Annons

Live view Canon 5d mkiv - Stänger av sig direkt

Produkter
(logga in för att koppla)

Lajjan

Aktiv medlem
Tja

införskaffat en 5d mkiv och skulle använda live view förstagången idag för landskapsfoto. Har sen tidigare en 7d mkII som jag använt till det mesta.

När jag startar live view på 5d så är den igång någon sekund och jag ser allt på skärmen, sen stänger den av sig direkt och återgår till ”vanlig foto” via viewfindern. Kollat alla inställningar och hittar inget fel, på min 7dII funkar det utan problem. Vad kan vara fel? Köpt begagnad från Rajala för ett par veckor sedan.
 

Lajjan

Aktiv medlem
Har provat nu att ”återställa alla kamera inställningar” i menyn utan verkan. Samma problem kvarstår
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag har kört 5D Mark IV sedan den lanserades och känner inte igen problemet.

Har du friskt originalbatteri? Live view är ju rätt batterislukande.

Vid videofilmning kan det strula om minneskortet har för långsam skrivhastighet.

Glöm inte att Canon har en supporttjänst som man kan ringa.

Om du köpt den på Rajala så har du garanti. De är skyldiga att rätta till felet eller lösa in kameran.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Får instämma med Magnus. Har nu haft 5D MIKV ett bra tag och använder live view ganska ofta. Visst stängs live view ner efter en viss tid. Fast i mitt fall är den tiden lång.
Nu har ju kameran väldigt många menyer och inställningar. Jag går själv vilse i dem ibland.
Föreslår du ringer Canon RCC i Göteborg och ber om lite hjälp. DE brukar vara väldigt hjälpsamma. De gav mig senast hjälp med en multiskrivare som krånglade på ett föredömligt sätt.

Det kan givetvis vara fel på kameran men lika sannolikt att det är någon inställning som är fel. Canons menyer är inte alltid så lätta att tolka och frågan är om en reset verkligen ställer om allt.
Precis som med min skrivare finns det kanske funktioner som inte står i manualen.
 

Erik X

Aktiv medlem
Finns det inte en timeout som man kan ställa själv i någon meny..? Nu har jag en 5D3 iofs. Och eventuell timeout borde ju ha blivit återställd med fabriksinställningarna men det kan vara läge att kolla
 
Vilket objektiv använder du? Jag hade samma problem med 5D MKIV och Tamoron SP90 Di Macro VC USD, jag var tvungen att uppdatera mjukvaran i objektivet.
 

Lajjan

Aktiv medlem
Vilket objektiv använder du? Jag hade samma problem med 5D MKIV och Tamoron SP90 Di Macro VC USD, jag var tvungen att uppdatera mjukvaran i objektivet.
Jo det är exakt det objektivet, ska prova med ett annat objektiv o h se om det är någon skillnad. Men det är konstigt att det inte fungerar med makro objektivet på 5d iv för live view med samma objektiv fungerar på 7d ii
 
ANNONS