Annons

Long Exposure - Söker lite utmananing

Produkter
(logga in för att koppla)

Comanche

Aktiv medlem
Efter att ha skjutit en del long exposure bilder så känner jag att jag har fått grepp om det. Jag undrar vad mer kan man göra för att experimentera med denna teknik? Vad har ni för tips, vad har ni testat som funkat och som inte funkat som man kanske ska undvika.

Dessa tog jag i helgen.

 

Comanche

Aktiv medlem
Snyggt!
För min del experimenterar jag med ND-filter så jag kan ta bilder med lång exponering mitt på dagen.

Visa bilaga 160406
Det är riktigt coolt, jag köpte ett ND-filter i somras och experimenterade med det lite. Åkte till Tyresö och tog den här bilden, men väl hemma kunde jag se tydlig lila linje i centern på bilden. Fick croppa för att få en behaglig resultat. Sen dess har jag inte testat det nåt mer.
 

Cygni

Aktiv medlem
Det är riktigt coolt, jag köpte ett ND-filter i somras och experimenterade med det lite. Åkte till Tyresö och tog den här bilden, men väl hemma kunde jag se tydlig lila linje i centern på bilden. Fick croppa för att få en behaglig resultat. Sen dess har jag inte testat det nåt mer.
Jag köpte ett billigt variabelt ND-filter på Amazon och det fungerar inte på full vidvinkel på min RX100vii. Billigt brukar tyvärr vara billigt. Men nu vet jag att det är något som jag kommer att använda i framtiden så jag kommer att satsa på ett bättre filter.
 

Comanche

Aktiv medlem
Jag köpte ett billigt variabelt ND-filter på Amazon och det fungerar inte på full vidvinkel på min RX100vii. Billigt brukar tyvärr vara billigt. Men nu vet jag att det är något som jag kommer att använda i framtiden så jag kommer att satsa på ett bättre filter.
Ja jag tänkte samma, det var därför som jag pröjsade extra och köpte en dyrare variant av JJC men råkade då få den här effekten ändå. Ska ändå ta och testa den igen, jag kanske skruvade den för mycket. Ska testa olika lägen.
 

Cubadust

Aktiv medlem
Jag kan rekommendera Breakthrough Photography och deras filter, både ND och CPL. Dom är i stort sett helt färgneutrala och det går inte att se att dom ska förstöra nåt vad gäller bildkvalité heller, även om man zoomar in och verkligen pixel-nördar. Dom kostar en del men går att hitta på ebay. Satsa på varianten som heter "x4" vilket är deras högsta/bästa gradering på glaset.
 

Comanche

Aktiv medlem
Jag kan rekommendera Breakthrough Photography och deras filter, både ND och CPL. Dom är i stort sett helt färgneutrala och det går inte att se att dom ska förstöra nåt vad gäller bildkvalité heller, även om man zoomar in och verkligen pixel-nördar. Dom kostar en del men går att hitta på ebay. Satsa på varianten som heter "x4" vilket är deras högsta/bästa gradering på glaset.
Tack för tipset!
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Jag köpte denna och är nöjd. Inte det dyraste filtret men väldigt bra kvalitét. Något varm i färgtonen (lätt att justera i raw-konverteraren eller videoprogrammet) men inga reflexer eller mönster.
 

Comanche

Aktiv medlem
Jag köpte denna och är nöjd. Inte det dyraste filtret men väldigt bra kvalitét. Något varm i färgtonen (lätt att justera i raw-konverteraren eller videoprogrammet) men inga reflexer eller mönster.
1700? Det är ju dyrt för filter. Haha
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Efter att ha skjutit en del long exposure bilder så känner jag att jag har fått grepp om det. Jag undrar vad mer kan man göra för att experimentera med denna teknik? Vad har ni för tips, vad har ni testat som funkat och som inte funkat som man kanske ska undvika.

Dessa tog jag i helgen.

