Annons

Mätsökarkameror

Produkter
(logga in för att koppla)

mårten

Aktiv medlem
om man inte har råd med en leica, men vill ha en liten, smidig och snabb kamera, vad ska man leta efter då? är de där ryssarna (FED, Zenit, Zorki) något att ha?

jag har hittat en del sådana på internetauktioner, men nästan alla verkar ha döda seleniumceller... är det kört då?

Mitt jättebilliga tips är gamla mätsökare med fast monterad optik. Jag har själv en Olympus 35SP med 42mm/1,7 som ger väldigt bra bilder när slutaren inte kärvar. Inte i klass med Leica förstås, men 350 spänn känns klart prisvärt. Finns rätt gott om liknande kameror till liknande priser Canon Canonet är något som dyker upp i huvudet och Canon QL17. Tror LP-foto har en Yashica för 3-400. Se upp med kärvande slutare och bländare bara.

Retina IIc är ett bra alternativ. Mycket skarp optik, Schneider Xenon eller Rodenstock Heligon 50/2,8.

Syncro-Compurslutare, 1sec - 1/500sec plus B, med blixtsynk på alla tiderna.

Självutlösare.

Inbyggd avståndsmätare.

Kostar runt 600-800 kr.

Om du är bra på att bedöma avståndet med ögonen, så är Retina Ib ett billigare alternativ. Skarpt Schneider Xenar-objektiv 50/2,8. Kostar ungefär 500 kr.

Ingen av dessa har inbyggd ljusmätare, men dessa brukar ju ändå krångla på äldre kameror.

En liten lös ljusmätare är bättre.

Här är en bild på min IIc

Bilagor

• retinaiicliten.jpg
    retinaiicliten.jpg
    41.7 KB · Visningar: 1,080
Senast ändrad:
jag har hittat en olympus 35RC!
hur är optiken (zuiko 42/2.8) på den?
den ska ha det utdöda 1.35-voltsbatteriet... vad händer om man petar i 1.4-voltsbatterier istället?

den där retinan var ju riktigt söt... fast om man behöver en lös mätare så blir det inte så smidigt längre.
är det seleniumcell på den?

mårten skrev:
den där retinan var ju riktigt söt... fast om man behöver en lös mätare så blir det inte så smidigt längre.
är det seleniumcell på den?

Nej, ingen ljusmätare. Retina IIIc och IB (stort B) har ljusmätare med selencell, men de mäter ofta fel idag.

Lösa ljusmätare är inte krångliga alls, och flera av dem är så små att de lätt ryms i fickan. Man behöver ju inte mäta om för varje bild om man har samma ljusförhållande.

En fin grej med Kodak Retina är att det är tysk precision till ett lägre pris än Leica och Contax.

mårten skrev:
jag har hittat en olympus 35RC!
hur är optiken (zuiko 42/2.8) på den?
den ska ha det utdöda 1.35-voltsbatteriet... vad händer om man petar i 1.4-voltsbatterier istället?

Gör en sökning på internet om den kameran! Jag fick 262 träffar. Hittade lite specifikationer m.m. så det finns säkert info om batteriet också.

Jag har en Retina IB, hittade den begagnad på ett loppis för 10kr. Den är i nyskick, och har ett litet skyddsfilter på sig. Mätaren fungerar faktiskt hyfsat, har jämfört lite med den och mina andra kameror.

Är det någon som vet det egentliga värdet på såna?

Till tråden:
Det är inget som jag skulle försöka använda istället för en Leica. Det är fast (och relativt långsam) optik och jobbig sökare (man måste vara väldigt bra på att bedöma avståndet själv, ingen mätsökare).Tycker den är rätt bökig, speciellt om man har glasögon. Fast å andra sidan har jag aldrig försökt använda den seriöst, har mest provat lite.

Bilagor

• retinaib(big).jpg
    retinaib(big).jpg
    20.7 KB · Visningar: 1,040
1,4 eller 1,35 volt borde väl vara hugget som stucket. Men handlaren jag köpte min 35sp av hade 1,35 volt utan kvicksilver. 40kr tror jag... Vet tyvärr inget om 2,8-objektivet. Men Zuiko brukar hålla hög klass.

Ha. Nu blev jag allt sugen på att använda olympusen. Måste köpa nytt batteri bara. Fast den funkar ju ändå. Och laddad med TriX är den också... bara att sätta igång ju.

Mitt tips är liten rackare, stor som ett ziggpkt!

Olympus XA, 35/2,8,
mycket skarpt objektiv, tyst mekanism, nästan helt manuell, du bestämmer bländaren kameran sätter tiden (bl.förval), kopplad avståndsmätare,
kostar begagnad ca. 1200:-.
Jag har haft min i 20 år, inte ett fel!
Perfekt komplement till mina systemkameror!

