Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljussvaga objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

janne ö

Aktiv medlem
Funderingar finns om att skaffa en Canon 300D. Men hur är det med objektiv till denna kamera. Jag vill ha ljusstarka objektiv. 2,0 på en 35:a och helst det samma på 24:an med. Anväder mycket 50:an med 1,4 nu när det börjar mörkna tidigt ute.

Hur är det med ljusstarka objektiv med motsvarande ovanstående brännvidder till Canon ? Jag kör uteslutande i bef. ljus så blixt är inte intressant.

Sigma har tre ljusstarka vidvinklar, 20, 24 och 28mm, med bländare 1.8. Har man gott om pengar är Canon 24/1.4 ett givet val, men jag antar att du var ute efter förslag i mer rimlig prisklass.

Objektiv med ljustyrka 2,8 räcker ofta långt - ma behöver ju inte heller ta allt på fri hand. Det går ju att ta stör.

Canon har billiga och relativt billiga objektiv som 20/2,8; 28/1,8; 28/2,8; 35/2; 85/1,8; 100/2 och 200/2,8

Jag är själv inne på att köpa ett EF35mm.

Jag har svårt att släppa tanken på att söka efter en beggad EF35 1,4L,,, den är helt säkert mer bekväm att jobba med, lite skarpare och ljusstarkare. Men till ett långt högre pris, såklart. (Kommer nog att försöka testa linserna mot varandra först, för att ev motivera den högre kostnaden för 1,4-an,,,)

I mitt fotande så känner jag inte så ofta ett direkt behov för en 24,a om jag har en 35,a. Om jag å andra sidan har en 24,a känner jag faktiskt ofta behovet för 35,an! Lite smått parradoxalt kanske men jag anser att 35mm som långt mer allround för generellt fotograferande,

Mvh Niclas,

Nu ser jag att det finns objektiv som är lite ljustarkare.
Om jag vill ha brännvidder motsvarande 24,35,50 och ev 85 eller 105 mm, blir det inte nån slags omräkningsfaktor att räkna med?

95 % av alla bilder tas med 24 eller 35 mm, finns det sådana att köpa?

Du kan gånga med 1.6 för att se vilket bildutsnitt du får jämfört med 35mm. Ett 20mm objektiv blir ett 32mm osv. Ett 14/2.8 är nog det närmaste ljusstark 24 du kan komma. Finns till Canon från flera tillverkare, men är inte precis billigt och jag har inte hört så goda vitsord om dem. Kolla lite recensioner!

ANNONS
Götaplatsens Foto