Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Lofotos film?
- Trådstartare Balrog
- Start datum
Tobbe K
Aktiv medlem
"Skåningen" skrev:
Skitfilm. Släng den !!!!
Niklas, som testat den
okej det var kortfattat men obegripligt
RolandM
Aktiv medlem
"Skåningen" skrev:
Skitfilm. Släng den !!!!
Niklas, som testat den
Men varför är det skitfilm?
Har goda erfarenheter av skitfilm som Europrint/Purentz som köps hos Clas Ohlson. 72 rutor för 49:-....Har i och för sig inte gjort förstoringar men filmen har i mitt tycke ringa betydelse när man skickar bilderna till för framk + kop 10x15 hos skitlabb, som är alla utom de labben som här på sidan kallas för proffslabb....
Balrog
Aktiv medlem
"Skåningen" skrev:
Skitfilm. Släng den !!!!
Niklas, som testat den
Ojdå, det var ord och inga visor! Men slänga den...
Jag menar den kan ju inte vara värre än att morsan eller syrran kan köra den i sina kompakter där de ändå inte tänker på färgmättnad eller kornstorlek när de får tillbaka sina 10x15 från labbet.
Varför jag ville veta vad det var för film var mest av nyfikenhet.
Tackar för svaren
Geza
Proboarder
Aktiv medlem
RolandM skrev:
Men varför är det skitfilm?
Har goda erfarenheter av skitfilm som Europrint/Purentz som köps hos Clas Ohlson. 72 rutor för 49:-....Har i och för sig inte gjort förstoringar men filmen har i mitt tycke ringa betydelse när man skickar bilderna till för framk + kop 10x15 hos skitlabb, som är alla utom de labben som här på sidan kallas för proffslabb....
Hmm.. Lofoto är ett proffslabb.. fast kanske inte om man skickar in genom fotopåse.
Joa
Aktiv medlem
Ställde "samma" fråga förra året och fick detta svar: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=6961&highlight=lofoto+//Jocke
Mailade också till Lofoto och bad få en spec på filmen, men inget svar.
//Jocke
Mailade också till Lofoto och bad få en spec på filmen, men inget svar.
//Jocke
Proboarder
Aktiv medlem
Jag kan höra efter mera på måndag, ska ändå ner till Lofoto då.
Bengt-Arne
Aktiv medlem
Jag tror Lofoto utgår ifrån var dom köper in film fördelaktigas och stoppar in den i sin egen förpackning. För vanlig Svensson fotografering duger det väl. För dom flesta här på fotosidan som kräver lite mer i sin utövning är det väl tveksamt
.Z.
Aktiv medlem
Som Erik skriver så är det en film från Agfa, huruvida den skulle vara sämre än Agfas egen låter jag vara osagt.
Har använt den & skickat in fotopåsar till Lofoto många gånger & kan ej se någon skillnad från den jämfört med Kodaks eller Fujis filmer. Då ska det dock tilläggas att det jag skickat till Lofoto är taget med enkel kompaktkamera.
Jag skulle dock inte använda den till bröllopsfotografering, *va det det du gjorde Niklas?*
Larsa
Har använt den & skickat in fotopåsar till Lofoto många gånger & kan ej se någon skillnad från den jämfört med Kodaks eller Fujis filmer. Då ska det dock tilläggas att det jag skickat till Lofoto är taget med enkel kompaktkamera.
Jag skulle dock inte använda den till bröllopsfotografering, *va det det du gjorde Niklas?*
Larsa
Bengt-Arne
Aktiv medlem
Jag och min fru har gjort lika dant, plåtat med kompaktkamera och skickat in till Lofoto till en tycker jag låg kostnad, tycker det har blivit fullt acceptabelt resultat. Att jag sedan har gått över till digitalt och fått en slocknad hobby att vakna till liv igen är en annan sak.
.Z.
Aktiv medlem
Att Lofoto under många år varit det bästa konsumentlabbet har ju tidningen Foto:s tester visat, dom kanske inte alltid blivit 1:a under åren men dom har alltid legat i topp (dom senaste 5 åren). Det dyker ofta upp nåt lab & lägger sig 1:a nåt år för att sedan nästa år hamna i botten.
Lofotos styrka är jämnheten & ett humant pris, ang. filmen så är det förmodligen en lågbudgetfilm som fungerar perfekt för familjefotografen.
Larsa
Lofotos styrka är jämnheten & ett humant pris, ang. filmen så är det förmodligen en lågbudgetfilm som fungerar perfekt för familjefotografen.
Larsa
Tobbe K
Aktiv medlem
larsaz skrev:
Att Lofoto under många år varit det bästa konsumentlabbet har ju tidningen Foto:s tester visat, dom kanske inte alltid blivit 1:a under åren men dom har alltid legat i topp (dom senaste 5 åren). Det dyker ofta upp nåt lab & lägger sig 1:a nåt år för att sedan nästa år hamna i botten.
Larsa
En bra utförlig sammanställning , vi nybörjare med mindre krav kan ju vända oss dit som start !
Labbnisse
Aktiv medlem
Det är en B-emulsion från Agfa. En film som Agfa inte riktigt vill kännas vid men ändå vill sälja. Sådana emulsioner har alla filmtillverkare om du vill köpa tillräckligt mycket så kan du få ditt eget namn på den. Ofta är det inget större fel på den, men någon parameter uppfyller inte tillverkarens specifikatationer. Är man amatör och inte har de största kraven så fungerar en sådan film bra.Lofoto har säkert en printerkanal så att bilder från den blir hyffsade ändå.
