Annons

livslängd på kemikalier

Produkter
(logga in för att koppla)

igsell

Aktiv medlem
Köpte en hög med mörkrumsgrejor,
bland dessa finns lite kemikalier och papper i oöppnade förpackningar,
gissningsvis är dom ca 10 år gamla och har förvarats i ett garage (mörkt o svalt).
min undran är nu går dom att använda?

mina tankar är:
  • Papperet borde väl funka, är väl antagligen lite mjukare men det ser man ju.
  • "Kodak indikator stop bath", bör väl funka hur mycket kan hända med ättiksyra.
  • "Noname snabbfix", bör man väl kunna kolla med att fixa en liten filmremsa.
  • "Agfa neutol", känns lite tveksamt men borde kunna kollas, ett papper kan väl inte mer än framkallas
  • "Agfa rodinal special", tror knappast att jag riskerar någon film med denna.

Ok, det var mina gissningar.
Är jag nu bara dumsnål och borde skeppa iväg hela högen.

Hejsan Pär!

Jag tycker att du ska kassera dem där kemikalierna. Det är väl visserligen möjligt att du kan göra ett par pangkopior på dem.

Risken är större att om du ska återupprepa den kopieringen med färsk kemi så får du ett annat resultat. Vad ska du då göra? Vänta tio år?

Nä, ut med dem till närmsta miljöstation . Stick ut och köp ny kemi och papper för ett par hundringar så ska du se att du får pålitligt resultat

Lycka till

Tror att du gissar ganska rätt med dina antaganden men med fixet skulle jag inte våga chansa eftersom det kanske först märks efter ett antal år med tråkigt bruna bilder.

Det är inte kul att ha använt en utspädd filmframkallare som stått ett tag som ger helt för tunna negativ bara för att den är gammal men i ditt fall kan du alltid göra om bilderna.

Fast egentligen håller jag med Magnus för när man lägger ned så mycket tid som det ändå tar att göra bilder i mörkrum skall man ha kemi som man kan lita på.

Håller med Magnus angående kemikalierna. Vad gäller papperet så vet jag inte vad det är för livslängd som gäller för plastpapper, men är det barytpapper så kan du nog kassera allt direkt. Jag fick en oöppnad förpackning som var max 5 år gammal och upptäckte direkt vid första kopieringen att papperet blivit slöjat (en grå slöja som täcker hela bilden, nog för att det kan bli rätt läckert ibland men det är ju bara vissa bilder som passar för såna experiment).

Rodinal i oöppnad förpackning som bara är 10 år gammal är säkert helt ok. Agfa själva hade hittat en pava som hade 100 år på nacken eller nåt och den mådde bra. Rodinal Special är väl dessutom nedlagd så den kan du kanske kränga dyrt till någon konnässör ;-)

jimh skrev:
Rodinal i oöppnad förpackning som bara är 10 år gammal är säkert helt ok. Agfa själva hade hittat en pava som hade 100 år på nacken eller nåt och den mådde bra. Rodinal Special är väl dessutom nedlagd så den kan du kanske kränga dyrt till någon konnässör ;-)

Rodinal Special är en helt annan framkallare än Rodinal, och innehåller bl.a. Hydrokinon. Så hållbarheten är inte lika bra som klassiska Rodinal.

Rodinal Special tillverkas fortfarande, men det var länge sedan jag såg den här i Sverige.

ANNONS
Götaplatsens Foto