Annons

Livslängd laddbara AA-batterier ?

Produkter
(logga in för att koppla)

t_m_jansson

Aktiv medlem
Hur många laddningar skall man räkna med ?
Stämmer tillverkarnas uppgifter ?
Jag tycker att tillverkarnas uppgifter verkar vara väl tilltagena.
/ Micke Jansson

t_m_jansson skrev:
Hur många laddningar skall man räkna med ?
Stämmer tillverkarnas uppgifter ?
Jag tycker att tillverkarnas uppgifter verkar vara väl tilltagena.
/ Micke Jansson

Jag har aldrig slitit ut några trots hundratals laddningar.
Enda anledningen till att jag byter batterier är att kapaciteten är större på nyare batterimodeller.
Jag har tex en uppsättning AA på hela 900mah. Även om dom är helt funkis så föredrar man ju batterier på 2500mah...

Jag hade laddbara AA till min D7i en gång i tiden.
Jag körde GP. De höll kapaciteten hela tiden och jag hade aldrig problem.

Nu har jag köpt en ny dos batterier 2500mAh med en snabbladdare till min blixt. Jag litar fullt på att de kommer funka.

Om man har en bra laddare som inte överladdar batterierna så håller de många laddningar. Sen kan olika tillverkare mäta lite olika, men vanligen brukar man anse att batteriet är slut när det har 60% av sin originalkapacitet kvar.
500-600 laddningar ska inte vara några problem.

Appropå bra laddare, så tänkte jag skriva en recension om min laddare för jag är så nöjd med den. Men det fanns ju ingen lämplig kategori.
Köpte en GP powerbank U-smart 600kr kan tyckas vara lite mycket pengar men det var värt varenda öre. Sedan så ingick 4st 2500mAh batterier.
Den laddaren jag fick med kameran skulle ha 14h på sig om batteriet är tomt och hur vet man hur mycket som är kvar i ett batteri?

Här är specen:
4 individuella laddkanaler - varje batteri laddas var för sig, oberoende av varandra.
Ca 30-40 minuters laddtid oavsett antal batterier som laddas.
Lysdiod lyser rött vid laddning och slår om till grönt vid fulladdning.
Övergår till kontinuerlig underhållsladdning efter fulladdning. Avancerad detektering för varje laddkanal med -deltaV och temperaturavkänning som indikerar när batterierna är fulladdade och känner av när snabbladdning kan påbörjas resp. avslutas.
Utrustad med extra säkerhetstimer.
Inbyggd fläkt för extra skydd mot överhettning
Säkerhetsdetektering mot felaktiga batterier, lysdiod blinkar i dessa fall och laddning påbörjas ej.
Batterierna kan alltid sitta kvar på laddning (kan ej överladdas)

Har kört nåt som heter Digital från Clas Ohlson, funkar bra 30-50 ggr, Skall nog köpen GP U-Smart. GP verkar vara väldigt bra på detta, Har tidigare haft ett gäng 1100 batterier från GP och dom fungerade länge.

Tack för era svar.
/ Micke

Det är nog svårt att ladda sönder celler om man använder rätt laddare, att köra dem i botten genom antal cykler tror jag inte många hinner med under några år.

Vad som däremot är den vanligaste orsaken till att celler går sönder är att de bli djupurladdade. Om NiMH blir urladdade så att cellespänningen går under 0.8V (eller var det 0.9?) så är riskerna stora att de aldrig återhämtar sig.
Kruxet är att självurladdingen är så pass stor att man bör konditionsladda några gånger/år kanske mellan varannan månad och varje kvartal.

Hej !
Att 0.9 volt är djup-urladdade skrämmer mig lite.
1.2 volt till 0.9 = 0.3 volt => urladdning på 25 % på volt talet.
Då har jag nog kvaddat batterierna själv genom att låta barnen i enstaka fall använda mina batterier i sina leksaker som sedan vari på och dragit ur batterierna. Senaste fallet var en ficklampa.
:.(..... Många tårar borde det bli för alla som gjort samma miss.

/ Micke

Det beror ju lite på om man mäter när batteriet är belastat eller inte åxå. Ett fulladdat batteri som inte är belastat kan ha uppemot 1.5V.
Men jag håller med om att 0.9V låter lite högt. Jag kommer själv inte ihåg exakt nu dock.

Nome Nescio skrev:
...Om NiMH blir urladdade så att cellespänningen går under 0.8V (eller var det 0.9?) så är riskerna stora att de aldrig återhämtar sig...
Hur fungerar det med batterier du köper?
Kanske man aldrig kommer ner i den spänningen genom självurladdning, eller?
Tänkte på batterier som ligger på butikshyllan i ett år eller så...

NiMH-batterier laddar ur sig med 1.4% per dygn om jag inte missminner mig. Någon annan får räkna på hur lång tid det tar. :)

Det är batteriets energiinnehåll som minskar så snabbt, spänningen är en annan sak. Dessutom är minskningen som störst den första tiden efter uppladdningen, sedan sker minskningen långsammare.

ANNONS
Götaplatsens Foto