RolandM
Aktiv medlem
Hmm,,,,När upptäcker Agfa att det inte är enligt specen, när de har rört ihop soppan eller när den ligger snyggt i askarna?
Det verkar inte vara rätt affärsidé att få sekunda filmer som man släpper ut på marknaden med rrisk att det ska uppdagas att de kommer från den käna tillverkaren och äventyra varumärket, med riks att få osålda filmer som ingen köper på spotmarknaden.
Tror de snarare handlar om att de tillverkar film på lego åt andra som då sätter sitt namn på rullarna och får sitt namn i filmbasen. Ungefär på samma sätt som ICA:s egna matvaror fungerar. Varor som kommer från kända tillverkar men säljs som ICA:s.
Jag har svårt att tänka mig att filmframställning idag 2003 med all processstyrning skulle få filmen att variera utanför toleranserna, så att man står med film som man måste hitta en annan ask för...För det skiljer alltid något mellan olika emulsioner fför en viss filmsort.
Det verkar inte vara rätt affärsidé att få sekunda filmer som man släpper ut på marknaden med rrisk att det ska uppdagas att de kommer från den käna tillverkaren och äventyra varumärket, med riks att få osålda filmer som ingen köper på spotmarknaden.
Tror de snarare handlar om att de tillverkar film på lego åt andra som då sätter sitt namn på rullarna och får sitt namn i filmbasen. Ungefär på samma sätt som ICA:s egna matvaror fungerar. Varor som kommer från kända tillverkar men säljs som ICA:s.
Jag har svårt att tänka mig att filmframställning idag 2003 med all processstyrning skulle få filmen att variera utanför toleranserna, så att man står med film som man måste hitta en annan ask för...För det skiljer alltid något mellan olika emulsioner fför en viss filmsort.
Labbnisse
Aktiv medlem
Motsäger du dig inte själv där Roland?
Du som amatör tycker att det skiljer mellan emulsionerna på samma film. Vad tror du då att en densitiometer kan upptäcka?
En film ska ha samma färgbalans hur den än exponeras, rätt, två stegt under, två steg över ..... det kan skilja mycket. Ännu värre är det med pappersemulsionerna där skiljer det väldigt mycket. Så även med väldigt avancerad teknik så skiljer det mycket mellan koken.
Det gäller alla filmtillverkare, inte bara Agfa och det gäller givetvis när emulsionen är klar och testas.
Ett exempel, ta t ex. Fuji reala, älskad av en del hatat av andra. En orsak var att det ibland fanns tre fyra olika emulsioner ute samtidigt med väldigt olika "färg" så det var väldigt svårt för ett labb att snabbt och enkelt kopiera snygga bilder från de olika emulsionerna.
Du som amatör tycker att det skiljer mellan emulsionerna på samma film. Vad tror du då att en densitiometer kan upptäcka?
En film ska ha samma färgbalans hur den än exponeras, rätt, två stegt under, två steg över ..... det kan skilja mycket. Ännu värre är det med pappersemulsionerna där skiljer det väldigt mycket. Så även med väldigt avancerad teknik så skiljer det mycket mellan koken.
Det gäller alla filmtillverkare, inte bara Agfa och det gäller givetvis när emulsionen är klar och testas.
Ett exempel, ta t ex. Fuji reala, älskad av en del hatat av andra. En orsak var att det ibland fanns tre fyra olika emulsioner ute samtidigt med väldigt olika "färg" så det var väldigt svårt för ett labb att snabbt och enkelt kopiera snygga bilder från de olika emulsionerna.
RolandM
Aktiv medlem
Nop, jag motsäger mig inte. Det är givet att det finns variationer mellan olika batchar på samma sätt det finns variationer inom andra produkter genom ett toleransspann som produkten ska hålla sig inom för att klara de interna kraven. Detta spann kan vara olika stort beroende på tillverkare och produktkategoreri. Inom elektronik, så fanns det en civil och militär specifikation för t ex transistorer, där den militära var hårdare. Det som uppfyllde det militära kravet vid provmätningen märketes för detta och fick ett högre pris. De som uppnådde den civila standarden men inte den militära märktes som den civila. Sedan fanns det den gruppen som inte nådde upp till den civila standarden och därför inte nådde marknaden.
Men att filmtillverkning där det handlar om att med datorstödd procesteknik misslyckas var och varann gång och därefter gå ut på marknaden för att leta efter en konsument av misslyckade produkter är mig främmande. Tillverkaren kan mycket väl ha flera olika specifikationer på film, liknade det som gällde inom elektronikindustrin. I det läget är det givetvis så att tillverkaren inte vill skylta med sitt namn, men måste hålla en viss specifikation för kunna sälja den paketerad under annan etikett.
Men att filmtillverkning där det handlar om att med datorstödd procesteknik misslyckas var och varann gång och därefter gå ut på marknaden för att leta efter en konsument av misslyckade produkter är mig främmande. Tillverkaren kan mycket väl ha flera olika specifikationer på film, liknade det som gällde inom elektronikindustrin. I det läget är det givetvis så att tillverkaren inte vill skylta med sitt namn, men måste hålla en viss specifikation för kunna sälja den paketerad under annan etikett.