Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusmätning med Dynax 7

Produkter
(logga in för att koppla)

Matthias

Aktiv medlem
Nu har jag bläddrat fram och tillbaka i manualen, kollat custom inställningarna tusen gånger men jag blir inte klok på en sak.
Kameran är oftast inställd på M-läget.
Som ljus mätnings metod använder jag "alltid" spotmätning och den är nästan alltid klockren.

Sen sätter jag på en blixt (3600HS) och då ballar ljusmäntningen ur i m-läget.

Kameran mäter fram 0,7 sekunder med bländare 8 utan blixt.
Med blixt ger den mig 1/3 sekund med samma bländare.
Ställer jag om kameran till A-läge (med blixt) så ger den mig tiden 1/60 vilket ligger mer i paritet med vad jag tycker att det ska vara.
Jag kan inte minnas om det alltid har varit så men jag tror inte det. Det kan vara så eftersom de gånger jag använder A-läget är ofta just när jag ska använda blixt.
S-läget ger lika skumma tider som M-läget. S anväder jag aldrig, så där bryr jag mig inte mer än på ett principellt plan.
Så den stora frågan är, e det mig eller kameran det e fel på? Har jag ställt in nån custom funktion som kan ge detta symtom?
Eller har jag, ve å fasa, helt misuppfattat hur man använder blixt.

Nån som har någon bra ide vad det e frågan om?

/Matthias som är ett riktigt stort frågetecken

ANNONS
Götaplatsens Foto