Den nedre av bilderna kanske hade blivit ännu effektfullare om du valt ett lägre perspektiv. Alltså suttit på huk. Jag inbillar mig att ljusspåren skulle ”sväva” mer då.
 

Bluebike

Aktiv medlem
Variabla ND filter har en del bieffekter i synnerhet med vidvinkel. Det kan bli ett mörkare/ljusare/färgat parti i form av ett kryss över bilden, som beror på filtrets konstruktion (det är två polarisationsfilter som vritd i förhållande till varandra) De är bra för video, där de används för att ratta in exponeringen då slutartid och bländare är ”låsta” för andra ändamål. De är inte den bästa varianten för foto, där fasta ND filter fungerar bättre (De fasta fungerar bättre för video också) Om ni får vinjettering kan det även bero på filteromattningens tjocklek, köp ett par snäpp större filter och en stepupring så minskar/försvinner det problemet. Brukar använda ett 3 stegs för att kunna få större bländaröppning vid upplättniingsblixt och ett med 10 steg för utsmetat vatten och liknande (räcker oftast inte riktigt fram)
 

Rasam

Ny medlem
Jag använder mig av Nisi filtersystem som jag är väldigt nöjd med. Det blir billigare i längden tycker jag än att köpa "skruva" på filter om du vill satsa fullt ut. (Jag gjorde misstaget att komma på det för sent så nu har jag lagt ner mycket pengar på "skruva" på filter istället för att köpa systemet direkt)
Tog du bilden i Nyfors? Bifogar bilder därifrån som jag tog med Nisi systemet
 

Bilagor

Comanche

Aktiv medlem
Jag använder mig av Nisi filtersystem som jag är väldigt nöjd med. Det blir billigare i längden tycker jag än att köpa "skruva" på filter om du vill satsa fullt ut. (Jag gjorde misstaget att komma på det för sent så nu har jag lagt ner mycket pengar på "skruva" på filter istället för att köpa systemet direkt)
Tog du bilden i Nyfors? Bifogar bilder därifrån som jag tog med Nisi systemet
Coolt, tack för tipset. Yep, Nyfors. Jag gick dit fel tid om året också, det var så många brännässlor och jag hade shorts på, inte optimalt haha Men fick några bra bilder i alla fall.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag använder mig av Nisi filtersystem som jag är väldigt nöjd med. Det blir billigare i längden tycker jag än att köpa "skruva" på filter om du vill satsa fullt ut. (Jag gjorde misstaget att komma på det för sent så nu har jag lagt ner mycket pengar på "skruva" på filter istället för att köpa systemet direkt)
Tog du bilden i Nyfors? Bifogar bilder därifrån som jag tog med Nisi systemet
Håller med om att skruvfiltren är besvärliga att meka med på plats. Du behöver ju komponera osv utan filter, sedan gänga på filtret utan att rubba inställningarna.
Jag tappade ett dyrt B&W 10x som inte var ordentligt fastskruvat i backen vid Ale stenar. Som tur var är det mest gräsmatta där. Det får nog bli ett Lee-system om jag får mer tid för landskap.
Jag skulle vilja testa att "tömma gator på människor" i dagsljus med långa exponeringar.
 

dJb

Aktiv medlem
Jag har bl a ett Lee Superstopper (15 steg) som jag använder ibland ex som här för att få lite rörelse i molnen och skapa lugn på det norska havet.

4 min exponering

Senja-2222_1400px_k1.jpg
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Efter att ha skjutit en del long exposure bilder så känner jag att jag har fått grepp om det. Jag undrar vad mer kan man göra för att experimentera med denna teknik? Vad har ni för tips, vad har ni testat som funkat och som inte funkat som man kanske ska undvika.

Dessa tog jag i helgen.

Du kan följa ett rörligt motiv, tex. ett fordon, så får du suddig bakgrund vilket ger intryck av snabb rörelse.
 
ANNONS