koncentrera sig på motivet om peaking är aktiverat i MF läget då förstärkta konturer syns. I ljus ned till inomhussport (t ex handboll) fungerar Samsungs enpunkts följande AF bäst. Den är i linje med en DSLR i entusiastsegmentet (D7100, 70D). Fuji och Olympus är snäppet sämre. I riktigt dålig inomhusbelysning är däremot Olympus och Fuji betydligt snabbare på stilla motiv, ingen ger någon vidare följande AF då. Fuji kan vara snabbare, men ger upp först medan lyckas den blir den snabb. Olympus hittar alltid fokus, men är lite långsammare. Samsung kan söka och söka… Det verkar som om Samsung är först att sluta använda PDAF sensorerna då ljuset faller och har sämre algoritmer för CDAF.
Batterigrepp
Olympus har det bästa batterigrepet. Det känns gediget, bra batterilås och lucka och härliga räfflade reglage i metall. Tyvärr kan dessa sticka in i handen då den hålls i landskapsläge, men man får acceptera detta om man skall ha så tydliga rattar. Samsungs är näst bäst. Även denna känns gedigen och duplicerar väsentliga reglage. Fujis känns klenast men är minst och är nog främst till för att ge bättre grepp med tyngre objektiv för landskapskomposition då Fujis reglage inte är gjorde för att kunna ställa in allt i porträttläge då flera reglage, ffa exp komp bara finns på ovansidan.
Objektiv
Med deras proffessionella normalzoomar monterade är Fuji och Samsung lika långa (gäller även med proffstelezoomarna). Sannolikt är detta då Samsung inte behöver bygga in någon distansförlängare för att ge en rakare strålgång p g a längre registeravstånd. Olympusen är kompaktare. Man får dock betänka den mindre ekvivalenta bländaröppningen på m43 då Fuji jämförbara 18-55/2,8-4 faktiskt gör Fuji mer kompakt än Olympusen. Av de tre proffessionella normalzoomarna inger Fuji och Samsung lite mer förtroende då deras mindre extension i teleläget gör innertuben oruckbar, hos Olympus går det att rucka innertuben alldeles så lite. Vad gäller motljusskydden är Olympus föredömligt. En säker låsning och upplåsning, medan Fujis är väldigt tröga att ta på och av vilket inte är acceptabelt i den här prisklassen. I kyla går det inte att lossa och montera/montera av. Samsung är bättre, men inte nära Olympus. Alla tre är skarpa och jämförelser gör nog dedicerade testsidor bättre. Jag skulle nog ändå ge Fuji bäst betyg då den ger bäst kontrast.
Rå kontra JPEG
Fuji ger enl mig de bästa JPEGfilerna med fina nyanser och tonövergångar. Undantagen är hudtoner på ISO 1600 och över där huden blir plastig samt solnedgångar där bilderna får en magentaaktig ton. Samsung ger helt OK JPEG med brusreducing tär hårt vid högre ISO med början vid ISO 1600. Olympus ger fina men inte lika nyanserade toner som Fuji och lite hård skärpning. I råformat tycker jag om de relativt ofärdiga filerna med Samsung som är lätta att redigera och mycket utrymme finns i filerna för redigering. Tyvärr stödjer inte MAC OS förhandsvisning av råfiler från Samsung så det går inte att sortera eller radera annat än blint innan de öppnas i bildredigerare till skillnad från Fuji och Olympus. Den midre bildsensorn i Olympus ger lite mindre utrymme för redigering än hos de andra men är fullt acceptabelt i många sammanhang.
Fota i kyla
Här skulle jag definitivt välja Olympus. Med handskar på går det lätt att snurra på rattar och fyrvägsknaparna är så tydliga med lagom motstånd att det är lätt att flytta fokuspunkt. Med Samsung måste fingrarna som styr fokuspunkt vara fria. Nackdel är också att bristen på att kunna stänga av fokus via exp knappen är ett handikapp då möjligheten att känna av ett halvvägstryck är begränsad med handskar. Med Fuji dyker två problem upp. Dels går det inte att trycka på de pilliga fyrvägsknapparna med handskar och dels är det väldigt svårt att skilja på bländarring och zoomring med handske på den andra handen. Detta skulle kunna avhjälpas något med trögare bländarring.
