Annons

Ljusmätning - Sekonic L-308s

Produkter
(logga in för att koppla)

Shibo

Aktiv medlem
Har idag använt min Sekonic L-308s för första gången på länge och blir en aning konfunderad. När jag skall mäta utan lumisfären får jag jättekonstiga resultat landar på f 22-32 medans jag med lumisfären på landar på mer vettiga siffror med samma ljus på ca f 8...
Vad kan detta bero på? Tips?
 

walter-g

Aktiv medlem
Har idag använt min Sekonic L-308s för första gången på länge och blir en aning konfunderad. När jag skall mäta utan lumisfären får jag jättekonstiga resultat landar på f 22-32 medans jag med lumisfären på landar på mer vettiga siffror med samma ljus på ca f 8...
Vad kan detta bero på? Tips?
Har du jämfört med att mäta på platsen mot gråkort ?Kan bli vägledande.
 

Vassius

Aktiv medlem
Har idag använt min Sekonic L-308s för första gången på länge och blir en aning konfunderad. När jag skall mäta utan lumisfären får jag jättekonstiga resultat landar på f 22-32 medans jag med lumisfären på landar på mer vettiga siffror med samma ljus på ca f 8...
Vad kan detta bero på? Tips?
Med sfären mäts infallande ljus. Då ska du mäta vid motivet med sfären riktad mot kameran eller ljuskällan, och du får då ett mått på hur du ska exponera för att bilden ska bli korrekt exponerad efter att det infallande ljuset har reflekterats i motivet.

Utan sfären mäter du reflekterat ljus. Du ska då rikta den mot motivet, inte mot kameran/ljuskällan. Det är på samma sätt som ljusmätaren i kameran fungerar. Och precis som med mätaren i kameran får du kompensera för eventuella ljusa/mörka motiv som avviker långt från mellangrått.
 

millhouse

Aktiv medlem
Har idag använt min Sekonic L-308s för första gången på länge och blir en aning konfunderad. När jag skall mäta utan lumisfären får jag jättekonstiga resultat landar på f 22-32 medans jag med lumisfären på landar på mer vettiga siffror med samma ljus på ca f 8...
Vad kan detta bero på? Tips?
Hej Torben!
Utöver vad du fått för info så kanske Sekonic´s egen hemsida kan vara till hjälp. Gå in på följande länk www.sekonic.com/products/l-308s/overview.aspx så kommer du till L-308 s. Tryck igång filmen, den första är mer allmän info. När denna är slut så finns det andra du kan titta på.

Lycka till.
 
ANNONS