Annons

Livslängd på en D300

Produkter
(logga in för att koppla)

N i C

Aktiv medlem
En vän påpekade idag för mig hur kass livslängd det är på min nya D300. Såhär resonerade han:

8exp * 3600 s/h = 28800 exp/h

estimerad livslängd på slutaren= 100000 exp

Livslängd D300 = 100000exp / 2880 exp/h = 3,47h

med 6 exp/s håller den hela 4,63h

15695kr / 4,63h = 3390 kr/h kostar det alltså att köra en D300 i originalutförande.

Och jag som tyckte att jag hade gjort en bra investering.... ;)

Du tänker fel. Den beräknade livslängden gäller slutaren, inte resten av kameran. Att byta en slutare kostar uppskattningsvis 2-3000 kr.

Sicken tur att man inte köpt batterigreppet, då hade ju kronorna rasslat iväg ännu snabbare!

Per

Per skrev:
Sicken tur att man inte köpt batterigreppet, då hade ju kronorna rasslat iväg ännu snabbare!

Per

D400 kommer väl om 18-24 månader och i samma ögonblick lär väl D300 bara vara värd hälften mot idag utan att för den sakens skull ha blivit en tekniskt sämre kamera.Priserna på bättre begagnade D200 verkar ha stabiliserat sig kring halva nypriset av en D300.

Cronholm skrev:
D400 kommer väl om 18-24 månader och i samma ögonblick lär väl D300 bara vara värd hälften mot idag utan att för den sakens skull ha blivit en tekniskt sämre kamera.Priserna på bättre begagnade D200 verkar ha stabiliserat sig kring halva nypriset av en D300.

Fast om 18 månader har ju jag förbrukat ungefär ..hmm.. 2799 st D300 (avrundar neråt, man måste ju byta ack nån gång emellanåt oxå). Om de då är värda hälften av dagen pris så kan jag ju kascha in.. få se nu.. 43930305kr! Det är ju inte fy skam, vem var det som sa att begagnade digitalkameror inte är värda nåt?! Då ska jag banne mig kosta på mig ett 17-55!

Per

[ps - snälla, kan inte någon låsa den här tråden..?]

Tänk såhär. När du tryckt på knappen i 4,63 timamr sammanlagt har dy tagit en jäkla massa kort. jag menar, hur lång tid tar det att ta ett kort.

N i C skrev:
En vän påpekade idag för mig hur kass livslängd det är på min nya D300. Såhär resonerade han:

8exp * 3600 s/h = 28800 exp/h

estimerad livslängd på slutaren= 100000 exp

Livslängd D300 = 100000exp / 2880 exp/h = 3,47h

med 6 exp/s håller den hela 4,63h

15695kr / 4,63h = 3390 kr/h kostar det alltså att köra en D300 i originalutförande.

Och jag som tyckte att jag hade gjort en bra investering.... ;)

Som tur är beräknas slutaren i D300 klara 150.000 exponeringar så justera för det i dina beräkningar.

Tar du bara en bild i sekunden räcker slutaren i nästan 42 timmar vilket ger ca 376 kr/timme.

Väljer du istället att ta en bild i minuten räcker slutaren i 2500 timmar eller 104 dagar vilket ger drygt 6 kr/timme.

Med måttliga en bild per timme håller slutaren i 6250 dagar dvs drygt 17 år. Kostnaden utslagen per timme och bild blir endast drygt 10 öre.

Är du lite ekonomisk och bara tar en bild om dagen räcker slutaren 150.000 dagar dvs nästan 411 år. Kalkylen blir lite bättre på så sätt. Timkostnaden sjunker till 0,42 öre.

Räknar vi bara på en kostnad för byte av slutaren om ca 3000 kr blir alla timkostnader ca 1/5 av de jag presenterat.

Tar du 6 bps håller slutaren i nästan 7 timmar och det kostar 432 kr/timme, 12 öre per sekund och 2 öre per bild.

(Med min D3:a blir kalkylen inte så annorlunda. Dess slutare klarar 300.000 exponeringar. I DX-läget matar den på i 11 bps. Det ger 39600 exponeringar i timmen. Slutaren håller i drygt 7 timmar och 34 minuter. Om ett slutarbyte antas kosta 5000 kr blir det en timkostnad på ca 660 kr, drygt 18 öre i sekunden eller mindre än 2 öre per bild.)

Ja, det är helt vansinnigt, satt precis och räknade ut att jag exponerat mina 3844 bilder i totalt 368 sekunder.. Skiten kostade mig 47995 kr, det blir en användningskostnad på 130 kr i sekunden... Fy tusan.. måste använda snabbare tider så jag får ner kostnaden......

Haha...

Så enkelt att bota vardags tristessen, bara man vet hur. Lite "mattematik", och allt känns genast skitbra igen!

:)

Ett alternativ är att ställa in våra kameror i vitrinskåpen och bara ta fram dem en gång om året för att ge dem en omgång silverputs...

Bilagor

• nd3_4991.2.jpg
    nd3_4991.2.jpg
    65.9 KB · Visningar: 494
FÖr i H****e. Kom igen

Att fotografera är kul och om ni tänkte på detta sätt skulle ni inte vilja äta/köpa kläder/spola toan/dricka vatten.

fortsätt fota och skit i kostnadera per bild. Kör på och ha kul!

Jeppe skrev:
Ja, det är helt vansinnigt, satt precis och räknade ut att jag exponerat mina 3844 bilder i totalt 368 sekunder.. Skiten kostade mig 47995 kr, det blir en användningskostnad på 130 kr i sekunden... Fy tusan.. måste använda snabbare tider så jag får ner kostnaden......
Menar du inte längre tider?

Mushkot skrev:
Menar du inte längre tider?

Haha...undrade när någon skulle invända mot mina fiktiva siffror..

Om jag tar 1000 bilder med 1/1000 sek, så har jag exponerat totalt i en sekund. kostnaden för den sekunden är således 47995 kr, fast per bild bara 47,90 kr.

Tar jag däremot 1 bild med en sekund så har jag exponerat totalt i en sekund (hängde ni med?). Kostnaden för den sekunden är således 47995 kr, fast per bild 47995 kr. En jäkla skillnad eller hur.

Jäkla skumt att man ska behöva förklara allt här två gånger ;)

Jeppe skrev:
Haha...undrade när någon skulle invända mot mina fiktiva siffror..

Om jag tar 1000 bilder med 1/1000 sek, så har jag exponerat totalt i en sekund. kostnaden för den sekunden är således 47995 kr, fast per bild bara 47,90 kr.

Tar jag däremot 1 bild med en sekund så har jag exponerat totalt i en sekund (hängde ni med?). Kostnaden för den sekunden är således 47995 kr, fast per bild 47995 kr. En jäkla skillnad eller hur.

Jäkla skumt att man ska behöva förklara allt här två gånger ;)

Ja precis, logiskt liksom. Tydligen ska 1DS MkIII hålla för två sekunders fotograferande så där kan det bli några tusenlappar mindre för den som vill spara några kronor.

Om man är dålig på å byta film föressten så kan jag ju också rekomendera analogt, där blir ju livslängden längre då!

ANNONS
Götaplatsens Foto