Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lithiumbatterier till blixten?

Produkter
(logga in för att koppla)

Minita

Aktiv medlem
Hej.

Fick tipset av en kompis att köpa Lithiumbatterier till min blixt. Är det någon som har testat eller sett var man kan hitta sådana någonstans?

Jag har en Canon 430EX.

//Micke

Det var snabbt. Vet du direkt vad som passar min blixt?

Batterierna sitter "parvis" rätt in i blixten men vända åt var sitt håll. Totalt 4 st.

//Micke

Men stopp och belägg nu. Litiumbatterier är ju inte laddningsbara. Med tanke på vad tex litiumbatteriet till min EOS 30 kostade så låter det som en usel affär till en blixt. 8st av de fetaste NiMH batterierna och en grym snabbladdare är vad jag skulle satsta på. Varta har tex ett batterie de kalla PHOTO ACCU AA på 2500 mAh. Med deras laddare sp laddar de på 15 minuter. Det finns andra batterier/laddare, tex Uniross skall vara bra. Varför inte kolla vad Classe har, tror de har en snabbladdare.

Senast ändrad:
Hoppsan. Jag har alltid tänkt att ett par laddningsbara batterier aldrig är laddade när man väl behöver dem samt att de skall laddas ca 10 - 15 timmar.

Har inte funderat så mycket på dessa "snabbisar". Får nog jämföra lite.

//Micke

ANNONS
Götaplatsens Foto