Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusmätare m.ä

Produkter
(logga in för att koppla)

BÅS

Aktiv medlem
Har en Zeiss Ikon Ikophot ljusmätare från 60-talet där slelencellen inte fungerar rätt. Någon som vet var man kan hitta delar. Vet någon hur många mA som cellen slall lämna vid vissa ljusvärden.

Glöm det. Vad jag vet finns det inga delar till så gamla selenmätare.

Leta reda på en annan begagnad ljusmätare istället. En modernare mätare är mer exakt. Men köp helst inte en som inte kräver kvicksilverbatterier, som Lunasix 3. Det finns visserligen en batteriadapter på Photax för några hundra så om priset är rätt kan det ändå löna sig.

En batteridriven mätare är att föredra. Gamla selenmätare är opålitliga. De mattas, för att till sist dö av ålderdomssvaghet.
Själv har jag visserligen en Ikophot som funkar, och mäter rätt. Antagligen för att den legat oanvänd i många år. Jag har en som mattats, och mäter fel, men i praktiken brukar jag använda spegelreflexkamerornas inbyggda mätare, vid fotograferíng med mina 50-talskameror.

Tja. Gammal tråd men jag tänkte väcka den ändå.

Tänkte kolla lite efter begangnade ljusmätare på eBay. Hittar massor av uråldriga men snorbilliga modeller. Vad tror ni egentligen om en sån som den här?

http://cgi.ebay.com/Weston-Master-2...7602607480QQcategoryZ4702QQrdZ1QQcmdZViewItem

Kan en så gammal verkligen funka? Man hur ju ibland om selenceller och grejer som åldras och så men det är väl mest i ljusmätare som inte kräver batteri? Eller?

Vad tror ni..kan en gammal grunka funka? Jag jämför såklart inte med en ny och dess finesser utan bara grundfunktionen: Kan såna här gamla analoga ljusmätare fungera?

ANNONS
Götaplatsens Foto