Annons

Lågt ISO-tal

Produkter
(logga in för att koppla)

apersson850

Aktiv medlem
Exp comp med AutoISO i M-läge.

(Sedan tycker jag även automatiken är något bättre träffande gällande AutoISO på Nikon, precis som jag tycker att Auto-vitbalansen är något bättre träffande på Canon, men det är inget absolut bevis, utan personligt tyckande.)
Jaha, kompensera med auto ISO i M-läget kan man också göra på min Canon. Ingen skillnad alls, då, eller?
Med "bättre träffande", menar du då att exponeringen av bilden blir bättre? För om det är så har det väl inte med auto ISO att göra, utan exponeringsmätningen i allmänhet? Det borde bli bättre oavsett hur ISO ställs in, om så är fallet.
Om det vet jag inte mer än vad jag läst i jämförande tester, och då är det nog ungefär lika ofta den ena vinner som den andra.
 

PMD

Aktiv medlem
Canon har mycket länge envisats med en tämligen enkel auto-ISO-funktion, men på senare år har den förbättrats avsevärt. Förmodligen i de flesta EOS-kameror.
 

eskil23

Aktiv medlem
Jaha, kompensera med auto ISO i M-läget kan man också göra på min Canon. Ingen skillnad alls, då, eller?
Jodå, det finns andra skillnader. På de flesta kameror (i P- eller A-läge) ställer man in auto-ISO efter ett önskat "längsta slutartid" så att kameran höjer ISO i stället för att gå över gränsen för slutartiden.
På moderna Nikon-kameror är övre gränsen på slutartid beroende av brännvidden så att man kan hålla x/brännvidd = slutartid oavsett brännvidd. Jag tror inte att någon Canon har den funktionen.
 

martinot

Aktiv medlem
Min M3a har det. 80D borde ha det, 6D Mk2 och 5D Mk4 har det definitivt.

/Stefan
Gott!

Tänkte främst på DSLR (har inte själv fotat mycket med Canons spegellösa, men kände faktiskt till att det var bättre på M-serien än DSLR).

5Dmk4 hörde jag (högre upp i tråden) äntligen fått just det, och riktigt positivt att även nya 6Dmk2 också får det.

Har använt 5Dmk3 och den "gamla" 6D (då den nya inte ens levererats ut än), och där var det något lite mer begränsat än vad jag är van vid gällande AutoISO hos Nikon, men fortfarande bra och absolut helt Ok (och bättre än många andra märken och modeller).

Bra att saker blir lite bättre och går framåt.

Dessutom lite positivt då det klagas nästan lite väl mycket på nya 6Dmk2 (tycker jag personligen, men med reservation då jag själv inte fotat med den än).
 

martinot

Aktiv medlem
Jodå, det finns andra skillnader. På de flesta kameror (i P- eller A-läge) ställer man in auto-ISO efter ett önskat "längsta slutartid" så att kameran höjer ISO i stället för att gå över gränsen för slutartiden.
På moderna Nikon-kameror är övre gränsen på slutartid beroende av brännvidden så att man kan hålla x/brännvidd = slutartid oavsett brännvidd. Jag tror inte att någon Canon har den funktionen.
Kan vara en orsak till att jag upplevt när jag tex. fotat sida vid sida med både min D750 och sedan min kollegas/kompis 6D, att Nikon ofta satt AutoISO lite bättre (ibland har det just krävt lite mer manuell justering av ISO på Canon för att få det hela rätt där).

Ingen stor sak eller något stort klagomål.

Canonhus har massor med fina egenskaper, och jag gillar dom på många sätt.

Även om jag normalt fotar mest i RAW (eller rättare sagt RAW+JPEG) så tycker jag ändå att Canon ibland (speciellt när jag fotat i lite mer komplicerat ljus som i sporthallar och inomhusarenor) satt Autovitbalansen klart både bättre och mer konsekvent. Mina Nikon D750 och D610 är ibland mer lite inkonsekventa där, tycker jag personligen, och därför att jag då ofta kör manuell WB i de fallen jag vill fota JPEG (ibland då jag skall fota serietagning med min D750 så sätter jag ibland i ren JPEG-mode för att bufferten för RAW fylls för snabbt vid längre serietagningar - en annan liten nackdel med mina Nikon, tyvärr).

Alla kamerahus och system har sina lite olika för- och nackdelar. Det är inget konstigt med det.

Dessutom, eftersom vi alla fotar på lite olika sätt (fotar typiskt en hel del sport med just mina DSLR:er, som tex. när min dotter spelar många tennismatcher, och även en hel del natur med lite större telen) och med lite olika preferenser (jag är personligen svag för både bra DR och bra följande AF), så är det inte konstigt om vi också upplever dessa för- och nackdelar lite olika.

Hade jag inte haft Nikon som DSLR:er, så hade jag inte haft några som helst problem att köpa och fota med Canon istället. Jättefina både kamerahus och jättefin optik. Good shit! 🙂
.
 
Senast ändrad:
ANNONS