Annons

LR5 nyckelordsök, ej child, hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Kanske lite kryptisk rubrik men jag har använt nyckelord för att hålla koll på vilka jag fotograferat och var. För att skapa viss ordning så har jag skapat hierarkiska nivåer,

Vem
- Mitt namn
- - Min son
- - Min dotter

Plats
- Sverige
- - Skåne
- - - Malmö
- - - Helsingborg
- - - Ystad

Till höger om respektive nyckelord kan jag klicka på pilen för att få fram alla bilder mig själv. Problemet som jag inte lyckas lösa är hur jag söker på enbart "Mitt namn" utan att få med alla underordnade nyckelord. Det verkar ju som "Mitt namn" finns med för varje bild av "Min son" och "Min dotter".

Om man kunde ange fler sökvillkor hade det varit enkelt. En variant är ju att skapa en samling för då går det att använda ett flertal villkor för att filtrera fram de bilder man vill ha tag i.

Att du får träffar på allt som ligger under "mitt namn" beror på att du gjort så att nyckelorden ärvs nedåt. Jag har inget LR på den dator där jag sitter just nu, så jag kan inte kolla, men visst går det att ha flera nivåer nedåt utan att behöva få träffar på allt.

Kanske lite kryptisk rubrik men jag har använt nyckelord för att hålla koll på vilka jag fotograferat och var. För att skapa viss ordning så har jag skapat hierarkiska nivåer,

Vem
- Mitt namn
- - Min son
- - Min dotter

Plats
- Sverige
- - Skåne
- - - Malmö
- - - Helsingborg
- - - Ystad

Till höger om respektive nyckelord kan jag klicka på pilen för att få fram alla bilder mig själv. Problemet som jag inte lyckas lösa är hur jag söker på enbart "Mitt namn" utan att få med alla underordnade nyckelord. Det verkar ju som "Mitt namn" finns med för varje bild av "Min son" och "Min dotter".

Det är ju det som är meningen med hierarkiska nivåer. Klickar du på Skåne får du allt från Skåne, vill du bara ha Malmö, så klicka på Malmö. Vill du ändra på hierarkin så är det bara att dra runt nyckelorden i listan. Alternativt lägg till "Mitt namn" parallellt med "Min son"

Okej, jag erkänner … ni har en poäng. Ibland vill man ju ha alla inom en familj. Så då får det bli så här istället;

Min pappas familj:
- Pappa
- Mamma
- Min familj:
- - Jag
- - Min sambo
- - Min dotter
- - Min son

Får väl stuva om i hierarkiträdet en del ;)

Men det skulle ändå vara intressant att kunna söka fram bara bilder med ett specifikt nyckelord, t.ex. Skåne utan att få med sig Malmö, Hbg, Ystad. Borde gå att söka på något sätt, eller?

Förresten, en följdfråga. Jag har försökt att kapa släktträd i hierarkin och då blir det ju så att vissa personer egentligen tillhör två familjergrenar, t.ex. min mamma är ju både gift med pappa, men också dotter till min morfar samtidigt som min pappa är son till min farmor. De ingår ju liksom i två olika släktträd. Kan man koppla ett namn till två olika "familjer" och i så fall hur skulle man kunna lösa det?

Instämmer med föregående, men om man nu mot förmodan endast vill visa en "parent" tagg så kan man välja Plan istället för Hiearkisk visning enligt min bild:

Bilagor

• lr_plan Screenshot 2014-02-03 15.35.14.jpg
    lr_plan Screenshot 2014-02-03 15.35.14.jpg
    18.9 KB · Visningar: 297
Ah, jag missförstod. Som sagt är det nog så det är tänkt att fungera (alltså att man får med det underliggande).

På fråga två så går det inte direkt (ett nyckelord kan endast existera på en plats), men det går att koppla synonymer till ett nyckelord. Tex har jag till Djur kopplat synonymen Animals. Animals syns ej i nyckelordsträdet, men ger träff vid sökning på Animals.

I Biblioteksmodulen klicka Bibliotek, klicka Sök, ovanför bilderna öppnas nya fält, välj Alla sökbara fält och Innehåller alla, i sökrutan skriv det namn du söker och ett komma sedan platsen.

Red stavfel

På fråga två så går det inte direkt (ett nyckelord kan endast existera på en plats), men det går att koppla synonymer till ett nyckelord. Tex har jag till Djur kopplat synonymen Animals. Animals syns ej i nyckelordsträdet, men ger träff vid sökning på Animals.

Jag använder hierarkiska nyckelord flitigt, effektivt sätt att hitta bilder som hör ihop. Det går visst att lägga till samma nyckelord på olika ställen i hierarkin. Är det dubblerat så får man olika alternativ med föräldern angiven när man skriver in nya nyckelord.Taggar men med samma nyckelord så blir resultatet ändå inte dubblerat när man exporterar.

Förstår inte kryssrutan Write Keywords as Lightroom Hierarchy vid exportdialogen. Kan inte se någon skillnad på resultatet. Gjorde ett test.
Länken ger inte mig någon aha-upplevelse.

Bilagor

• LR_Hierarchy_Export.JPG
    LR_Hierarchy_Export.JPG
    16.2 KB · Visningar: 37
Har sökt svar tidigare på hur man söker på ett nyckelord exakt utan att få med barnen. Frågade experterna på Moderskeppet men där gick de bet. Gör man smart Collection får man samma sak som när man klickar på pilen bredvid ett nyckelord.

Ofta inte ett problem, men nån gång så har jag velat hitta en specifik bild.

Någon som vet hur man gör?

JFörstår inte kryssrutan Write Keywords as Lightroom Hierarchy vid exportdialogen. Kan inte se någon skillnad på resultatet. Gjorde ett test.
Länken ger inte mig någon aha-upplevelse.

Jag testade nyss det, och det som händer är att om du importerar bilden igen i Lightroom (på en annan dator t.ex.) är att du får med hierarkin.

Exempel: exportera ett porträtt utan att krysa i den så får du följande nyckelord om du importerar den på nytt.
-porträtt
-Anders F. Eriksson
-Fulingar

Med rutan ikryssad blir det
porträtt > fulingar > Anders F. Eriksson

Man kan skriva på samma sätt när man fyller i nyckelorden för en bild; om jag lägger till nyckelorden genres>scary>Anders F. Eriksson på samma bild som ovan kommer det att bli ytterligare en hierarki som också innehåller mitt namn.

Har sökt svar tidigare på hur man söker på ett nyckelord exakt utan att få med barnen. Frågade experterna på Moderskeppet men där gick de bet. Gör man smart Collection får man samma sak som när man klickar på pilen bredvid ett nyckelord.

Ofta inte ett problem, men nån gång så har jag velat hitta en specifik bild.

Någon som vet hur man gör?

Inlägg #9 ger ju svar på det. Däremot kan man inte hitta sådana nyckelord via en smart collection tyvärr.

Instämmer med föregående, men om man nu mot förmodan endast vill visa en "parent" tagg så kan man välja Plan istället för Hiearkisk visning enligt min bild:

Tack! Har inte sett den funktionen tidigare. Testade och det funkade för ett nyckelord men inte för ett annat. Kanske är det jag som inte förstår.

ANNONS
Götaplatsens Foto