Annons

Ljusmätare för skidfotografen

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper71

Aktiv medlem
Tjena
Jag ska köpa en ljusmätare som funkar all fotografering men framförallt för skidfotografering. Vad ska jag köpa? Vilken mätare passar skidfotografens behov bäst?

Jag är trött på att mäta det reflekterande ljuset och hålla på att kompensera för detta hela tiden. Jag vill kunna mäta infallande ljus och få en korrekt exponering trots allt ljus som reflekteras från snö etc.

Har kollat på Minolta autometer 5F men vet inte om den är det ultimata?

Var kan man lärs sig med om ljusmätning med ljusmätare?

/Jesper
 
Nu var det en mätare killen var ute efter..

Sök bland trådarna.. Jag var med i en sådan diskussion för någon månad sen.. Där fick jag hur mycket info som helst!
 
Det finns två riktigt, riktigt fina mätare som samtidigt inte är hutlöst dyra, även om de naturligtvis kostar en hel del. Det är Sekonic 558 och Minolta Flash Meter VI. Dessa mätare har allt. Spot såväl som infallande, blixt som naturligt ljus. De har också full info i spotmätarsökaren i motsats till en del äldre kombimodeller.

Vet du med dig att du absolut bara vill mäta infallande ljus är de overkill. Men jag vill ändå nämna dem. Personligen tycker jag att ljusmätaren är en av få utrustningsdetaljer som det känns riktigt motiverat att investera i.
 
Fyran är fin, trevliga knappar och så. Den har dock bara slutartidsförval och inte bländarförval. Har man en modern kamera med möjlighet att ställa slutartider i finare steg än hela så tycker jag att en mätare med bländarförval är trevligare. Jag tror att bländarförval kom med femman. Men det är en petitess. Den är lättanvänd och bra. Känns robustare än min IIIF. För 1900 kr bör den vara i mycket fint skick, en sprillans ny femma kostar ju bara dryga tretusingen idag.
 
Tack. Håller nog med dig en 5:a kostar 3150 och då är den dessutom splirrans ny. Det får bli en sådan!
/Jesper
 
Har ingen erfarenhet av den men jag tycker det verkar vara en "snik" variant, känns som om man vill ha en tillförlitlig mätere. Måna anser att Minolta gör det bästa ljusmätarna, Felix St clair använder en sådan...Jag köpte en 4:a, prutade till 1500 spänn och den är kanon!
 
ANNONS