Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lowepro Flipside 300

Produkter
(logga in för att koppla)

minnak

Aktiv medlem
Det var dags att skaffa mig en ny fotoryggsäck, och det blev en Lowepro Flipside 300. Jag har inte sett några recensioner om den, vilket är synd eftersom någon skulle ha kunnat avråda mig från att köpa den! Så jag tänkte skriva en egen recension i fall någon annan går i köptankar.

Tillsvidare bara på engelska på min blogg men jag hoppas på att så småningdom skriva några ord på svenska också (förutom sammanfattningen att väskan är inte bra!).

Recensionen låter en aning hård kanske och jag erkänner att jag inte använt ryggsäcken i praktik förutom att prova den hemma, men jag hade absolut inga förutfattade meningar när fick den och jag har ingenting emot Lowepro. Det är bara mina observationer så länge.

Tråkigt att läsa om att du blev missnöjd med ditt ryggsäckköp. Tyvärr tror jag det bara är Lowepro's största säckar som har ett vettigt bärsystem så innan jag köpte min ryggsäck kändes Lowepro uteslutet.

Jag hade tur för en fotokompis lånade ut sin Kata ryggsäck en helg så jag kunde prova. Största orosmolnet på min himmel var om mina grejor skulle få plats, det gorde dom. Två kamerahus (Canon 30D och Canon 3 (analog)( 3:an har jag dessutom batterigrepp till)), två "normal"objektiv (Canon 50/1.4 och Sigma 30/1.4), macro (Canon 100/2.8), telezoom (Sigma 70-200/2.8) och lite småprylar (fjärrutlösare, batterier, kablar, filter och film). Sigma 15-30/3.4-4.5 hänger utanpå i sin orginalväska fastsatt med buntband. Jag blev helnöjd och köpte en egen följande vecka.

Det är en Kata R-103 (köpt på scandinavian photo) och den har ett underbart bärsystem. Det går utmärkt att ha den på ryggen hela dagen, det är snarare min kondition som säger ifrån än ryggen (med alla mina grejor och trebensstativ väger den 12.5 kg !). Den sitter högt och slutar prisis i överänden på svanken och "bröstremmen" går att variera i höjd ca. 15cm. Den har ingen midjerem men det behövs inte för den sitter så stadigt på skuldrorna att den blir ett med dej själv och känns inte alls tung. Den är ett bra alternativ om du funderar på en ny ryggsäck.

/ Erik

Nu på svenska

Recensionen på svenska.

Har bestämt att skaffa mig en riktig ryggsäck som jag sen får anpassa för foto, det blir inga mer fotoryggsäckar för mig. Never say never... men...!

Var inne och tittade på en sån där flipside 300 på scandinavian photo idag.

Provade även att lägga i lite prylar som tex en 70-200 som satt på en canon 40d. Den gick i med några centimeter till godo på längden men det var tajt att få plats med huset. De där långa flyttbara mjukdelarna var lite för långa för att det skulle gå att justera till bra.

Ryggsäcken är inget att fundera på för den som har modell L-optik i alla fall. Alldeles för smal ryggsäck så för att få plats med en 70-200 2.8 och en 24-70 2.8 bredvid varandra. I sådana fall måste man slita ur inredningen på ena sidan.

Hur de kan skriva att det ska gå i en 300mm 2.8 med ett hus på begriper jag inte för det finns inte en chans att det går.

Råkar man ha batterigrepp monterat på sin kamera får man snällt plocka bort det, om man inte lägger huset platt förstås...

ANNONS
Götaplatsens Foto