Annons

Ljustätning

Produkter
(logga in för att koppla)

Kimpam

Ny medlem
Tjena.
köpt en Nikon FE2 som släpper in ljus.
någon som vet vart man själv kan köpa tätningslist?
Har kollat runt och läst massa forum om just detta men hittar ej något användbart!
Tacksam för alla råd.
 

PMD

Aktiv medlem
Leta på Ebay. Jag har sett tätningslist som man klipper till själv säljas på Ebay, men det var så länge sen att jag inte minns namnet på säljaren.

Titta även på Tradera. Det finns väl en viss chans att hitta tätningslist även där.
 

Ventures

Aktiv medlem
Kontakta Jon Goodman som säljer tätnings-kit till olika kameror. Jag har handlat av honom tidigare. Här frågar jag om ett kit till Nikon FM.

Hi Hans, Thank you for the message. Yes, I do. Each of those is $12.50 USD delivered to you, but I will be traveling until the 10th. Could you please contact me again then to remind me? You can also use my email address: jon_goodman@yahoo.com Best regards, Jon
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jo, lite roligt men spydigt.
De som svarar här på FS tycker om att svara och dela med sig av sina erfarenheter. Om man stör sig på andras oförmåga att googla så kan man helt enkelt låta bli att svara.

men ditt och mitt inlägg borde hamnat i en tråd om forumkulturen istället.
 

Walter

Medlem
HEJ.MILLERS FRÅN ENGLAND HAR FÖRMODLIGEN DEN BÄSTA KVALITEN PÅ TÄTNINGS LISTER TILL KAMEROR....HÄLSN..WALTER GUSTAVSSON..
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag har en Canon F1 av den äldre modellen som läckte ljus. För något år sedan rev jag bort den gamla tätningen och frågade min hustru om hon hade något lämpligt mörkt garn som jag kunde använda i spåret.
Textiltätning var ju det som gällde förr, min Spotmatic har ju det och den är tät fortfarande efter 53 år.
Hustrun letade fram något svart garn ur sylådan och jag fäste det med minimala droppar lim på några ställen och det blev tätt.
Jag ska göra samma sak med min A1-or vilkas tätningar är en kladdig massa sedan många år och räknar med att det också blir bra. Idealet verkar vara något slags silkesgarn som inte luddar.
 

Ventures

Aktiv medlem
Googla lite så finns tips och Youtube klipp lite varstans hur man gör och vilka material som kan användas. Gamla kameror har ju
Ibland plysch eller filttätningar. Eller helt enkelt en ljustät fals.
Jag är på väg att beställa tätnings-kit till FM och F3 från Goodman. Ska bara fixa ett nytt paypalkonto.
De brukar komma med utförlig instruktion och en lämplig pinne att skrapa bort kletiga rester av gamla tätningar.
 
ANNONS