Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

liten resekamera

Produkter
(logga in för att koppla)

fizzi

Medlem
Jag söker en liten kamera som jag kan ha med mig till Thailand i 2 månader. Jag har funderat på en minolta g400 eller canon a80, vilken är bäst bildmässigt. Kom gärna med förslag om en kamera som man kan ta bra bilder i dåligt ljus. Har tänkt att lägga ut cirka 4000kr på en ny kamera.

Hej! minoltan är helt klart smidigast!
den är 1 cm mindre på alla mått, helt klart den kameran som jag skulle välja.

Tänk i vilket fall på att köpa ett stort minne, gärna 512 mB och ett extra batteri.
Mvh
Brodden

Det som talar för A80:n är ju att den använder vanliga AA-batterier, vilket alltid är lätt att hitta eller ha i reserv.
Ser man bara till bildkvaliteten så tycker jag A80:n är ett par snäpp bättre. Minolta G500 är dock bättre än G400 vad gäller bildkvalitet. Ingen vidvinkel att tala om dock. 39mm.

Vad gäller bilder i dåligt ljus så är de flesta kompaktkameror inte så bra på det. Väldigt mycket brus vid höga ISO-tal. Med blixt funkar de flesta rätt okej dock. De flesta har åxå lite problem med att fokusera i dåligt ljus.

Hej! fler fördelar för Minolta G400, halva vikten mot Canon A80.

Vidvinkel:
Minolta G400 34 mm
Canon A80 38 mm
Mvh
Brodden

Minoltan fokuserar på 0.2 sek
Canonen fokuserar på 0.5 sek
snabbhet är bra!

OBS jag har en Olympus C765 själv, den behöver omkring 1 (en) sekund...
Mvh
Brodden

ANNONS
Götaplatsens Foto