Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Ljus + mörk rawkonvertering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Roland 57

Medlem
Hej! Kan ngn förklara hur man bär sig åt för att lägga samman en ljus och en mörk rawkonvertering i Photoshop för att få återgivning både i skuggor och högdagrar? Frågan ställs med anledning av en artikel i Fotos majnummer tror jag det var.
MVH

Roland 57 skrev:
Hej! Kan ngn förklara hur man bär sig åt för att lägga samman en ljus och en mörk rawkonvertering i Photoshop för att få återgivning både i skuggor och högdagrar? Frågan ställs med anledning av en artikel i Fotos majnummer tror jag det var.
MVH

Jag brukar dra in dem mörka bilden ovanpå den ljusa med förflyttningsverktyget, samtidigt som jag håller ner skifttangenten. Sedan går jag in i kanalpaletten och klickar på bilden vid RGB-kanalen, samtidigt som jag håller ner kommando/control-tangenten. Då skapas en markering i bilden. Då lägger jag till en mask på det mörka lagret, vilket innebär att de mörka delarna i det lagret kommer att döljas. Du kan reglera hur mycket av den mörka delen som ska synas genom att göra en ändring av maskens ljushet med t ex Nivåer.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto