Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Märkning i Gimp

Produkter
(logga in för att koppla)

Slazh

Ny medlem
Hej. Jag andvänder Gimp och undrar om någon hör på forumet vet hur jag ska göra för att märka mina bilder med mitt namn med gimp?

Använd textverktyget och skriv.

Du kan också ha en sparad transparent bild med text som du kopierar in i ett lager ovanpå.

Men eftersom detta är så enkelt och grundläggande så misstänker jag att det är nåt annat mer komplicerat du vill göra. I så fall, specificera din fråga så att vi bättre vet vad du frågar efter.

Näe. Men jag är nybörjare när de gäller GIMP. Är helt lost. Undrar om någon skulle kunna skriva en enkel instruktion här i forumet om hur jag gör.

Slazh skrev:
Undrar om någon skulle kunna skriva en enkel instruktion här i forumet om hur jag gör.
Baserat på svaren du fått och vad jag själv tycker så tror jag det skulle underlätta lite om du kan berätta vad du menar med "märka mina bilder med mitt namn". Menar du att lägga en liten signatur någonstans på bilden? Menar du kanske hur du kan "trycka" in namnet lite snyggt i bilden som en vattenstämpel? Eller vill du helt enkelt stoppa in ditt namn som sk EXIF-info på bilden?

Tror inte du hittar någon som har tid nog att sitta och skriva handledningar till alla tänkbara tolkningar av "märka mina bilder med mitt namn", de tre alternativ jag räknade upp är fundamentalt olika både när det gäller metod och resultat.
Om du däremot berättar på vilket sätt du vill märka så är det förmodligen en smal sak att ge dig en beskrivning.

Slazh skrev:
En vattenstämpel med mitt namn!
Inte nödvändigtvis det vackraste sättet men förmodligen det enklaste:

1. Lär dig använda Text-verktyget för att skriva text på bilderna.
2. Skriv ditt namn som du vill ha det
3. Visa lager-dialogen (Menyn "Dialogs", valet "Layers") och markera text-lagret du just skrev
4. Ändra "Opacity" till ett värde som gör texten så genomskinlig att du tycker det räcker.

Ovanstående ihop med den här bilden kanske kan hjälpa dig igång (gröna siffror i bilden visar vilken punkt ovan som är relevant), bli inte avskräckt av att jag valt röd färg, det var för att göra det hela lite tydligare.

Linux 7.2 Suse eller Readhead för Gimp

Vad kör du för OS? Funderar själv på att köra Suse eller Readhead på en av våra burkar.

ANNONS
Götaplatsens Foto