Fota allmänt
Den fina EVFn i Fuji i kombination med en bra sensor gör Fuji till en fröjd att fota med generellt. Om snabbast följande AF inte är väsentligt är nog Fuji den bästa kompromissen och skall man inte just köra med f/2,8 zoomarna erbjuder Fuji ett stort urval av ljusstarka objektiv som kan ge tunt skärpedjup. Med andra objektiv är proffszoomana förlorar tydligen (har inte testat själv) Samsung sin fördel i snabb AF och även om Samsung har små fasta objektiv så blir ekipaget lika stort som Fuji och då har jag hellre en mindre kamera och ett större objektiv för samma totalstorlek – alltså Fuji. Däremot skall inte fördelen av 28mp bortses ifrån. Olympus är bra allround utan några utmärkande för- eller nackdelar – stabil och pålitlig utan egenheter med det största objektivutbudet.
Sport
Samsung har bred täckning av PDAF pixlar och snabbaste följande AF och närmar sig en bättre DSLR även inomhus. Dess minus är ffa att AF-ON knappen inte kan användas som så utan lämpligast blir att använda den som AF-STOP. Fuji och Olympus erbjuder bra följande AF för att vara spegellösa men är inte jämförbara med Samsung i dess snabbhet. Jag skulle dock inte använda Samsung i 15bps läget då man får den föregående bilden uppspelad utan köra 8bps för att få live view.
Sammanfattning
Dessa är alla tre väldigt bra kameror även bortsett från huruvida de är spegellösa eller inte. Är minsta storlek viktigt har Olympus och Fuji en fördel. För sport och annat som kräver snabbast autofokus är Samsung bäst men är sport huvudsyftet är en bättre DSLR bästa valet. I kyla däremot är Olympus bäst följt av Samsung, och Fuji är inte väl lämpat för detta. För allmänfoto erbjuder Fuji en bra kombination av liten storlek ffa med andra objektiv än f/2,8 zoomarna och bra bildfiler.
Jag har haft möjlighet att testa dessa tre under en tid och för de som går i köptankarna kring dessa vill jag dela med av mina observationer. Detta gäller emellertid för mitt sätt att fota stillbild. Jag plåtar oftast i A läge och råformat. Jag behöver snabb åtkomst till bländare, ISO, exp komp, val av fokusmetod och val av fokuspunkt. Jag kopplar inte vald fokuspunkt till ljusmätning då jag vill exp för högdager som ofta är himmelen men fokusera på huvudmotivet som ofta är mörkare. Jag lyfter lågdager i efterbehandlingen. Jag filmar inte och gör inga kommentarer kring det. Jag jämför här kamerorna med deras resp normalzoomar För proffsbruk huvudsakligen.
Ergonomi
Alla tre har sin egen interna logik och alla tre erbjuder knappar för direktinställning av de flesta parametrarna. Vid en grov yttre besiktning ser Em1 och XT1 mest lika ut då båda har flera rattar på ovansidan. Däremot är faktiskt EM1 och NX1 mest lika i användargränssnitt och utseendelikheterna mellan Olympus och Fuji är kosmetiska. Fujis fokus ligger på att erbjuda inställningar med kameran avstängd medan de andra två prioriterar inställningar med kameran mot ögat. Det ena är inte bättre än det andra, men är uttryck för olika designfilosofier.
EVF
Fuji har den bästa EVFn bland de tre. Bilden är inte bara störst, utan sökaroptiken är fri från distorsion och erbjuder ett bra pupilavstånd. Tonkurvan i EVFn är mjukast med mest naturtrogna dämpade färgerna och erbjuder den mest OVF lika upplevelsen. Uppdateringsfrekvens prioriteras över kontroll av brus i mörkare förhållanden. Färgåtergivningen i perfekt kalibrerad jf med TFT och min hårdvarukalibrerade Mac. Effekten av exp komp syns direkt i sökaren och jag behöver inte ”chimpa” för att vara säker på exp mm då detta återspeglas direkt i EVFn på ett pålitligt sätt.
