Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LR 4 - hur funkar det?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sannolikt plockades bilden över till PS med 16 bitars färgdjup. Ändra till 8 bitar, så öppnas alla redigeringsmöjligheter.

Jo mycket möjligt, men var ändrar formatet på det som exporteras ut?

Är totalt nybörjare på LR, kan man efter redigeringen i PSE komma tillbaka med filen till LR för fortsatt redigering eller i alla fall slutgiltlig konfiguration, eller är det så att har man lämnat LR så är det ingen återvända tillbaka med bilden? Tex kloningsverktyget är ju ingen höjdare i LR kan man gör en snabb avstickare till PSE gör en kloning och fortsätta i LR? Gissar att svaret på det är nej eftersom man vid uthoppet inte tar med sig rawfilen ut annat format??

Jo mycket möjligt, men var ändrar formatet på det som exporteras ut?

Är totalt nybörjare på LR, kan man efter redigeringen i PSE komma tillbaka med filen till LR för fortsatt redigering eller i alla fall slutgiltlig konfiguration, eller är det så att har man lämnat LR så är det ingen återvända tillbaka med bilden? Tex kloningsverktyget är ju ingen höjdare i LR kan man gör en snabb avstickare till PSE gör en kloning och fortsätta i LR? Gissar att svaret på det är nej eftersom man vid uthoppet inte tar med sig rawfilen ut annat format??

I Inställningar/Settings finns en flik "Externa Editing" där man ställer in egenskaper för hur det ska hanteras.

Bilagor

• LR Settings.jpg
    LR Settings.jpg
    44.4 KB · Visningar: 355
Gick från LR3 till LR4 och jag kan också intyga vad många redan sagt. Små förbättringar och bilderna får bättre resultat med lite mindre arbete. Aningen segare och tycks ta en massa arbetsminne i "Book" mode iallafall. Jag har beställt 8GB för att ersätta mina nuvarande 4GB. Hoppas det ger ett lyft på min mac book pro.
En uppgradering av LR är på G denna vecka som det låter på nätet för "curve problemet".

Faktum är att det är ngn bugg i book hanteringen och minnet. Jag gjorde en export till PDF av en rätt stor bildsamling. LR4 tog nära 2GB av arbetsminnet (av 4), kanske en del virtuellt också & processorkraft förståss. Det kan väl vara ok. Men mindre ok var att minnet var fortsatt allokerat efter export. Att avsluta LR4 tog flera minuter (backup görs) mot normalt 10-20 sekunder. Datorn i övrigt var helt utslagen (även efter export).

Hur skall man tolka att den går ut den 30/6? Innebär det att det inte kommer någon skarp version innan dess?

Nä, skulle tro att den skarpa dyker upp om någon vecka. Så brukar det se ut iaf. Jag kör 4.1 nu och programmet känns faktiskt en aning rappare. Får utvärdera mer i morgon.

Nä, skulle tro att den skarpa dyker upp om någon vecka. Så brukar det se ut iaf. Jag kör 4.1 nu och programmet känns faktiskt en aning rappare. Får utvärdera mer i morgon.

Ja det låter ju vettigt, det känns som det är ganska prioriterat för Adobe att få ut en uppdaterad skarp version med tanke på stödet för 5DmkIII och problemet med de "förlorade" tonkurvorna.

Jag får fundera på om jag skall installera RC eller vänta några veckor.

Om man klickar på folder- eller filnamnet strax ovanför filmstripremsan i nederkant, får man upp de senaste 12 foldrarna man använt. Där kan man också flagga foldrar som favoriter som man enkelt kommer åt från developmodulen.

LR-universum är fullt av överaskningar och det lutar starkt åt att jag köper en bra bok om LR precis som jag gjorde när 3:an kommer. Det är en skitsumma i sammanhanget och mycket väl investerade pengar.

Ja man missar en hel del funktionalitet genom enbart eget letande. Moderskeppets DVD är riktigt bra, har enbart 2'an men jag har lärt mig mycket via den. Tänkte köpa 4:an när den kommer...

Hade hoppats något skulle hända med skärpningen, har aldrig gillat den i LR, men jag ser inget nytt där. Hur man än gör så skärper den mest bruset i bilden tycker jag, för liten radie för höga upplösningar.

Hade hoppats något skulle hända med skärpningen, har aldrig gillat den i LR, men jag ser inget nytt där. Hur man än gör så skärper den mest bruset i bilden tycker jag, för liten radie för höga upplösningar.

Jag kan hålla med om att det kan vara lite knepigt att få till det. Jaq använder ofta en större radie än vad Lightrooms presets har.

Man får vara försiktig med mängden, drar man på för mycket där blir det skit. Details reglaget ger förhållandevis små utslag tycker jag.

För egen del har jag vid export alltid sharpen for screen high vilket jag tycker ger rätt bra resultat i den exporterade JPG:en.

Det jag gillar med skärpningen i Lightroom är dock att det faktiskt är ganska få reglage att jobba med så det är enkelt att få ett hyfsat resultat.

Håller med där, nu är jag helt ny på LR, men jag tycket det var betydligt enklare att skärpa upp bilden med PSE och man kunde också få till en mer skarp skärpa, sätter man radien till 3 i LR så ger det inte samma effekt som 1.5 i PSE, men jag kanske har kvar något att lära :). Dock så tycker jag maskningen och brusreduceringen fungerar bra

Vet någon hur det är med objektivprofiler/korrigeringar i LR4, finns det stöd för fler tredjepartsobjektiv än i 3:an?
Jag har ett Samyang 14mm som har trist distortion som vore trevlig att få bukt på. I 3:an försökte jag lägga in profiler som jag hittade på nätet, men fick det aldrig att fungera. :/

Jeff Schewe som är en guru på Photoshop och på LR anser att skärpefunktionen i LR är överlägsen den i PS. Han bör veta eftersom han är en av de som tagit fram algoritmerna i PS.

Hans recept för hög iso-bilder i LR är ungefär följande:

Radie 1,4
Skärpa ganska högt uppåt 60. (beror mycket på kameran)
Mask 10-15

Dra sedan upp brusreduceringen Luminans till det blir en bra balans mellan detaljer och lite brus.

Senast ändrad:
Tack, men jag har redan försökt lägga in just denna profil i LR3 typ 50 ggr utan att få det att fungera (vilket jag skrev i mitt inlägg). Vet du om Samyang 14mm ligger inne i LR4 som default?

Nej det gör den inte. Ska testa installera profilen ikväll. Har själv samyang.

/Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto