Hej.
jag har en liten fråga om min nya kamera, som jag tycker mycket(!) om. Ett par saker har jag inte listat ut än dock och bland dem är ljusmätningen. När man har kameran inställd på evaluerande ljusmätning och det råder stora skillnader mellan högdagrar och lågdagrar i bilden, till exempel ett fönster i ett skuggigt rum, så verkar kameran prioritera exponeringen efter vilken fokuspunkt man anväder. Om jag ställt fokus inne i rummet blir det mer korrekt exponerat men om jag fokuserar på fönstret/det utanför fönstret får jag ett (kraftigt) underexponerat rum med ett någorlunda korrekt fönster. Jag har inte läst något om detta fenomen i bruksanvisningen och jag tycker mig inte känna igen det från mina gamla D100r -så länge man inte körde spotmätning förstås.
De flesta kameror med flera fokuspunkter brukar ta hänsyn till vald fokuspunkt. Hur mycket hänsyn som ska tas varierar. Som ett exempel så ändrades detta mellan Eos 3 och 1V som båda har samma typ av exponeringsmätare.
Dadigan skrev: Hej.
jag har en liten fråga om min nya kamera, som jag tycker mycket(!) om. Ett par saker har jag inte listat ut än dock och bland dem är ljusmätningen. När man har kameran inställd på evaluerande ljusmätning och det råder stora skillnader mellan högdagrar och lågdagrar i bilden, till exempel ett fönster i ett skuggigt rum, så verkar kameran prioritera exponeringen efter vilken fokuspunkt man anväder. Om jag ställt fokus inne i rummet blir det mer korrekt exponerat men om jag fokuserar på fönstret/det utanför fönstret får jag ett (kraftigt) underexponerat rum med ett någorlunda korrekt fönster. Jag har inte läst något om detta fenomen i bruksanvisningen och jag tycker mig inte känna igen det från mina gamla D100r -så länge man inte körde spotmätning förstås.
Använd M-läget i sådana situationer och ljusmät mot någon medelgrå yta i rummet eller mot handen annars, I M-läget kan du sedan fokusera mot vad som helst utan att kameran ändrar värdena.
hej igen, tack för alla svar Jag ser det väl inte riktigt som ett problem -bara jag vet om det så att jag inte glömmer mig...peppar peppar. Egentligen är det rätt bra, ofta stämmer det att jag vill exponera efter det jag fokuserar på -och om det inte gör det kan jag ju använda centrumvägd mätning eller utsnittsmätningen, då verkar den inte kompensera nämligen. Härlig kamera i alla fall
Dadigan skrev: hej igen, tack för alla svar Jag ser det väl inte riktigt som ett problem -bara jag vet om det så att jag inte glömmer mig...peppar peppar. Egentligen är det rätt bra, ofta stämmer det att jag vill exponera efter det jag fokuserar på -och om det inte gör det kan jag ju använda centrumvägd mätning eller utsnittsmätningen, då verkar den inte kompensera nämligen. Härlig kamera i alla fall
Centrumvägd mätning är sämre än evaluerande i de fall som du beskriver. Den kompenserar inte i samma grad för skillnader mellan ljust och mörkt i bilden. Utsnittsmätningen är dock mycket användbar om man vill mäta mot en koncentrerad yta.
Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig
inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av
Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa
ett Plus-medlemskap.