Annons

Ljusmätare kontra tabell

Produkter
(logga in för att koppla)

millimeter

Aktiv medlem
Jag har en gammal analog ljusmätare med tabell, och en sån där papperstabell med en skala som kan skjutas längs en annan skala för att få fram lämplig exponeringstid och bländare. Problemet är att de skiljer sig åt hemskt mycket!

Exempel: Iso 100, 1/125 s, EV 11 ger i tabellen bländare 3.5. Samma värden på ljusmätarens tabell ger bländare 16.

Finns det flera "vedertagna" EV-tabeller?

Fläsk-Tarzan skrev:
Du kanske måste ta hänsyn till filmkänsligheten oxå för att det skall stämma på mätaren.

Redan gjort!

Kan tillägga att mätaren överensstämmer med mätaren i min digitalkamera, så det är snarare tabellen jag är skeptisk till. Jag tog en rulle svartvitt efter tabellen, och jag tycker negativen ser okej ut, men det vore lättare att avgöra på större kopior om de är överexponerade.

millimeter skrev:
Exempel: Iso 100, 1/125 s, EV 11 ger i tabellen bländare 3.5. Samma värden på ljusmätarens tabell ger bländare 16.

EV 11 ger fyra stegs skillnad från EV 15 som brukar räknas som motsvarande "Sunny 16" alltså människor eller föremål i direkt solsken. EV 11 räknas då som solnedgång eller i skugga. Sunny 16 ska ge ungefär 1/125 s vid f16 med ISO 100, och då blir EV 11 vid samma slutartid f4. Sedan är det upp till dig att avgöra om det är mitt på dagen eller om det är solnedgång. :)

Sunny 16 är alltså ISOtalet lika med närmaste slutartid vid bländare 16. På våra breddgrader kanske det är ett steg för mycket - eventuellt ger "sunny f11" en bättre exponering - det är det jag kör med.

Vad är det för ljusmätare du har?

Re: Re: Ljusmätare kontra tabell

jerevan skrev:
EV 11 ger fyra stegs skillnad från EV 15 som brukar räknas som motsvarande "Sunny 16" alltså människor eller föremål i direkt solsken. EV 11 räknas då som solnedgång eller i skugga. Sunny 16 ska ge ungefär 1/125 s vid f16 med ISO 100, och då blir EV 11 vid samma slutartid f4. Sedan är det upp till dig att avgöra om det är mitt på dagen eller om det är solnedgång. :)

Sunny 16 är alltså ISOtalet lika med närmaste slutartid vid bländare 16. På våra breddgrader kanske det är ett steg för mycket - eventuellt ger "sunny f11" en bättre exponering - det är det jag kör med.

Vad är det för ljusmätare du har?

Ja, tabellen stämmer ju med tumregeln "sunny 16", men jag tycker liksom du att det ofta krävs något steg till. Man kanske inte fattar vad soligt är :)

Ljusmätaren är någon rysk modell, den följde med en Zorki 4K som jag köpte. Direkt översatt verkar det stå AEHNHTPAQ4 på det svarta lilla skinnfodralet som medföljde. Mätaren består av en genomskinlig front och på ovansidan en nål och EV-skala, samt två koncentriska roterbara hjul med skalor för ISO, bländare, tid och EV (tror jag! Själva kärnarn är ju huruvida denna skala verkligen anger EV. Den går 1-14).

Via en plastskruv kan man justera känsligheten, och när jag ställde den på max gav mätaren utslag som stämde med min digitalkamera (KM 5D).

Det skulle kunna vara så att din mätare är kalibrerad för ryska GOST (FOCT) och inte de västerländska ISO eller ASA. Det kan kanske vara en del av lösningen på gåtan? Om du nu inte kan se att det står just ISO/ASA på mätaren, då...

Sunny 16 är beroende av solhöjden och funkar olika beroende på vilken plats man befinner sig på. I Kenya kanske man kan se att det verkligen är sunny 16. Eller förmodligen mer åt Sunny 22... Sunny 16 är väl tänkt att mätas mitt på dagen, när solen står som högst.

Och det är ju som sagt en tumregel som man använder i nödfall mestadels. Förr hade man just sådana egenhändigt gjorda tabeller - Ansel Adams skriver nånstans om att han gjorde en tabell för platsen han bodde på och när han flyttade till till nästa ställe för att fotografera fick han göra en ny, baserad på ljusförhållanden där...

EDIT: Här är en konverteringstabell - hade glömt att skillnaden mellan de olika systemen var så liten... http://rafcamera.com/info/gost_film_conversion_chart.htm

jerevan skrev:
Det skulle kunna vara så att din mätare är kalibrerad för ryska GOST (FOCT) och inte de västerländska ISO eller ASA. Det kan kanske vara en del av lösningen på gåtan? Om du nu inte kan se att det står just ISO/ASA på mätaren, då...

Det finns två fönster för filmkänslighet, ett med DIN och ett där det står "roct" (alltså med de ryska bokstäverna, är det kyrilliska?). DIN 21 svarar mot 100 på den andra skalan, och DIN 21 är väl 100 ASA, så jag har antagit att den gäller ASA. Jag ska kolla tabellerna.

(Jäpp, Leningrad 4 är den mätare jag har ser jag vid googling.)

ANNONS
Götaplatsens Foto