Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Live View

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik_66

Medlem
Är på gång att köpa en DSLR för UV-foto.
Funderar på om Live View är något man ska satsa på.
Läste någonstans att det inte fungerar för UV-foto än så länge. Stod dock inte varför.
Är det någon som har erfarenhet av detta?
Jag tycker det verkar som en bra kompleterande funktion.
 
Är på gång att köpa en DSLR för UV-foto.
Funderar på om Live View är något man ska satsa på.
Läste någonstans att det inte fungerar för UV-foto än så länge. Stod dock inte varför.
Är det någon som har erfarenhet av detta?
Jag tycker det verkar som en bra kompleterande funktion.
Jag köpte en D90 med baktanken att kunna använda LiveView om jag någon gång får råd att köpa nytt UV-hus (m m...). Jag har alltså än så länge ingen erfarenhet från dykningen, men kan allmänt konstatera att AF är betydligt sämre (långsam, tvekar) i LiveView. Att det inte skulle funka alls har jag inte hört något om...
 
Fick just höra på annat håll att en anledning kan vara att batteritiden blir mycket begränsad när man kör LiveView
 
Har testat lite med min D300'a men nja... inte så användbart. Den optiska sökaren fungerar riktigt bra (mycket bättre än vad man tror innan man testat). LiveView'n blir som skrivet mycket långsammare och den släcker ner (åt mintone på D300'an) displayen vid fokuseringen vilket gör att den tappar funktionen lite. Går inte att fota rörliga mål med den, vilket i princip allting är under vattnet om du inte fixerar kameran och bara fotar koraller :)
 
Sonys A300 samt A350 Live view fungerar såsom en kompaktare gör. Så den fokuserar exakt lika fort med live view som med vanliga sökaren...

Så dom andras slöhet vid live view fotande är ej existerande på Sony kamrorna...

Om sedan Sony har grejor/tillbehör så en A300 A350 går att fota med under vatten vet jag inte... Men finns detta så torde en Sony passa mycket bra in samt göra bra tjänst utan problem...


Mvh
Tobbe.
 
Det var A300:an jag funderade på,men jag kör med min A100. Fick tag i en sådan tillsammans med ett Tamron 90/2,8 till ett bra pris. Så då har jag likadana kamereror i vattnet som på land. Eller en i reserv om en olycka skulle hända.
 
... men kan allmänt konstatera att AF är betydligt sämre (långsam, tvekar) i LiveView.
...
Nä, det kan du inte konstatera om allt ska vara rätt. Det är bara sant när man använder sig av kontrast-mätning för autofokusen i LV-läge. Denna metod kräver att man måste läsa in och utvärdera hela sensorbilden. Detta tar i sig lång tid, men ännu värre är att därefter måste kameran göra om det hela ett flertal gånger - fokusera objektivet ett litet stycke till och göra en ny mätning för att se om kontrasten nu blir bättre. Sedan måste den hålla på så en bit i taget tills kontrasten börjar minska. Efter detta måste den börja backa tillbaka igen för att hitta det bästa läget... Vissa tillverkare har ju därför inte brytt sig om att implementera någon AF i LV-läge överhuvudtaget (Canon 40D t.ex. har ju bara manuell fokus i LV-läge).

Som Torbjörn (Mayro) redan har sagt, så finns det ju två modeller från Sony, där de har löst detta på ett innovativt sätt. Sony använder sig av dubbla bildsensorer, och har genom en snillrik metod lyckats med att få såväl blixtsnabb som säker AF i LV-läge.

Alltså - långsam och osäker AF i LV-läge gäller bara för Canon, Nikon, Olympus och alla andra, men inte för Sony (A300 eller A350).

Olympus hade tidigare en modell (E-330), som använde något som påminde om Sonys. Deras var dock inte alls lika väl genomtänkt ur fotografisk synpunkt - autofokusen var långsam, sökaren blev väldigt mörk, och det var besvärligt att koppla om mellan de båda lägena. Den blev heller ingen försäljningsframgång, utan las ner (och fick ingen efterföljare).
 
Kan man dyka med en kompaktare och ta bilder med deras skärmar så kommer ju A300 göra detta också...Dom visar ju bilden på skärmen på likadant sätt. DVS omedelbart...

Just att sk live view som andra har inte fungerar beror väl på att deras live view är just undermåtliga i funktion.. Det är lite synd benämningen live view tillmäts alla kameror som kan användare skärmen som sökare.Oavsett funktionen är kass eller funktionell...

Det borde finnas en viss form av krav för att få kallas live view.. Eller en särklassning så man kan förstå där föreligger en stor skillnad mellan kameramärkenas live view..

Idag tror ju många att alla har sådana där funktioner som inte går att använda i praktiskt fotande..
 
... LiveView'n blir som skrivet mycket långsammare och den släcker ner (åt mintone på D300'an) displayen vid fokuseringen vilket gör att den tappar funktionen lite. Går inte att fota rörliga mål med den, vilket i princip allting är under vattnet om du inte fixerar kameran och bara fotar koraller :)
LiveView'n släcker INTE ner i Sony A300/A350-kamerorna, så jag tar mig friheten att formulera om din utsaga lite grann... :)

LiveView går inte att använda för rörliga mål - det är i princip en stativfunktion - för ALLA marknadens kameror med undantag av Sony A300/A350. Deras LV fungerar precis lika bra för rörliga mål. De har också, till skillnad från alla andra (med ett enda undantag), utvinklingsbar skärm. Utan en sådan har man väldigt sällan någon användning för LV enligt min uppfattning.
 
Sonys A300 samt A350 Live view fungerar såsom en kompaktare gör. Så den fokuserar exakt lika fort med live view som med vanliga sökaren...

