Annons

Lysrör på 5000 kelvin

Produkter
(logga in för att koppla)

Grimmer

Aktiv medlem
Jag har för närvarande två lysrör på 18W, 5000 kelvin och RA 95 vid datorn när jag redigerar bilder. Nu har ett av dem gått sönder och jag har sökt med ljus och lykta efter ett nytt lysrör. Förstår naturligtvis att det är LED som gäller nu. Jag har hittat några varianter men alla är på 6500 kelvin och det blir för blått för min del. Kan även tänka mig att byta till annan lamptyp med motsvarande effekt om det inte är fantasipriser.

Är det någon som har ett tips eller två?

Hej
Jag hittade ett med 5200 kelvin:
Kolla om det uppfyller dina krav.
Trådskaparens fråga är intressant för mig också. Det här lysröret tycks ha ett CRI-värde på 92.
Räcker det för en någorlunda petig person? Eller är det kanske dags att slopa lysrören och kvisilver och istället välja LED-paneler?

Jag har för närvarande två lysrör på 18W, 5000 kelvin och RA 95 vid datorn när jag redigerar bilder. Nu har ett av dem gått sönder och jag har sökt med ljus och lykta efter ett nytt lysrör. Förstår naturligtvis att det är LED som gäller nu. Jag har hittat några varianter men alla är på 6500 kelvin och det blir för blått för min del. Kan även tänka mig att byta till annan lamptyp med motsvarande effekt om det inte är fantasipriser.

Är det någon som har ett tips eller två?
Eftersom mitt lysrör, 5000K Ra95 är 10år gammalt så ville jag kolla med vad jag skulle behöva ersätta, när "tiden går ut"
Jag hittade på /www.grafisk-handel.se ett 36W-rör med 5000K och Ra98
Pris 4795:- Jag höll på att ramla av stolen!
Jag betalde knappt 500 pengar för 10 år sedan.

Ingvar

Generellt så är lysrör på väg ut. Led har blivit bra men man måste leta på fler ställen än Clas O. Har själv bytt till en Designlight LED taklampa (i köket) och blev jättenöjd. Den har dock annan spec än du vill ha. Tony Johanssons förslag förefaller mitt i prick, verkar också finnas i en något mindre variant.

Själv använder jag den här, mycket nöjd. Ägaren av företaget är en synnerligen trevlig och hjälpsam person, kan jag lägga till.

Om det är fantasipriser kan bara du bestämma, men korrekt använd håller en sådan panel (enligt utsaga) ~ 20 år.

Rekommenderas !
Tack Tony, precis vad jag var ute efter. Jag misstänker starkt att det inte finns LED-lysrör som möter mina krav, bättre med en panel då. Jag kollade upp en annan panel på deras sida som hade både rätt effekt och ungefär samma form som min armatur. :)

Eftersom mitt lysrör, 5000K Ra95 är 10år gammalt så ville jag kolla med vad jag skulle behöva ersätta, när "tiden går ut"
Jag hittade på /www.grafisk-handel.se ett 36W-rör med 5000K och Ra98
Pris 4795:- Jag höll på att ramla av stolen!
Jag betalde knappt 500 pengar för 10 år sedan.

Ingvar
Ett RA-värde på 98 är rätt så ovanligt. Säkert därför det är så dyrt.

ANNONS
Götaplatsens Foto