Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusproblem m Tamron 28-75

Produkter
(logga in för att koppla)

PerPer

Aktiv medlem
Hejsan,

Lätt okunnig som jag är undrar jag om ngn här på fotosidan kan hjälpa mig. Var ute o fotade lite ikväll och märkte ngt konstigt fenomen. När jag var i närheten av en stark ljuskälla så spred sig ljuset från den över mer eller mindre hela bilden. Tog ett testkort som jag bifogar, ljuskällan ligger strax under bildkanten. Ändå strålar ljuset ut över hela bilden. Ngt fel på objektivet? Är ett Tamron 28-75

Bilagor

• img_3751_1_2.jpg
    img_3751_1_2.jpg
    25.9 KB · Visningar: 250
Det är inget direkt fel, det är en av många kompromisser som objektivkonstruktören har gjort.

Det beror på att ljus från ljuskällan träffar objektivets frontlins och studsar fram och tillbaka inuti objektivet tills det ytterst försvagat och utspritt letar sig fram till sensorn/filmen. Hur försvagat det blir varierar väldigt mycket mellan olika objektiv. När ljuskällan är extremt stark (i förhållande till motivet) så kommer detta ströljus trots försvagningen att synas mycket tydligt.

I det här fallet befinner sig ju dessbättre ljuskällan utanför själva motivet så rent principiellt kan man skugga för den, antingen genom att använda ett tillräckligt stort motljusskydd eller, vilket nog är mest praktiskt i det här fallet, genom att helt enkelt skugga med handen.

I see, tackar så mycket för upplysningen! Att använda motljusskydd i mörker känns intressant:) Ska tänka på det i fortsättningen

ANNONS
Götaplatsens Foto