Så dom andras slöhet vid live view fotande är ej existerande på Sony kamrorna...
...
Nä, faktiskt inte, det är precis tvärtom när det gäller kompakterna... :) Ett av huvudproblemen med kompaktare och långzoomare är ju just att deras AF är så långsam! Och det är av precis samma skäl som AF:en i LV-läge är så långsam på marknadens alla systemkameror med undantag för A300/A350. Det är alltså så att LV fungerar på samma sätt som i kompaktarna för SAMTLIGA systemkameramärken på marknaden MED UNDANTAG AV just Sonys!

Men ditt budskap är förstås alldeles rätt, även om det i ett avseende rent tekniskt ligger till på ett annat sätt.


PS Jag har faktiskt hittat EN kompaktare som inte har långsam AF! Kanske inte så svårt att gissa att även denna är en Sony...

Jag blev imponerad av den - den bankade sk-ten ur alla jag jämförde den med. Canon G9, Samsung nv24hd, Sigma DP-1 m.fl. var alla klart långsammare. DP-1 hade till min besvikelse inte bara extremt långsam AF - det tog också evigheter innan den blev klar att ta nästa bild (ifall någon skulle vara intresserad så heter Sony-kompakten ifråga W300).
 
Miss av mig att skriva "allmänt" när jag avsåg min D90...
Inga problem, det händer ju oss alla att vi emellanåt generaliserar utifrån våra egna specifika erfarenheter...

Edit: Och då dyker det snabbt upp någon annan Fotosidan-skribent och korrigerar.

Med ett stort undantag kanske - den stora slagsida som man ser överallt (inte bara på Fotosidan) mot Canon och Nikon. Dessa användare generaliserar hela tiden något alldeles otroligt. Går det inte med någon CaNikon, så går det inte. Görs det på något annat sätt än med CaNikon, så blir det minuspoäng, även sådant som råkar vara mycket bättre i andra system(!) Hemmablindheten är väl tämligen utbredd bland de flesta av oss, men i CaNikon-lägren är den monumental... :)
 
Senast ändrad:
Nä, faktiskt inte, det är precis tvärtom när det gäller kompakterna... :) Ett av huvudproblemen med kompaktare och långzoomare är ju just att deras AF är så långsam! Och det är av precis samma skäl som AF:en i LV-läge är så långsam på marknadens alla systemkameror med undantag för A300/A350. Det är alltså så att LV fungerar på samma sätt som i kompaktarna för SAMTLIGA systemkameramärken på marknaden MED UNDANTAG AV just Sonys!

Men ditt budskap är förstås alldeles rätt, även om det i ett avseende rent tekniskt ligger till på ett annat sätt.



Så rätt så..A300 A350 är direkt... Men du förstod hur jag menade.. Och stort tack för tilrättalägga som du gjorde...Så mitt felaktiga sätt att säga inte missförstås...

Mvh
Tobbe..
 
Jajamen, jag förstod precis hur du menade - och det du menade var ju alldeles rätt. Korrigerade bara för säkerhets skull så att det inte missförstås, som du skriver.

Du tillhör den minoritet på Fotosidan som inte bara jamsar med, utan har mod att våga ifrågasätta och förmåga att se sådant som så många andra inte ser, eller ännu värre, medvetet förringar och förvanskar.
 
Senast ändrad:
Som t.ex. här:

...
Just att sk live view som andra har inte fungerar beror väl på att deras live view är just undermåtliga i funktion.. Det är lite synd benämningen live view tillmäts alla kameror som kan användare skärmen som sökare.Oavsett funktionen är kass eller funktionell...

Det borde finnas en viss form av krav för att få kallas live view.. Eller en särklassning så man kan förstå där föreligger en stor skillnad mellan kameramärkenas live view..
...

Här håller jag verkligen med dig till 100%!

Alla tester i tidningar och på nätet och alla råd på sådana här fotosidor handlar ju ytterst om konsumentupplysning, men denna uppvisar numera utomordentligt stora brister i kunnighet och kompetens inom det område som alla dessa "experter" ger sig på att skriva om.

När det gäller värderingen av just LiveView-funktionen så är ju denna ett "ypperligt" exempel på en verklighetsförvansking från okunniga/kraftigt färgade "testare", vilket resulterar i en grovt vilseledande konsumentupplysning!
 
Det var A300:an jag funderade på,men jag kör med min A100. Fick tag i en sådan tillsammans med ett Tamron 90/2,8 till ett bra pris. Så då har jag likadana kamereror i vattnet som på land. Eller en i reserv om en olycka skulle hända.
I allt mitt skrivande så såg jag inte det här förrän nu... :)
Lycka till med UV-fotandet!
 
Panasonic Lumix DMC-G1 har riktigt snabb live-view men det finns ännu inget undervattenshus. Sannolikt kommer det en eller ett par kameror från Olympus med samma grundteknik under våren 2009 och de brukar ofta ta fram uv-hus till sina kameror.
Det är tveksamt om det finns något uv-hus till Sony A350. Möjligen har Gibson ett:
http://www.bskinetics.com/en/index.html
 
Gibson har ett undervattenshus till Sony A100 i alla fall, och det var ju denna som trådskaparen valde att satsa på så din länk kanske är precis "what the Doctor ordered"!
 
jag tror han ville ha tillgång till live view under vattnet.... Och det lär fungera mycket väl tror jag... Fokus är som sagt exakt lika snabbt som med sökaren.. Så ser fram emot bilder av en ny typ av fotografer snart om det blir en Sony med vattenhus.. hehe. Vore ju en kul grej det för folk som dyker om kameran kan användas på så sätt med denna funktionella live view...
 
ANNONS