Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Lysrör och diafilm
- Trådstartare J_Plupp
- Start datum
J. Patric
Aktiv medlem
Tänkte du fota utan blixt? Lysrör ger i regel ett blågrönt färgstick, och för att slippa det kan man använda ett ljust violett filter, som t.ex. B+W 499 http://www.aifo.se/bwf/special.htm
Det finns säkert någon diafilm som fungerar någorlunda bra i blandljus, men då måste det finnas nog med dagsljus också, så att det mesta ljuset inte kommer från lysrör.
Det finns säkert någon diafilm som fungerar någorlunda bra i blandljus, men då måste det finnas nog med dagsljus också, så att det mesta ljuset inte kommer från lysrör.
Kanadabalsam
Aktiv medlem
Finland
Aktiv medlem
Gagarin skrev:
Men om man bara ska scanna slutresultatet? Alltså inte köra diabildsvisning...
Kan man få bort lysrörssticket i Photoshop på ett bra sätt? Eller är filter den enda lösningen?
Visst kan du det, kringla B eller U för mac/control för pc.
Fast det är ju en fördel om du vet vad du gör. Typ kan det här med färger o så.
Ilkka
Pongu
Aktiv medlem
Som jag förstått det är det klurigt att korrigera lysrör med filter eftersom lysrörets färg inte är helt stabil utan fluktuerar.
Jag har inte testat diafilm och lysrör utan kör Fujis negativa färgfilmer med det fjärde skiktet. Det är möjligt att det mest är marknadsföring och rykte att det ska fungera bättre med lysrörsbeslysning, vad vet jag? Jag har gått på det i alla fall...
/Pontus
Jag har inte testat diafilm och lysrör utan kör Fujis negativa färgfilmer med det fjärde skiktet. Det är möjligt att det mest är marknadsföring och rykte att det ska fungera bättre med lysrörsbeslysning, vad vet jag? Jag har gått på det i alla fall...
/Pontus
Gagarin
Avslutat medlemskap
Jacob vP skrev:
Hej.
Den enda diafilmen, som jag har hittat, som klarar av blandljus och lysrör på ett vettigt sätt är Kodak Ektachrome E200.
/Jacob vP
Kanon! Jag har kommit över några 5-pack E200 120-film för 50:-/st! Då kör jag med dom. Må det bära eller brista.
Jacob:
Har du testat andra filmer i Kodaks E-serie i de ljusförhållandena(E100VS, E100G/GX)?
Jacob vP
Aktiv medlem
Hej.
E200 filmen är den av kodaks som ger minst färgstick i lysrörsbelysning.
Om jag inte har kunnat använda neg av ngn anledning så har det blivit E200, med bra resultat.
Men, kom ihåg, att lysrören kommer fortfarande att ge ett färgstick. E200 är dagsljusbalanserad.
Ska sen filmen scannas så är det ju busenkelt att rätta till färgerna sen.
/Jacob vP
E200 filmen är den av kodaks som ger minst färgstick i lysrörsbelysning.
Om jag inte har kunnat använda neg av ngn anledning så har det blivit E200, med bra resultat.
Men, kom ihåg, att lysrören kommer fortfarande att ge ett färgstick. E200 är dagsljusbalanserad.
Ska sen filmen scannas så är det ju busenkelt att rätta till färgerna sen.
/Jacob vP