Annons

LR problem med export av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Mirc

Aktiv medlem
sedan en tid tillbaka har jag fått problem när jag ska exportera bilder från LR jag får upp bifogad bild och ingen export utförs. när jag försöker leta upp den saknade filen så kan den inte hittas. verkar som moment 22....någon som vet hur jag får bort den
 

Bilagor

sinclairql

Medlem
sedan en tid tillbaka har jag fått problem när jag ska exportera bilder från LR jag får upp bifogad bild och ingen export utförs. när jag försöker leta upp den saknade filen så kan den inte hittas. verkar som moment 22....någon som vet hur jag får bort den
Problemet är att din bild finns kvar i Lightroom-databasen samtidigt som originalfilen saknas. Radera bilden från databasen så försvinner problemet. (under förutsättning att den saknade originalbilden inte är ett problem i sig)
 

Mirc

Aktiv medlem
Problemet är att din bild finns kvar i Lightroom-databasen samtidigt som originalfilen saknas. Radera bilden från databasen så försvinner problemet. (under förutsättning att den saknade originalbilden inte är ett problem i sig)
verkar som jag fått 2 lrcat kataloger...ska det vara så eller går det att ta bort en av dem?? fattar inte vad som hänt faktiskt...:((
och inte hittar jag filerna i Finder heller..suck är tyvärr inte särskilt duktig på datorer...
 

Bilagor

Fredsson

Aktiv medlem
Lightroom Catalog-2 har med största sannolikhet skapats av Lightroom själv i samband med någon av uppdateringarna av programmet och är en uppdaterad version av den första katalogen. Det är den du ska använda framöver (och det är ju den du har öppen i den infogade bilden).
 

Mirc

Aktiv medlem
Problemet är att din bild finns kvar i Lightroom-databasen samtidigt som originalfilen saknas. Radera bilden från databasen så försvinner problemet. (under förutsättning att den saknade originalbilden inte är ett problem i sig)
problemet för mig är att filen inte står att återfinna någonstans, jag har sökt igenom hela datorn men inget napp :(
 

Fredsson

Aktiv medlem
I så fall har du väl dessvärre raderat filen utanför Lightroom. Info om filen finns då kvar i Lightrooms databas men för att kunna exportera din "framkallade" version behöver programmet originalfilen, som då inte finns.
 

Mirc

Aktiv medlem
I så fall har du väl dessvärre raderat filen utanför Lightroom. Info om filen finns då kvar i Lightrooms databas men för att kunna exportera din "framkallade" version behöver programmet originalfilen, som då inte finns.
Ok tack, ska se om jag kan hitta dom i någon äldre back-up
 
ANNONS