Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mätsökarkameror

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Mätsökarkameror

mårten skrev:
ang. olympus xa! är skalet av metall eller plast? hur är sökaren?
Den är av plast. Sökaren är rätt bra, men jag tycker att det kan vara lite pilligt med skärpan ibland, fast jag är inte van vid mätsökare heller.

Olympus XA
är en modern kamera, ha-ha,
dvs. ytterhöljet är av matt polyuretan/en typ av plast(kan gjutas med stor precision).
Däremot är hela chassit och mekaniken av metall,
optiken är av gediget glas, om nu någon skulle tro att optiken är av plast.
Sökaren är så klar den kan bli, mycket ljus,
tiden anges till vänster, avståndsinställningen,
sker genom en dubbelbild som skall bli en helbild, då är skärpan OK!
Liknar Leican, men inte lika bra, ändå fullt användbar, istället för att chansa på avståndet, som du gör på Minox 35.
Brännvidden 35 mm. ger stort skärpedjup!
Vid bländare 5,6 samt objektivet inställt på 10 meter, har du skärpa mellan 4 meter och
oändligt!
Brännvidden 35 mm är väl inte min favorit, det är normalen på 45-55 mm, men denna lilla rackare till kamera är en vinnare!
När andra fotografer svettas med sina tunga utrustningar, tar man bara upp den ur fickan,
avtrycket är ljudlöst, trycker av, - där satt bilden!
Ingen såg eller hörde fotografen, men bilden
har du, med fin skärpa och rätt exponering!
Beg.priset på juvelen bör idag vara ca 1200:-
Peanuts!

Kameran har blivit en klassiker, det finns flera modeller, den bästa är modell XA!
Länk nedan!

http://www.diaxa.com/xa/xastart.htm

larsborg skrev:
Olympus XA
...
Beg.priset på juvelen bör idag vara ca 1200:-
Oj då, det skulle jag aldrig betala för den. :) Skulle antagligen känna mig som en skurk om jag försökte få ut det för min också.

Jag upptäckte förresten en skada på min XA, en liten bit av plasten till skenan för luckan har trillat av nån gång, så den glappar lite i stängt läge. Men om jag behöver en jättekompakt kamera någon gång så blir det nog retinan som får åka med i fickan ändå.

Olympus XA är en smidig kamera men optiskt sett kan den inte jämföras med Leica's eller Voigtländers optik.
Skulle dock vara intresant att se en jämförelse mellan Olympus XA och Olympus my-II.

1200 kr, knappast !

Har haft koll på Tradera under en tid. En XA med blixt i fint skick, ligger runt 600 – 800 kr. Sen finns det självklart såna som går dyrare och billigare, som sig bör på auktion.

/Pingo

Naturligtvis kan Olympus XA inte jämföras med kameror i en helt annan, betydligt högre prisklass, som t.ex. Leica eller Voigtländer!
Men faktum är, eftersom jag själv har en Leica M-serie, samt en original optik på 35 mm, gjorde jag för länge sedan en test, mellan dessa två kameror.
Filmen var en finkornig sv/v film på 125 ISO, i båda kamerorna, samma jämförande motiv.
Vid normal förstoring, 13 x 15, knappt möjligt att avgöra från vilken kamera, men vid 18 x 24 där kommer Leican helt klart fram med en bättre upplösning.
Men, skillnaden är visserligen märkbar, inte så att det blir en sensation!
Ett fotopapper med hård kontrast, manuell kopiering, då kan man lura ögat, till att få Olympusen att tyckas bli ännu bättre!
Men, som oftast, man får vad man betalar för!
Misstänker att optiken i XA och my-II är likvärdiga i upplösning eller?

Olympus XA för 600-800 riksdaler!
Köp den!
Auktioner kan ha fynd!
Kanske dyrare i hufvudstaden, än nere i Skåne!
Är Du säker på, att den inte är hobby-mekkad av
en "händig" ägare?
Mitt pris, 1200 riksdaler, sett i hufvudstaden, då gäller det en i nyskick!
Min egen är inte till salu!
Eventuellt, vid snabb affär, 12000 riksdaler!

larsborg skrev:
allt om kameran

oj, det var mycket. när jag skumläste hittade jag dock inte så mycket om ljudet. slutaren lär vara tyst, men hur är det med frammatningen?
att jag letar efter en liten mätsökare är ju just eftersom jag vill kunna smyga lite. det är en aning svårt med min stora, rasslande nikon..

tystare hittar du knappast.
Ljudet från frammatningen är obefintligt om du vrider på tumhjulet försiktigt.
Avtrycket är elektromagnetiskt och genererar ett litet klick, inget som väcker uppmärksamhet.

Den tystaste kameran som någonsin tillverkats, näst efter diverse hålkameror utan slutare, är nog Konica Hexar av den äldre modellen med ett speciell tyst läge. Detta trots motorframdragning och autofokus. Å andra sidan är den inte en mätsökarkamera, som den här tråden handlar om, utan en autofokuskamera.

Olle

larsborg skrev:
Naturligtvis kan Olympus XA inte jämföras med kameror i en helt annan, betydligt högre prisklass, som t.ex. Leica eller Voigtländer!
larsborg skrev:
Min egen är inte till salu!
Eventuellt, vid snabb affär, 12000 riksdaler!
Heh, synd att man får 14st fabriksnya Voigtlander Bessa-L för det priset då... det är dyrt i "hufvudstaden".

Mårten, XAn har ett hjul för framspolning av filmen, det knarrar ungefär lika mycket som de brukar. Slutaren låter inte så mycket, bara klickar typ, men den låter mer än Retinan. Har tyvärr ingen fungerande mikrofon här, annars hade jag spelat in det åt dig. Diskret är den iaf.

Re: Re: Re: Mätsökarkameror

Gunnar D skrev:
kostar dom bara knappt 900sek?
då vill jag beställa 2 bums.
$119 kostar en sån i usa (bhphotovideo). Sen tillkommer ju frakt och sånt, men om man skulle råka befinna sig där ändå så är det ju rätt mycket mer värt än att köpa Lars XA för 12000kr... :)

Edit: Lars, om du vill ha en XA bakom ditt andra öra också så får du gärna köpa min för några tusen... ;)

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Mätsökarkameror

Biber skrev:
$119 kostar en sån i usa (bhphotovideo). Sen tillkommer ju frakt och sånt, men om man skulle råka befinna sig där ändå så är det ju rätt mycket mer värt än att köpa Lars XA för 12000kr... :)

Edit: Lars, om du vill ha en XA bakom ditt andra öra också så får du gärna köpa min för några tusen... ;)

Har någon testat en sådan, Bessa-L alltså?

Re: Re: Re: Re: Re: Mätsökarkameror

Gunnar D skrev:
Har någon testat en sådan, Bessa-L alltså?

Jag har en, med en 15/4.5. Den funkar... det är en väldigt enkel kamera. Den har slutat tillverkas nu, så det är väl de sista lagren som säljs ut.

Men det verkar vara en kul pryl, och kul prylar vill man ju gärna ha, när det inte kostar en förmögenhet.
Kom just på att jag vill ha kul prylar som kostar en förmögenhet oxå, jäklar :-(

ANNONS