Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mästerfotograf Nick Brandt

Produkter
(logga in för att koppla)

torhan

Aktiv medlem
Jag köpte oktobernumret av Black&White photography och blev helt tagen av en bild på sidan 45. Bilden är tagen av Nick Brandt och föreställer en elefant tagen från sidan.

Det är sällan jag blir så förtjust i ett fotografi att jag om och om igen måste återvända till det. Så är fallet med denna bild. Jag tycker det finns så mycket att läsa i den.

Bilden finns att beskåda på www.nickbrandt.com. Bildspelet startar med den magiska elefantbilden.

Är inte bilden fantastisk?
 
Det är klassiska B/W:toner,,

Hade de varit i färger så hade det klassats som manipulation,,, men det behöver vi ju inte trampa igenom i denna tråd.

Ruggit ödmjuk inför den kvaliteten som han visar upp, ren och fin sida också!

MVH Niclas,
 
Rödfilter

Elefantbilden är mer än rödfilter. Himlen är helt svart och antagligen efterbehandlad. Det är gjort med avsikt och är en del av hans stil.

Visst bilden skriker manipulation men det är så noga avvägt och snyggt utfört så det köper jag rakt av.

Jag fastnar mest för elefantens maskinella uttryck och målmedvetna framfart. Inget kan stoppa denna varelse.

Han blåser upp damm med snabeln för att skydda sig mot solen och bryr sig inte ett dugg om att ögat för en sekund blir blint. Det finns inget som kan hota honom/henne ändå. Elefanten är kung. Helt orädd för omgivningen utan att för den skull vara ett hot mot sin omgivning.
 
om det inte är rödfilter så tror jag hårt på infrarött filter.
så ser mina infraröda filer ut iaf, när jag konverterar dom till s/v.
det är svårt, mycket svårt att bildbehandla fram bilder med infraröd känsla. det är många saker som måste klaffa när man tar originalbilden.
 
Det är helt sjukt snyggt!

Detta är något som alla borde se, det är helt underbart. Bortom min fantasi, det går inte att säga med ord.
Nu har jag hittat mina absoluta favoritbilder kan jag säga. Det var inte dåligt alltså, jag fattar bara inte hur??.
Det är helt underbart att titta på bilderna, jag måste säga det.
 
Haha , alltid måste människan finna någonting att klaga på....
Jaja , jag klandrar ingen.

Mvh Ale
 
Jag gillar tidningen Black an White, men den är lite dyr bara :(

Men bilderna är sjukt bra !!!!!!
 
Manipulerat eller ej

Jag har sagt det förr i en annan tråd, det spelar ingen roll om bilden är manipulerad eller ej så länge den väcker känslor.

/Roland
 
Kul att du gillar Nick Torsten. Har själv haft han som en klar favroit ett tag nu. Ruggigt vackra bilder.
Mvh Jimmy
 
Jo det var en snygg bild, fin symetri o så. Fast jag trodde inte elfanter såg ut precis så.. Jag lägger in en liten kopia här, hoppas inte Nick Brandt tar illa upp (ironi):
 

Bilagor

  • elephant.png
    elephant.png
    412 bytes · Visningar: 169
Otroligt inspirerande bilder!
Att i "mörkrummet" skugga och efterbelysa sina bilder tycker jag arbetsätt för att framhäva sitt bildbudskap och allt annat än manipulering. Det är något kända fotografer gjort i alla tider.
 
Ojoj vilka bilder den mannen fixar fram. Jag har suttit här nu och bara dreglat över alla de fantanstiska bilderna. Jag är barnsligt förtjust i giraffer och de bilderna han har är helt underbara! suck....... så avis jag är *S* totalt hänförd. Nu har jag en klar favoritfotograf att återvända till Ofta!!!
 
ANNONS