Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusinsläpp Nikon vs Tokina

Produkter
(logga in för att koppla)

Mcnab

Aktiv medlem
Hur är det med om jag har mitt Tokina 50-135 2.8 DX jämfört med ett Nikon 24-70 2.8 om jag har säg båda på samma brännvidd och samma bländare, släpper Nikon in mer ljus med sin större lins jämfört med Tokinans? Och då att jag kan använda en snabbare slutartid med Nikons vs Tokinans?

Nej, vid samma bländare släpper objektiven in lika mycket ljus, oavsett brännvidd och tillverkare. (I teorin, alltså. I verkligheten är inte alltid bländare 2,8 exakt 2,8.)

Ok .... så då spelar det ingen roll om jag använder mitt Tokina med mindre lins än Nikons. Jag kan då inte korta slutartiden pga av det. Så tar man kort i dåligt ljus så är det kamerabyte så måste till.

Nu tar jag fotbollsbilder och behöver lite zoom och då finns väl bara 2.8?
Isot hade jag igår på 3200 och Hi som väl är 6400 och bilderna blir inte riktigt bra och så vart tiden så långsam till slut att det var bara att lägga av.
Jag får väl hoppa kvällsmatcherna vid denna tid på året.
Tänkte mest om det var skillnad på olika märken, ifall tiderna kunde påverkas

ANNONS