Olympus EM1 har lika fin sökaroptik som Fuji men en mindre bild, lite hårdare kontraster, starkare färger och mer släpighet vid mörkare ljus men ger då lite lägre brus – en avvägning. Det största problemet är att den inte är färgäkta utan drar åt grönt som inte helt går att justera rätt.
Samsung NX1 har den sämsta EVFn gällande sökaroptik. Pupillavståndet är kort, även om man placerar ögat perfekt finns en kantluddighet och med lite fel centrering av ögat blir ett eller två hörn rejält suddiga. Problemet är inte lika stort som i NX30, men inte acceptabelt i en premiumkamera. Det påverkar inte bilderna och det går att komponera men inger inte förtroende. Färgåtergivningen är ganska neutral men kontrast och färgmättnad är båda överdrivna. Uppdateringen är däremot suveränt snabb, även i sämre ljus, men då på bekostnad av brus.
Autofokus
Alla tre har fasdetekt pixlar på sensorn (PDAF). Hos Samsung och Olympus täcker dessa en större del av sensorn medan de är koncentrerade i den mellersta niondelen av bildens area på Fuji. Att välja fokuspunkt är lättast på Olympus då man kan konfigurera fyrvägskontrollen att direkt aktivera flytt av fokuspunkt medan man hos Samsung först måste trycka ned ”OK” knappen för att aktivera flytt av fokuspunkten med fyrvägsknapparna. Samsung har även smidig flytt av fokuspunkt via TFTn. Fuji har tyvärr väldigt indistinkta fyrvägsknappar som är närmast omöjliga att hitta med ögat mot sökaren. Hos Olympus kan man programmera AF-ON via AEL/AFL knappen och stänga av AF från exp knappen. Samsung har en AF-ON knapp men då man inte kan stänga av AF via exp knappen är detta meninglöst att använda på det sättet. Omvägen är att använda AF-ON som AF-STOP, inte helt optimalt. Hos Fuji kan man koppla bort AF via exp knappen om man sätter den i MF läge för då liksom hos tidigare Sony kan man avaktivera AF via exp knappen men tvinga på AF via AF-ON. Däremot är det lite svårt att koncentrera sig på motivet om peaking är aktiverat i MF läget då förstärkta konturer syns. I ljus ned till inomhussport (t ex handboll) fungerar Samsungs enpunkts följande AF bäst. Den är i linje med en DSLR i entusiastsegmentet (D7100, 70D). Fuji och Olympus är snäppet sämre. I riktigt dålig inomhusbelysning är däremot Olympus och Fuji betydligt snabbare på stilla motiv, ingen ger någon vidare följande AF då. Fuji kan vara snabbare, men ger upp först medan lyckas den blir den snabb. Olympus hittar alltid fokus, men är lite långsammare. Samsung kan söka och söka… Det verkar som om Samsung är först att sluta använda PDAF sensorerna då ljuset faller och har sämre algoritmer för CDAF.
Batterigrepp
Olympus har det bästa batterigrepet. Det känns gediget, bra batterilås och lucka och härliga räfflade reglage i metall. Tyvärr kan dessa sticka in i handen då den hålls i landskapsläge, men man får acceptera detta om man skall ha så tydliga rattar. Samsungs är näst bäst. Även denna känns gedigen och duplicerar väsentliga reglage. Fujis känns klenast men är minst och är nog främst till för att ge bättre grepp med tyngre objektiv för landskapskomposition då Fujis reglage inte är gjorde för att kunna ställa in allt i porträttläge då flera reglage, ffa exp komp bara finns på ovansidan.
Objektiv
Med deras proffessionella normalzoomar monterade är Fuji och Samsung lika långa (gäller även med proffstelezoomarna). Sannolikt är detta då Samsung inte behöver bygga in någon distansförlängare för att ge en rakare strålgång p g a längre registeravstånd. Olympusen är kompaktare. Man får dock betänka den mindre ekvivalenta bländaröppningen på m43 då Fuji jämförbara 18-55/2,8-4 faktiskt gör Fuji mer kompakt än Olympusen. Av de tre proffessionella normalzoomarna inger Fuji och Samsung lite mer förtroende då deras mindre extension i teleläget gör innertuben oruckbar, hos Olympus går det att rucka innertuben alldeles så lite. Vad gäller motljusskydden är Olympus föredömligt. En säker låsning och upplåsning, medan Fujis är väldigt tröga att ta på och av vilket inte är acceptabelt i den här prisklassen. I kyla går det inte att lossa och montera/montera av. Samsung är bättre, men inte nära Olympus. Alla tre är skarpa och jämförelser gör nog dedicerade testsidor bättre. Jag skulle nog ändå ge Fuji bäst betyg då den ger bäst kontrast.
