Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Liveview, autofokus, Canon 600D

Produkter
(logga in för att koppla)

suziz

Medlem
Nu när jag bytt bort min Sony A300 till en Canon 600D så behöver jag lite tips angående att fota med liveview. Eftersom jag är van Sonyns suveräna liveview så är jag lite frustrerad helt enkelt när jag inte får kameran att jobba på ett smidigt sätt som jag är van :) Det är naturligtvis så att jag får lära om mig och jag är absolut nöjd med kameran och ångrar absolut inte bytet.

I alla fall har jag läst i manualen och jag lyckas nu ställa in fokus till AFQuick vilket gör att fokuseringen går lika snabbt och lätt som med Sonyn, skärmen är svart en kort stund men det är ju överkomligt.

Men vad jag nu i funderar över är hur jag kan ändra autofokuspunkt när jag står i liveview? Går det ens göra? Det vore smidigt om det gick att göra utan att hoppa ur liveview-läget.

Sen så undrar jag om någon vet varför man inte får rikta kameran mot solen när man står i liveview? Vad kan hända? Hur stor risk är det? Jag blev lite chockad när jag läste att man inte ska göra det.
 
När det gäller solen så är det så att du exponerar sensorn mot jättestarkt ljus under lång tid när du fotar liveview kontra att du bara kanske exponerar den 1/4000 sekund när du inte kör liveview.
Starkt ljus så som sol, laser och annat går helt bort.

För att ställa in fokuspunkterna för Quick AF så stänger du bara av liveviewen och sätter fokuspunkten du vill ha precis som vanligt sen går in på Liveview igen. Så QuickAF använder bara de vanliga fokuspunkterna du valt helt enkelt.
 
Tack för ditt svar, då är det som jag misstänkte med autofokuspunkterna att jag måste lämna liveview när jag vill byta.

Angående solen så var jag tvungen att kolla i manualen till A300 och det verkar vara samma varning där så det hade jag bara missat.
 
På en 7D kan man byta fokuspunkt fast man ligger kvar i liveview, men jag vet inte hur det är på 600D, faktiskt.

Dessutom, nu när du har lärt dig liveview, gör dig själv en tjänst och glöm bort att det existerar ett tag. Använd sökaren på kameran istället. Du kommer snart att inse att det är ett mycket bättre sätt att fotografera på än att glo på skärmen där bak, i nästan alla fall. De få fall när det inte är det, då sätter man igång liveview.
 
Tack för ditt råd, har insett att jag bör lämna liveview men problemet är att jag har glasögon (är rejält närsynt) och jag tycker det blir lite knöligt att titta i sökaren då.
 
Tack för ditt råd, har insett att jag bör lämna liveview men problemet är att jag har glasögon (är rejält närsynt) och jag tycker det blir lite knöligt att titta i sökaren då.

Visst är det lite jobbigare med glasögon än utan men jag upplever det i alla fall mycket trevligare att jobba via sökaren ändå. Tänk bara på att justera in Diopter (vet ej svensk beteckning) så att du ser AF punkterna skarpt i sökaren med glasögonen på.
Undantag där jag använder Liveview är när man har statiskt objekt och kamerahuset på ett stativ och vill själv sätta fokus manuellt än att låta AF göra detta, t.ex. vid makrofotografering.
Då det det lysande att kunna kolla i Liveview att fokus sitter exakt där man vill.
Så fort objektivet man fotograferar eller en själv är rörligt känns det väldigt trögt att köra Liveview.
 
Jag är också närsynt. Jag har gjort så att jag satt på en korrektionslins på kameran, vilket innebär att om jag vill använda kameran med glasögon skruvar jag då den inbyggda dioptrijusteringen mot ena änden, och om jag inte vill använda glasögon skruvar jag mot den andra. Tillsammans med korrektionslinsen gör det att jag kan se skarpt oavsett hur jag gör.
 
Tusen tack för alla tips och råd!

Jag tror inte att korrigeringslinser är rätt för mig om de nu ens går få i rätt styrka (-5) så blir jag så handikappad om jag ska titta utan kameran framför ögat.

Självklart fungerar det med att ha glasögon och använda sökaren, jag vet att man t.ex. får bättre stöd och minskar risken med skakningsoskärpa om man håller kameran "rätt". Jag har bara blivit bekväm och tycker det är smidigt med liveview speciellt med den vinklingsbara skärm eftersom jag kan hålla kameran en bit ifrån mig och ändå se vad jag fotar. Men det är förstås en vanesak och jag ska träna mig med att använda sökaren istället :)
 
ANNONS