Bilagor

• olympus_xa.jpg
    olympus_xa.jpg
    14.2 KB · Visningar: 970
Mitt tips är voigtländer bessa, optiken ska vara suverän. Och en ny sådan kostar en bråkdel av vad du får ge för en Leica. Inbyggd ljusmätare som funkar bra. Den kan kännas lite plastig dock(speciellt jämfört med Leican).
Men ett klart alternativ om man inte har råd med en Leica...

/Alex

Mitt tips är voigtländer bessa, optiken ska vara suverän. Och en ny sådan kostar en bråkdel av vad du får ge för en Leica. Inbyggd ljusmätare som funkar bra. Den kan kännas lite plastig dock(speciellt jämfört med Leican).
Men ett klart alternativ om man inte har råd med en Leica...

/Alex

-------------------------------------------------

Vem har testat att optiken skulle vara suverän!
Japansk kamera (säkert fin kvalité), men ändå med lånat namn från Tyskland, vem går på det?
Storleken på kameran, alldeles för stor!
Bättre i den storleksklassen, att köpa en Leica!
Olympus XA, den kan du stoppa i bröstfickan.
Kanske även bakom örat, har inte provat!

larsborg skrev:
Japansk kamera (säkert fin kvalité), men ändå med lånat namn från Tyskland, vem går på det?

Jag har läst flera tester där de hyllat större delen av voigtländeroptiken, vissa går tom så långt och påstår att vissa objektiv ska vara i leicas klass, jag vet inte om jag kan hålla med om det men har dock bara sett bilder tagna med det billigaste objektivet. Sen kan de skryta med att ha världens ljusstarkaste 35:a, 1.2.

Klart att det är bättre att köpa en Leica i den storleksklassen, om man nu har råd...

Och visst, vill man ha en mindre kamera så kan skaffa sig en Olympus XA, men denna tråden börja med att en kille letade efter något i stil med en leica fast inte så dyr. Då håller jag kvar vid att rekommendera voigtländern.

/Alex

larsborg skrev:
Menar du allvar med att rekommendera en halvautomatisk plastbit istället för en Leica? :)

Citerar hur mycket kontroll man har direkt från manualen:
"Exposure control: Aperture-priority automatic exposure. Automatic shutter speed range 10 sec. to 1/500 sec. Backlighting compensation + 1.5EV."
Kort sagt ingen större kontroll, du måste göra antingen som kameran tycker eller överexponera 1.5 steg.

XA verkar inte ens försöka vara en konkurrent till Leica med tanke på de väldigt begränsade möjligheterna den erbjuder, och att kunna stoppa kameran bakom örat känns ganska irrelevant i sammanhanget. Tror som Alexandar att det är bättre att titta på Voigtlander och liknande om man inte har pengar / vill betala för Leica.
Har förresten för mig att jag har en gammal XA liggande på vinden, ska kolla upp det imorgon.

Här finns en del mätsökare att välja mellan, men det är inga billiga saker tyvärr:
http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=NavBar&A=search&Q=&ci=6025

Den där XA:n du har på vinden, är den till salu? Vet inte om jag har ekonomin dock (student), men om den är billig så...

Jag vill inte alls på stå att en XA skulle vara en konkurrent till Leica, men optiken är riktigt skarp, tyvärr vinjetterar den en del. Dock vill jag påstå att man har rätt mycket kontroll, man ställer ju filmkänsligheten manuellt, så man kan i princip justera exponeringen i tredjedels steg!

Jag har en som jag är väldigt trevlig som fick-kamera betraktad.

Med lite tur kan du hitta en fed 5c med fungerande seleniummätare för ca 350:- inklusive frakt. De flesta ryska kamerorna har bra optik, men kan vara lite dåliga i mekaniken, ett tips kan vara att köpa från tex sovietcamera.com.ua, som tydligen ska fixa alla sina kameror innan de säljer dom. Jag har aldrig köpt därifrån men jag har hört bra saker om dom. Annars är Cupog på ebay bra. Tänk på att många av de ryska kamerorna har använts av amatörer och antagligen inte blivit servade på en 30-40 år.

De lite äldre kamerorna tex, fed 1 och 2 eller zorki 1 och 2 saknar långsamma slutartider, men de är mindre och sägs ofta vara bättre byggda än de senare. Man måste också tänka lite mer när man använder dom, bl a så får man inte byta slutartid innnan man spänner slutaren, annars går den sönder.

http://www.geocities.com/fzorkis/index.html
är en sida med en del bra information.

ANNONS
Götaplatsens Foto