Rå kontra JPEG
Fuji ger enl mig de bästa JPEGfilerna med fina nyanser och tonövergångar. Undantagen är hudtoner på ISO 1600 och över där huden blir plastig samt solnedgångar där bilderna får en magentaaktig ton. Samsung ger helt OK JPEG med brusreducing tär hårt vid högre ISO med början vid ISO 1600. Olympus ger fina men inte lika nyanserade toner som Fuji och lite hård skärpning. I råformat tycker jag om de relativt ofärdiga filerna med Samsung som är lätta att redigera och mycket utrymme finns i filerna för redigering. Tyvärr stödjer inte MAC OS förhandsvisning av råfiler från Samsung så det går inte att sortera eller radera annat än blint innan de öppnas i bildredigerare till skillnad från Fuji och Olympus. Den midre bildsensorn i Olympus ger lite mindre utrymme för redigering än hos de andra men är fullt acceptabelt i många sammanhang.
Fota i kyla
Här skulle jag definitivt välja Olympus. Med handskar på går det lätt att snurra på rattar och fyrvägsknaparna är så tydliga med lagom motstånd att det är lätt att flytta fokuspunkt. Med Samsung måste fingrarna som styr fokuspunkt vara fria. Nackdel är också att bristen på att kunna stänga av fokus via exp knappen är ett handikapp då möjligheten att känna av ett halvvägstryck är begränsad med handskar. Med Fuji dyker två problem upp. Dels går det inte att trycka på de pilliga fyrvägsknapparna med handskar och dels är det väldigt svårt att skilja på bländarring och zoomring med handske på den andra handen. Detta skulle kunna avhjälpas något med trögare bländarring.
Fota allmänt
Den fina EVFn i Fuji i kombination med en bra sensor gör Fuji till en fröjd att fota med generellt. Om snabbast följande AF inte är väsentligt är nog Fuji den bästa kompromissen och skall man inte just köra med f/2,8 zoomarna erbjuder Fuji ett stort urval av ljusstarka objektiv som kan ge tunt skärpedjup. Med andra objektiv är proffszoomana förlorar tydligen (har inte testat själv) Samsung sin fördel i snabb AF och även om Samsung har små fasta objektiv så blir ekipaget lika stort som Fuji och då har jag hellre en mindre kamera och ett större objektiv för samma totalstorlek – alltså Fuji. Däremot skall inte fördelen av 28mp bortses ifrån. Olympus är bra allround utan några utmärkande för- eller nackdelar – stabil och pålitlig utan egenheter med det största objektivutbudet.
Sport
Samsung har bred täckning av PDAF pixlar och snabbaste följande AF och närmar sig en bättre DSLR även inomhus. Dess minus är ffa att AF-ON knappen inte kan användas som så utan lämpligast blir att använda den som AF-STOP. Fuji och Olympus erbjuder bra följande AF för att vara spegellösa men är inte jämförbara med Samsung i dess snabbhet. Jag skulle dock inte använda Samsung i 15bps läget då man får den föregående bilden uppspelad utan köra 8bps för att få live view.
Sammanfattning
Dessa är alla tre väldigt bra kameror även bortsett från huruvida de är spegellösa eller inte. Är minsta storlek viktigt har Olympus och Fuji en fördel. För sport och annat som kräver snabbast autofokus är Samsung bäst men är sport huvudsyftet är en bättre DSLR bästa valet. I kyla däremot är Olympus bäst följt av Samsung, och Fuji är inte väl lämpat för detta. För allmänfoto erbjuder Fuji en bra kombination av liten storlek ffa med andra objektiv än f/2,8 zoomarna och bra bildfiler.






