Annons

Livslängd på utrustningen idag....

Produkter
(logga in för att koppla)
Linmajon skrev:
So what? Det är väl inget självändamål att ha en kamera som funkar i 100 år... Har hellre en modern, bra, rolig kamera som funkar perfekt 10 år.

Datorer, mobiltelefoner och nu digitala kameror är ganska så lika. Fungerar ofta väldigt bra men vem har en 10 år gammal :)

Håller med om att 300D måste ses som en ren instegsmodell. Problemet som jag ser det är att den rent tekniskt ligger för nära 10D.

10D kommer nog att sjunka ett par tusenlappar för att balansera upp efterfrågan. Detta tills en lite vassare efterföljare dyker upp, 3D kanske?

Om det är lite kymigt för 10D ägarna så måste det vara katastrof för Pentax *istD.

Clark Kent skrev:
Jag tror att en TV är en hyffsad jämförelse med en digital SLR. När färgTV kom var den dyr som f-n. När den sen kom upp i volym som gjorde produktion och annat mer effektivt så sjönk priset till 5000:-. Det är ju samma pris idag.

Inte ger du väl 5000 för en färg-tv idag om den inte är rejält extrautrustad!? lite drygt hälften är väl mer normalt för en 28" med stereo... och det är nog vad en 10D kostar om två-tre år. http://www.elgiganten.se/is-bin/INT...QjoV1gAAADxcEZVvgay&filename=productpage_text

Ja du ser... 2495 för en 28"
klart att det finns extremare varianter idag, men då jämför man äpplen o päron. En plasma-TV kostar några spänn till...

Alla kameror som innehåller elektronik löper en ganska stor risk att gå sönder när elektroniken åldrats. Detta gör den ju enbart genom att klockan tickar så det är ju inget slitage. Ju mer komponenter desto mer som kan klabba.
Det beror på vad du menar med att åldrats, generellt sett vet du att mekanik slits ut, då vanlig elektronik inte har några rörliga delar finns det ingen mekanisk förslitning. Och effekter som elektronmigration börjar inte betyda något förens du kommer ner på nivår långt mindre än det som finns i konsumentelektronik idag.

Det som möjligt kan åldras är vissa saker som innehåller kemiska föreningar, batterier, vissa typer av kondensatorer. Den mesta övriga elektroniken håller långt efter det en mekanisk del skulle slitits ut. Mina gamla datorer från 80 talet funkar hur bra som helst om man bortser att en vanlig miniräknare eller mobiltelefon har mångdubbel prestanda.

KGS skrev:
Ja du ser... 2495 för en 28"
klart att det finns extremare varianter idag, men då jämför man äpplen o päron. En plasma-TV kostar några spänn till...
Vem 17 köper en NY analog 28" idag annat än som extra-TV? Det är ju därför de kostar nästan inget. Folk köper naturligtvis 32"-wide istället. De kostar lite mer...och min sliter jag på bara några få år till...sedan blir det plasma :)

Damocles skrev:
Mina gamla datorer från 80 talet funkar hur bra som helst om man bortser att en vanlig miniräknare eller mobiltelefon har mångdubbel prestanda.
Håller med till 110% Jag har massor av elektronikprylar från 70-80-tal, miniräknare, datorer, kameror (med elektronik..), radiostyrningar mm.mm. Inte en enda pryl som krånglar än idag, förutom bandspelare. De har en sällsam förmåga att krångla för jämnan, men då är det ju känslig mekanik med i bilden...
Att elektronik åldras är i princip en myt.

Linmajon skrev:
Håller med till 110% Jag har massor av elektronikprylar från 70-80-tal, miniräknare, datorer, kameror (med elektronik..), radiostyrningar mm.mm. Inte en enda pryl som krånglar än idag, förutom bandspelare. De har en sällsam förmåga att krångla för jämnan, men då är det ju känslig mekanik med i bilden...

Har jag tänkt så fel? Det är möjligt.

Vem 17 köper en NY analog 28" idag annat än som extra-TV?
Jag köpte en 28"... iofs widescreen, på mellandagsrean 99/00 skiftet. Den kostade 6K, och står mig bi, faktum är att den är hur bra som helst, idag får du en 32" för samma pris, om än kanske inte riktigt samma kvalite. Så så otroligt mycket har inte priserna ändrats inom widescreen delen. Detta till trots att det är både 100Hz och massa lull lull. Men då går priserna uppåt igen.

Iaf så länge man får bort dom delar som innehåller mekaniska eller kemiska beståndsdelar. Men generellt sett så är det rätt. Men man har olika kunskap om olika saker.

Plasma t.ex lider av en hel massa fel som handlarna gärna talar tyst om. Plasma har t.ex en ganska kort beräknad livslängd och är dessutom väldigt känsliga för s.k burn-in. Altså om man har en tv spels skärm med statiska delar i, eller en kanal med framstående logga i hörnet, och kör den för mycket, då sitter den snart där permanent.
I övrigt har dessa ung samma nackdelar som LCD, minus några, plus några.

Även vanliga TV aparater har det faktumet, men inte till samma grad längre. Dock bleknar fosforen efter en tid. Därav innehåller ofta nyare widescreen en grå eller gråblå kant i 4/3 läge, istället för svart, just för att allt ska blekna i samma takt så att inte någon som har använt 4/3 mycket och sen slår över till widescreen kommer att se kanterna som mycket ljusare.

ANNONS
Götaplatsens Foto